Zběsile omračující, plná neomezené síly. Rozhovor s mezzosopranistkou Eliškou Weissovou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Za několik dní budete mít možnost se pražskému publiku představit i v jiné hvězdné roli českých dramatických pěvkyň – Kostelničce v Janáčkově Pastorkyni.

Ano, Kostelnička je moje srdeční záležitost. Je to postava, která mě úplně pohlcuje po herecké, emocionální a pěvecké stránce. Před několika dny jsem byla oslovena hudebním ředitelem Opery Národního divadla, panem Jaroslavem Kyzlinkem, abych vystoupila v novém hudebním nastudování současné inscenace Národního divadla v Praze, a to 1. prosince 2017. Poprvé jsem Kostelničku zpívala velmi mladá, ve třiceti letech na festivalu Janáček Brno v nastudování Komorní opery JAMU, a z dnešního pohledu vidím, že jak představitelsky, tak pěvecky jsem jí ještě nemohla tehdy zcela obsáhnout.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Eliška Weissová (Kostelnička) – Janáček Brno 2008 (zdroj eliskaweiss.com)

Poté jsem v této roli hostovala ve francouzském Opéra de Rennes, Opéra de Limoges, Opéra de Reims. Ale je tu téměř devět let dalšího zpívání, nabývání i lidských zkušeností včetně prožitku vlastního mateřství. Naposledy jsem tuto roli zpívala v létě 2016 na Grabštejně s báječnými kolegy z Národního divadla – a teď na naší první scéně vyměním Rychtářku za Kostelničku – strašně moc se na to těším. Už i současná hudební příprava je pro mne velmi vzrušující – pan dirigent Kyzlink mně dává úžasné podněty a je to velká radost s ním pracovat.

Máte pro roli Kostelničky nějaké vzory?

Léta jsem zpívala Rychtářku po boku paní Urbanové, jejíž svrchovaná interpretace mne vždycky dojímala, a velmi si vážím umění paní Naděždy Kniplové. Její Kostelnička mě uchvátila již na začátku mého pěveckého studia.

Vy jste prakticky účinkovala ve všech velkých českých divadlech, ale máte za sebou už i nejednu zahraniční zkušenost, naposledy to byla letní stagiona s Verdiho Azucenou v Erfurtu. Je velký rozdíl mezi tím zpívat v Česku a v zahraničí?

V zahraničí je nesrovnatelně větší konkurence, jak v italském, tak v německém oboru. A když odhlédneme od finanční stránky takového hostování, tak mě vždycky fascinuje dokonalá organizace takových produkcí. Alespoň třeba v Německu je vše do detailu naplánováno, korepetice, zkoušky kostýmů, hlavní zkoušky a podobně – a vše funguje, dodržuje se – mne jako zpěvačku to nesvazuje, naopak, dává mi to prostor věnovat se plně přípravě své role a pak odevzdat divákovi ten nejlepší výkon.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů na jevištních prknech!


VIZITKA
Eliška Weissová (1979) se narodila v Moravské Třebové. Zpěv studovala na Konzervatoři v Brně a na pražské Akademii múzických umění u profesora René Tučka. Jako doplněk studií absolvovala mistrovské kurzy u Naděždy Kniplové a Petera Dvorského.

S úspěchem se zúčastnila několika pěveckých soutěží, například Mezinárodní pěvecké soutěže Emy Destinnové v Českých Budějovicích, Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kterou v roce 2004 vyhrála, Queen Sonja Competition v Oslu, soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského, (3. místo) Competizione dell’Opera v Drážďanech nebo soutěže Borise Christoffa v Sofii.

Od roku 2006 působila jako stálý host opery v Olomouci, Plzni, Ústí nad Labem, Opavě a Košicích, kde nastudovala Florence (Britten: Albert Herring), Marcelinu (Rossini: Lazebník sevillský), Káču (Dvořák: Čert a Káča), Maddalenu (Verdi: Rigoletto), Ulricu (Verdi: Maškarní bál).

V plzeňské opeře dále nastudovala Verdiho Azucenu (Trubadúr) a Fenenu (Nabucco), Pucciniho Kněžnu (Sestra Angelica), role Archanděla Gabriela a Kovářovy dcery (Martinů: Hry o Marii), Ježibabu (Dvořák: Rusalka) a Stařenku Buryjovku (Janáček: Její pastorkyňa).

V Opeře Národního divadla v Praze vystupuje například jako Rychtářka (Její pastorkyňa), Marcellina (Figarova svatba), Mercedes (Carmen). S tímto souborem absolvovala také několik zahraničních zájezdů (Japonsko, Itálie).

Od sezony 2009/2010 působí jako stálý host Národního divadla v Brně, kde vystupuje jako Fenena (Nabucco) a Amneris (Aida).

Na svém repertoáru má dále Suzuki (Puccini: Madame Butterfly), Olgu (Čajkovskij: Evžen Oněgin), Evu (Martinů: Veselohra na mostě), Dido (Purcell: Dido a Aeneas), Kostelničku (Janáček: Její pastorkyňa), Ljubašu (Rimskij-Korsakov: Carská nevěsta).

V roce 2010 v roli Martinky účinkovala na operním festivalu v irském Wexfordu. Na koncertním podiu se představila se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Rimini v Janáčkově Glagolské mši, s Českým národním symfonickým orchestrem ve Verdiho Requiem, jako Zefka z Janáčkova Zápisníku zmizelého v pařížské Opéra national de Paris (Bastille) a v rámci festivalu Janáčkovy Hukvaldy. Na festivalu Dvořákův karlovarský podzim se představila v Mahlerově Písni o zemi a na festivalu Janáček Brno 2008 vystoupila v roli Kostelničky, se kterou se v sezoně 2010/2011 představila ve francouzské Opéra de Rennes a v sezoně 2011/2012 ve francouzské Opéra-théâtre de Limoges a Grand Théâtre de Reims. V sezoně 2012/2013 se představila jako Mother Goose (Stravinsky: The Rake’s Progress) v Ostravě a jako Cieca (Ponchielli: La Gioconda) v plzeňské opeře.

V sezoně 2013/2014 se znovu vrátila do francouzské Opéra de Rennes, kde vystoupila v roli Rossweisse (Wagner: Die Walküre).

V sezoně 2014/2015 se představila v Glagolské mši se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a znovu se vrací do francouzské Opéra de Rennes jako Ulrica (Verdi: Un ballo in maschera). Jako Cizí kněžna a Ježibaba se představila ve Slovinském národním divadle, jako Amneris v Severočeském divadle Ústí nad Labem a v Divadle J. K. Tyla Plzeň, jako Věštkyně v opeře Ohnivý Anděl (Prokofjev) a Comtesse di Coigny v opeře Andrea Chénier (Giordano) v Národním divadle Ostrava.

V sezoně 2015/2016 vystoupila v Teatro Regio di Torino v Glagolské mši a jako Revírníková a Sova v Lišce Bystroušce v režii Roberta Carsena. V Národním divadle Bratislava debutovala jako Ortruda (Wagner: Lohengrin). Ve Státním divadle Košice vystoupila jako Azucena (Verdi: Il trovatore) a v Divadle J. K. Tyla Plzeň jako Santuzza (Mascagni: Cavaleria rusticana).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat