Donu Giovannimu plzeňská modernizace nesluší

  1. 1
  2. 2

Zásadním způsobem změněné charaktery a vztahy klíčových postav a celkové nerespektování díla Mozartova a Da Ponteho  jsou hlavním nedostatkem režie. Ani výtvarné pojetí se nezdařilo, černočernou inscenaci drží nad vodou jen hudba.Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo novou inscenaci „opery oper“, slavného díla slavného mistra. Dona Giovanniho Wolfganga Amadea Mozarta. Dílo, v němž se v hudbě i na jevišti geniálním způsobem snoubí vtip, napětí, drama i horor. Hudební nastudování bylo svěřeno Jiřímu Štruncovi, režie Zbyňku Brabcovi, který avizoval posun historické látky do naší současnosti s dovyložením některých postav. 

Bohužel po premiéře není možné konstatovat nic jiného, než že tento posun dílu zcela zásadním způsobem uškodil. Nevznikla objevná moderní inscenace, nevznikla inscenace skandální, ale ani průměrná. Vznikla inscenace přinejmenším obtížně přijatelná. A jestliže něco drží tuto černočernou podívanou nad vodou, pak je to Mozartova hudba sama, přesvědčivý výkon orchestru pod taktovkou Jiřího Štrunce a zdatně si vedoucí sólisté v prvním i druhém obsazení.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Don Giovanni (DJKT Plzeň)

[Total: 48    Average: 2.9/5]

Související články


Reakcí (10) “Donu Giovannimu plzeňská modernizace nesluší

  1. Plzeňskou inscenaci Dona Giovanniho jsem zhlédla v úterý 7.února a z představení jsem odcházela nadšená, stejně jako můj otec. Oba jsme dlouholetými návštěvníky plzeňské opery. Po shlédnutí úterního Dona Giovanniho jsme se bez rozdílu shodli na tom, že se jedná o inscenaci velmi zdařilou a to jak po hudební tak i režijní stránce. Pěvecké výkony zde hodnotit nechci a ani nemůžu, nemám na to patřičné vzdělání, ale pro mě jako laika bylo po pěvecké stránce představení téměř bezchybné, pěvci podali strhující výkony. S režijním záměrem režiséra pana Zbyňka Brabce sice divák nemusí vždy souhlasit, nicméně výklad inscenace a motivy jednání jednotlivých postav jsou pro mne jako diváka srozumitelné a nikdy jsem v průběhu představení netápala „co tím chtěl režisér říci“ (jako se mi to stalo v jiných plzeňských inscenací, např. poslední uvedení Verdiho Rigoletta). Děj je sice přenesen oproti původnímu libretu do současnosti, ale žádné z moderních prvků (oblečení, mobilní telefon, notebook, televize, střelné zbraně) nejdou proti smyslu hudby, děje a libreta. Vše je logické a snadno pochopitelné. Nový moderní výklad podtrhují zajímavě řešené kostýmy (vůbec ne nudné a fádní), jednoduchá a funkční scéna. Jediným rušivým elementem v průběhu celého představení pro mne byla právě paní kritička Gabriela Špalková sedící v deváté řadě, bohužel hned za mnou, která v průběhu celého představení rušila své okolí hlasitých šepotem se svými sousedy, kdy komentovala dění na scéně. Paní kritička by si měla uvědomit, že má sice právo vyjádřit svůj názor na shlédnuté operní představení, ale neměla by tak činit již v průběhu tohoto představení!
    Panu režiséru Zbyňku Brabcovi přeji, aby i přes nepřízeň kritiky vytrval, protože současná inscenace Dona Giovanniho se možná netěší přízni kritiky, ale rozhodně se těší, jak bylo patrné i z reakcí diváků o přestávce a po skončení představení, přízni diváků.

  2. Žádná velká záhada. Inscenace se (šetrně řečeno) velmi silně inspiruje salcburským Guthovým nastudováním Giovanniho, včetně tmavosti scény, střelných zbraní, mobilů a donou Annou, která to ostentativně táhne s Giovannim, což vidí všichni, až na Ottavia, který musí být držen za blbce, aby byla v sále vůbec nějaká legrace. Takže v Plzni nic originálního.

  3. Guthova inscenace je hlavně součástí jeho dalších mozartovských inscenací v Salcburku, s nimiž velice souvisí. Vztah Ottavio – Anna – Giovanni není nové ani u Gutha, vykládá to takto i např. Bieito. Jinak si myslím, že se plzeňská inscenace od té Guthovy naopak dost odlišuje.

  4. Představení jsem viděla včera. Nejsem znalec, ale operu mám moc ráda a přináší mi obvykle potěšení. Včera to potěšení nebylo. Proč mám probůh sledovat Dona Giovanniho v teplákách zírajícího na televizi a krmícího se kuřetem z KFC? Fakt je nutné doplnit představení názorným předváděním hromadné soulože?
    Asi jsem nedůvtipný tuctový divák, ale podobný názor o přestávce vyjadřovala řada (troufnu si říci většina) diváků. Tuhle verzi už vidět opravdu nechci.

Napsat komentář

Reklama