Eskymák v Praze. Nejen o něm ve výběru z festivalu Malá inventura

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (61) – od 26. února do 4. března 2018. V dnešním vydání najdete: Střípky z festivalu Malá inventura. Tipy kam v nejbližších dnech: performance SOMA o kráse i ošklivosti lidského těla ve Veletržním paláci, Unlit Horizon – tanec ve virtuální realitě, baletní gala v Ostravě
Malá inventura 2018 (zdroj FB festivalu)

Malá inventura a překračování žánrů
Festival Malá inventura, který právě končí, zahrnuje ve svém programu projekty divadla různých žánrů tak spletitě propojených dohromady, že dělení, definování nebo jakákoli snaha určit, jestli se pohybujeme v oblasti činohry, alternativního divadla, pohybového divadla nebo tance, jsou zbytečné. Několik kousků na programu uniklo v průběhu roku naší pozornosti, je to tak skoro s každým festivalem, takže je tu i vítaná příležitost to napravit a u pár mezižánrových titulů se zastavit.

Moje, moje, moje
MINE je inscenace mezinárodního skandinávsko-českého uskupení T.I.T.S.. Čtveřice performerů (Nela H. Kornetová, Lærke Grøntved, Tobias Shaw Petersen, Josephine Kylén-Collins) v ní zkoumá otázku teritoriality a majetnictví v našich každodenních životech. Činí tak formou jakéhosi kabaretu, absurdního světa plného pozlacených módních bundiček, erotického oblečení, třpytek a poživačnosti.

Nela H. Kornetová: MINE – T.I.T.S. 2017 (zdroj malainventura.cz / foto Jan Hajdelák Husták)

V letáku k představení si tvůrci pohrávají s variantami významu slova „mine“, které může být jak zájmenem, tak substantivem: Může znamenat důl, dolování drahých kovů jako činnost, minu nebo zájmeno můj, moje. Slovo, kterým si vlastnictví věcí vymezujeme už jako malé děti. A v představení věnovaném slovu se tomu vyřčenému vyhnout nedá. Performeři jím nešetří česky ani anglicky. Svěřují se divákům třeba se zážitky z cestování, kdy zažívali oni nebo jejich spolucestující trapné situace a nepříjemné pocity pramenící z nutnosti sdílet osobní prostor s někým cizím a snášet jeho přítomnost. Nebo vyprávějí o tom, co mají ve svém vlastnictví a co pro ně znamenají peníze, nemožnost vlastnit určitou věc a absurdní zoufalství z takové nemožnosti.

Na scéně si definují svá teritoria, někdy až jakoby primitivně zvířecím způsobem. Zkoumají možnost vpuštění za hradbu a přijetí blízkosti druhého člověka, jako v namlouvací scéně mezi Tobiasem a Josephine. Projev Josephine Kylén-Collins je nepochybně nezapomenutelný, její hlubší hlas vyniká ve zpěvu, kdy se mění až v rockovou divu, i v mluveném projevu, působí živočišně, prodchnutá přirozeným temperamentem.

Nela H. Kornetová: MINE – T.I.T.S. 2017 (zdroj malainventura.cz / foto Jan Hajdelák Husták)

Sehraný tým excentrických bytostí nutí diváka přemýšlet o tom, jak je jeho vlastní chování v běžném životě ovlivňováno touhou vlastnit a bránit. Nedosahuje ale na žitou zkušenost jednotlivých životů, aby se dotklo širšího, třeba historického kontextu. Pro diváky je ale i tak zajímavým barometrem vlastní ziskuchtivosti a vlastního majetnictví. Publikum se ostatně daří zapojit do akce také, probudit v něm chuť vlastnit a získat alespoň kus kostýmu v dobře rozdmýchané dražbě. Jak je snadné nechat se přesvědčit o tom, že chci vlastnit něco, co vůbec nepotřebuji? Důkaz v přímém přenosu.

Keep Calm and Carry on
„Zachovej klid a…“ – takových obrázků je plný internet a každý druhý nosí tuhle hlášku na tričku. Jestli se podle ní i chová, to už je jiná věc, ale je fajn jakýsi klid alespoň proklamovat. „Stejně tak i samotná inscenace hledá univerzální návod na život,“ píšou tvůrci. „Dva performeři, každý sám a přitom spolu, zvou diváky, aby s nimi sdíleli pocity, které nejsou ani hledišti zcela neznámé.“ Členové dua Ufftenživot Sára Arnsteinová a Jiří Šimek konfrontují diváky se svými vnitřními světy. Inscenace se odvíjí na veselé notě sebeironie, ve které se nejeden divák sám jistě uvidí. Chtěli bychom být superhrdiny zachraňujícími svět, protože tušíme, že se řítí někam, kde nechceme být, ale také cítíme své vlastní limity a bezradnost, protože Supermani ani jiní XX-mani nejsme.

Oba performeři se staví k činu jinak, ale ani jeden tancem, jde o inscenaci, která je blíž činohře než pohybovému divadlu, ačkoli i na pohybovou akci dochází. Sára Arnsteinová rozehrává monolog na motivy rodinné historie, který nenápadně přehrává do absurdního světa, v němž pochopíme, že realita odplula a jsme obětmi dadaistického žertíku. S lehkostí se posouváme od tématu k tématu a doceňujeme, jak je obtížné zůstat v klidu a současně i v akci, objevovat svět a vesmír, snažit se představit si nekonečno, a nezbláznit se z toho.

Jiří Šimek jde ve své roli rozsévače vesmírné geniality přímočaře k jádru věci, v pěti minutách vysvětlí vznik vesmíru i evoluci a nechá diváka, aby si položil možná trochu otřepanou otázku – co za vrchol vývoje vlastně jsme, když nedokážeme nic většího než zničit svůj vlastní svět. Na řadu přicházejí i otázky z publika. Inscenace se odvíjí jako lehká satira, slovní humor dominuje nad pohybovým. Stínohra s figurkami dinosaurů a papírovými zvířátky evokuje hravost umělců ze souboru Handa Gote, kteří také dokáží z nejobyčejnějších materiálů a předmětů kouzlit fantastické obrazy. Duo Ufftenživot dokonce i rapuje, hraje si se slovy a asociacemi. Diváky zanechává s posledním poselstvím: V životě nikdy nesmí být nuda. Satirická inscenace se vysmívá našim snahám a touhám. I když se přesvědčujeme o tom, že je potřeba „zůstat v klidu“, v podvědomí nás stejně čas od času zachvátí panika nad naším vlastním počínáním a směřováním.


Eskymák v Praze a čichové vjemy

Částečné znejistění diváka znejistí nikoli částečně, ale naprosto dokonale. Inscenace kombinující mluvené slovo s tanečními pasážemi je plnohodnotným dědictvím surrealismu a absurdního divadla. Jana Novorytová a Michaela Raisová si s diváky velmi umně hrají. Příběh o Inuitovi (příslušníkovi grónského domorodého kmene) poznávajícím Prahu prostřednictvím čichu, přibarvený ještě dalšími neuvěřitelnými zkazkami a fiktivními senzačními zprávami, publikum vtáhne docela nenápadně do své vlastní reality.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na