Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Teprve teď začala moje umělecká dráha. 175 let od premiéry Nabucca
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Teprve teď začala moje umělecká dráha. 175 let od premiéry Nabucca

ČTK
Publikováno 08/03/2017
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Před sto sedmdesáti pěti lety, 9. března 1842, se v milánské La Scale odehrála premiéra opery italského skladatele Giuseppe Verdiho Nabucco. Verdiho třetí zpěvohra je velkým příběhem o lásce, víře, zradě, pomstě i odpuštění, ale především o svobodě. Měla triumfální úspěch a svého tvůrce rázem proslavila. „Teprve touto operou začala moje umělecká dráha,“ napsal o ní o mnoho let později Verdi.

Giuseppe Verdi – portrét od Giovanniho Boldiniho (zdroj commons.wikimedia.org/Ruiz-Healy Times: De 1813 – Nació Giuseppe Verdi)

Operu tehdy teprve osmadvacetiletý Verdi složil především pro svou přítelkyni, rádkyni a pozdější druhou manželku, primadonu Giuseppinu Strepponi na libreto divadelního básníka Temistocla Solery. První žena i dvě děti mu zemřely v roce 1840.

Biblický námět ho velmi zaujal, líbil se mu zejména začátek žalmu 136 Va, pensiero, sull’ali dorate (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…), což jej inspirovalo ke spontánní kompozici sboru, jehož plamenná melodie a rytmus z něj učinily osvobozeneckou píseň zpívanou po celé Itálii. Celou operu pak dokončil během několika týdnů. Vášnivá hudba díla, pojednávající o osvobození Židů z babylonského zajetí, plně korespondovala s náladou obyvatelstva, zaujatého touhou po osvobození z rakouské moci a sjednocení Itálie.

Poté složil Verdi v rychlém sledu řadu dalších operních děl, z nichž většina slavila úspěch, kupříkladu Rigoletto (1851), La traviata (1853), Trubadúr (1853), Aida (1871) a další.

Verdiho pohřeb (skladatel zemřel v lednu roku 1901 ve věku sedmaosmdesáti let v Miláně) se stal mimořádnou událostí mezinárodního významu. Dirigent Arturo Toscanini na jeho počest řídil devítisetčlenný sbor, který provedl právě strhující sbor zajatců z opery Nabucco Va, pensiero, sull’ali dorate.

TémataGiuseppe VerdiGiuseppina StrepponiNabuccoTeatro alla Scala
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ejhle člověk. José Cura ve světové premiéře představí v Praze své oratorium
Další článek Brno Contemporary Orchestra: Jen blázni (ne)přišli na Blázna
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up