Robert Jindra v Ostravě skončí, divadlo si našlo náhradu

Novým hudebním ředitelem ostravské opery bude dirigent Jakub Klecker 

Po nedávném nečekaném odchodu z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze (informovali jsme zde) teď dirigenta Roberta Jindru (1977) čeká další překvapivá změna, a to tentokrát v Ostravě: právě začínající sezona 2014/2015 bude pro něj ve funkci hudebního ředitele ostravské opery sezonou poslední. S prodloužením Jindrovy šéfovské smlouvy totiž ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil už nepočítá. Podobně jako Jindra skončí tuto sezonu v Ostravě i dramaturg Daniel Jäger, potvrdil ředitel divadla Jiří Nekvasil v rozhovoru pro Operu Plus.

V posledních týdnech se začalo proslýchat, že už nechcete pokračovat se současným vedením ostravské opery. Můžete být prosím konkrétnější?

Se současným vedením opery Národního divadla moravskoslezského – tedy hudebním ředitelem Robertem Jindrou a dramaturgem Danielem Jägerem – jsme byli již od samého začátku dohodnuti na pěti sezonách, tedy ještě včetně té, která právě začala – 2014/2015, po uplynutí které jim končí termínované pracovní smlouvy. Po prvních třech společných sezonách jsem byl za sebe přesvědčen, že budeme pokračovat i za horizontem pěti sezon. Důvod, proč v těchto smlouvách nepokračovat, se jasně ukázal během sezony minulé, když si dotyční ke svému ostravskému angažmá přibrali stejné, resp. podobné funkce v Praze. Souběh takových funkcí v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v pražském Národním divadle zcela jasně není dobrý a dlouhodobě udržitelný. Minulá sezona mi to jednoznačně potvrdila.

Nicméně před pár týdny oba pánové ze svých pražských postů, tedy hudebního ředitele Opery Národního divadla a šéfa jeho umělecké správy, odešli…

Ano, jenže to je informace teprve z konce června. Když Robert Jindra nastupoval v srpnu 2013 do Národního divadla, říkal mi, že hodlá z něj záhy, ještě během této sezony odejít, ať počkám. Tedy jsem mu věřil a čekal. Termíny definitivního rozhodnutí neustále posouval. Před tím jsem se ale opakovaně Roberta Jindry ptal, jak to bude, ale zůstal jsem bez konkrétní odpovědi. Naposledy letos v únoru, kdy jsem ho požádal o konečné stanovisko, že se podle toho musím zařídit do budoucna, Robert Jindra řekl, že z Národního divadla v Praze nehodlá ani nemůže v žádném případě odejít. Nicméně jsme se dohodli, že dotáhneme i za těchto okolností naši dohodu do konce, tedy včetně sezony 2014/2015. Dál už byl pro mě souběh funkcí hudebního ředitele Národního divadla a Národního divadla moravskoslezského nepřijatelný. Proto jsem se začal rozhlížet po jeho náhradě, rok a půl je na zodpovědnou výměnu minimálním časem.

Tomu rozumím. Jenže poté, co oba pánové z pražského Národního divadla odešli, nehodláte svoje rozhodnutí o tom jim pracovní smlouvu neprodloužit, přece jen přehodnotit?

Já už jsem před tím, než jsem se toto i pro mě překvapivé rozhodnutí o odchodu Roberta Jindry z Prahy dozvěděl, začal za něj hledat nového hudebního ředitele opery a začal vést konkrétní jednání. Personální změny na podobných postech se přece nedají dělat skokově, o nich je třeba jednat s předstihem. A platí to pro obě strany. Myslím, že i umělecký šéf by měl (i když ho k tomu zákoník práce nezavazuje) s dostatečným předstihem – to je pro mě minimálně rok – svému řediteli oznámit, jestli hodlá odejít před vzájemně domluveným termínem jinam, nebo si přibrat k svému úvazku jiný v podobné funkci v jiném divadle, což zásadním způsobem ovlivní jeho působení a pobyt a úvazek na své dosud na domovské scéně.

Kvalitní dirigenti a vůbec potencionální šéfové mají své závazky domluvené s určitým předstihem a těžko situaci řešit narychlo. A v situaci, kdy už jsem se na nástupu napevno domluvil s novým hudebním ředitelem, který už s tímto vědomím zohledňuje své budoucí umělecké závazky, mně přijde špatné a neseriózní brát najednou své slovo zpět a rušit dohodu.Můžete prosím uvést, kdo by tedy měl Roberta Jindru v čele ostravské opery vystřídat?

Ano. Na nástupu jsem se domluvil s panem dirigentem Jakubem Kleckerem, který působí již několik sezon jako dirigent Janáčkovy opery v Národním divadle v Brně, momentálně je tam pověřen téměř rok funkcí šéfdirigenta. V této funkci Jakub Klecker končí ke konci roku, vzhledem k nástupu nového šéfa opery Národního divadla Brno, se kterým také k 1. lednu 2015 přichází nový šéfdirigent Marko Ivanović. Mimochodem, přístup obou pánů z nastupujícího vedení opery Národního divadla Brno mně přijde naprosto správný a zodpovědný.

Jakub Klecker je výrazným talentem a dnes nepřehlédnutelnou osobností mladší české dirigentské generace. Má dostatečnou praxi a dost zkušeností s operou. S ostravskou operou už opakovaně a úspěšně spolupracoval. Spolupracovali jsme navíc spolu při nastudování několika úspěšných inscenací nejen v Ostravě, ale i v Brně. Z  dosavadních zkušeností ze spolupráce s Jakubem Kleckerem i z našich rozhovorů nad další strategií rozvoje opery Národního divadla moravskoslezského věřím, že naše spolupráce bude tvůrčí, otevřená a pro naši operu  přínosná.

Čili Jakub Klecker by měl Roberta Jindru vystřídat od příští sezony, tedy 2015/2016?

Ano. Jak už jsem řekl, jsem zastáncem toho, že podobné věci se mají řešit s předstihem, i když se tak v našich divadlech vždycky neděje. Čili sezona 2014/2015 v Ostravě doufám proběhne tak, jak je naplánovaná, a s panem Kleckerem začneme sezonu další, na které již teď začínáme pracovat, tak aby byla již plně v jeho rukou.

Počítáte se zachováním kontinuity dosavadního uměleckého směřování ostravské opery?

Dosavadní dramaturgická koncepce opery Národního divadla moravskoslezského vychází z mých dlouholetých operních dramaturgických zkušeností a přesvědčení, jakým směrem se má takovýto operní soubor ubírat. Základ je, stručně řečeno, ve čtyřech základních liniích: každou sezonu minimálně jedna opery dvacátého století, jedna česká opera (někdy se tyto dvě položky mohou překrývat) a k tomu dva tituly romantického a veristického repertoáru. Vždy alespoň v jednom případě najít titul, který je pro českého, nebo alespoň pro ostravského diváka objevem. Z této cesty nevidím důvod scházet, ale chceme ji dále tvůrčím způsobem rozvíjet. Naplňování této koncepce konkrétními tituly bylo pochopitelně společným dílem, tedy mým, Roberta Jindry a dramaturga Daniela Jägera, a zohledňovalo řadu dalších faktorů, včetně obsazení. Myslím, že se toho dost v opeře povedlo a za to patří současnému vedení opery velký dík. A nyní pevně věřím v tvůrčí spolupráci s novým týmem, přijdou i některé nové tváře a nové tvůrčí impulzy na další cestě ostravské opery.

Děkuji za rozhovor.

Foto NDM/Jakub Fulín, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat