Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Taneční Kytice na Malé scéně zaujme děti i dospělé
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecZ domova

Taneční Kytice na Malé scéně zaujme děti i dospělé

První premiérou Divadla J. K. Tyla (DJKT) v této sezóně bude taneční zpracování nejznámějšího díla Karla Jaromíra Erbena Kytice. Balet na hudbu Antonína Dvořáka v režijním pojetí uznávané divadelní režisérky Ireny Žantovské a s choreografií Richarda Ševčíka se poprvé představí 7. září 2019 od 17.00 hodin na Malé scéně DJKT.

redakce
Publikováno 05/09/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Kytice – DJKT 2019 (foto Martina Root)

Inscenační tým v čele s režisérkou Irenou Žantovskou, která v DJKT v minulosti režírovala například Mámení mysli nebo Zabijáka Joea, připravuje inscenaci, jež by měla zaujmout děti i dospělé. Z důvodu snazšího pochopení děje využije režisérka v baletu i mluvené slovo. „Specifikou našeho představení je to, že jsme na jeviště vedle tanečníků přivedli i činoherní postavu samotného básníka a hudební sekvence proložili nahrávkou přednesu vybraných veršů v podání činoherců DJKT,“ přibližuje inscenaci režisérka.

„Bude to takové divadlo na divadle,“ doplňuje k tématu choreograf Richard Ševčík, „postava Erbena, kterou ztvární člen činohry DJKT Jaroslav Matějka v alternaci s hostujícím Jiřím Srncem, bude spojovacím článkem, který částečně zasahuje do děje, například něco pozmění, upraví či zápletku posune dál.“ Výtvarnou stránku inscenace má na starosti Aleš Valášek, který se v DJKT podílel již na dvaceti inscenacích, mimo jiné na pohádkách Malá mořská víla a Plzeňský pověsti.

Kytice – DJKT 2019 (foto Martina Root)

V tanečním světě patří inscenování Kytice či jejich částí spíše mezi výjimky, třebaže ji v minulé sezóně uvedl Pražský komorní balet. Doposud se diváci v Plzni mohli setkat pouze s uvedením balady Svatební košile na hudbu Jana Nováka v choreografii Jiřího Němečka v rámci komponovaného večera v roce 1955. Nyní se diváci mohou těšit hned na čtyři balady z Erbenovy Kytice: Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Svatební košile, které režisérka Irena Žantovská společně s choreografem Richardem Ševčíkem převedou do taneční podoby na hudbu ze stejnojmenných Dvořákových symfonických básní a z rozsáhlé kantáty Svatební košile. „Náš soubor se snaží pravidelně přinášet inscenace, které se v Plzni objevují poprvé,“ vysvětluje výběr titulu šéf souboru Jiří Pokorný a dodává: „Básnická sbírka Kytice patří bezesporu ke zlatému fondu české kultury a inspiruje k různým způsobům zpracování. Jsem velmi rád, že právě tento titul můžeme našim divákům nabídnout a ukázat jim, že Kytice není jen povinná školní četba.“

Kytice – DJKT 2019 (foto Martina Root)

Pedagožka a režisérka Irena Žantovská spolupracovala s divadly napříč celou republikou (Národní divadlo Praha, Divadlo Ungelt, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Městské divadlo Zlín, Národní moravskoslezské divadlo v Ostravě, Divadlo Bez zábradlí, Národní divadlo v Brně). Za inscenaci Monology vagíny získala nominaci na cenu Alfréda Radoka za rok 2002, v roce 2006 získala cenu Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha za televizní film Mistr Jan Hus (scénické oratorium).

Dlouholetý sólista plzeňského baletu a choreograf Richard Ševčík je držitelem Ceny Thálie za rok 2014, Ceny ředitele DJKT za roli Spartaka ve stejnojmenném baletu a Umělecké ceny města Plzeň pro umělce do 30 let za choreografii a režii k baletu Obraz Doriana Graye. Choreografii se věnuje od roku 2010, od té doby vytvořil řadu choreografií k operám, muzikálům a několik celovečerních baletů, Sen noci svatojánské (2012), Obraz Doriana Graye (2014), Oliver Twist (2017) v Divadle J. K. Tyla a Vánoční příběh (2018) na scéně Divadla F. X. Šaldy v Liberci.

TémataAleš ValášekBalet Divadla J. K. Tyla PlzeňDivadlo J. K. Tyla PlzeňIrena ŽantovskáJiří Pokorný (1971)Richard Ševčík
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Česká filharmonie vstoupila do nové sezóny
Další článek SHF uvádí derniéru barokní opery s loutkami – Cavalliho Calisto
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up