Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Jak Barbara Maria Willi flirtovala s cimbálem
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Jak Barbara Maria Willi flirtovala s cimbálem

V cyklu koncertů staré hudby v Konventu Milosrdných bratří v Brně pokračovala Barbara Maria Willi ve středu 2. října 2019. Opět se šarmem sobě vlastním přivítala své publikum a představila svoji spoluhráčku. Tentokrát si přizvala jako hosta mladou německou hudebnici, která si již v dětství zvolila podivný nástroj. Franziska Fleischanderl hraje na salterio.

Karla Hofmannová
Publikováno 04/10/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Barbara Maria Willi a Franziska Fleischanderl (foto CEMA)

Pod tímto podivným názvem se skrývá malý strunný nástroj, který vypadá jako malý cimbál. Je to cimbál barokní neboli hackbrett, na nějž se hrálo hlavně v Itálii koncem 18. století. Zajímavé je, že se na něj hraje buď paličkami, nebo pizzicato, čímž se dosahuje poněkud jasnějšího zvukového zbarvení. Salterio postupem času dostalo kladívka a vznikl tak v 18. století kladívkový klavír.

Na tomto koncertě hrály oba nástroje, které se zajímavě doplňovaly a ladily spolu. Sonata per il Salterio con basso I-Gl, M.4.32.7 milánského skladatele Angela Contiho zaujala podobností zvuku obou nástrojů a virtuózním podáním obou umělkyň. Nástroje si půvabně odpovídaly s hravou elegancí. Třívětá skladba dala prostor oběma umělkyním, aby předvedly hned zpočátku, čeho všeho jsou nástroje schopné a jak dokáží vykouzlit pohodovou náladu. Sonata per salterio, jejíž autor není znám a o skladbě se ví jen to, že pochází z Montecassina u Neapole, je psána celá pro pizzicato a její zvuk připomínal citeru. Sólo pro kladívkový klavír v podání hostitelky Barbary Marie Willi bylo vybráno překvapivě. Autorem dvou skladeb, Rondeau á la Mazurka a Rondeau á la Krakowiak pro fortepiano, je Józef Antonín Elsner, učitel Fryderyka Chopina. Pro brněnské posluchače je zajímavé, že tři roky působil v brněnském divadelním orchestru. První část uzavřela opět Sonata per salterio e basso I-Gl, M.4.30.32 Pietra Berettiho, kapelníka dómu ve Ferraře, která je jeho jediným dochovaným dílem. Třívětá skladba Allegro – Andante – Allegro je hravá a radostná, prostřední Andante je v houpavém rytmu Siciliany.

Barbara Maria Willi a Franziska Fleischanderl (foto CEMA)

Po přestávce zazněla skladba sólistky Franzisky Fleischanderl, která si podle vzoru svých předchůdců napsala skladbu pro svůj nástroj. Sladká a hravá Sonata zněla z jejích rukou křehce a zvonivě a potěšila publikum. Doplňkem programu byla Passacaglia pro klávesový nástroj mladé řecké flétnistky a skladatelky Sofie Mavrogenidou, která pochází z Brna, kde vystudovala Akademii staré hudby. Její Passacaglia ve verzi pro kladívkový klavír zněla radostně a tanečně a spojila řeckou rytmičnost a zpěvnost s barokními vzory a následující Dumka přinesla synkopickou rytmizaci. V závěru zazněla skladba neznámého autora z Neapole, Sonata per salterio I-Nc, 22.2.15/2. Ač údaj v názvu chybí, přesto jde o skladbu s doprovodem kladívkového klavíru. Skladba je plná kontrastů a překvapení, hravá a taneční, půvabná a obě hráčky jí daly svůj šarm a radost z muzicírování. Závěrečná věta byla vrcholem celého večera, který publikum přijalo s vděčností a obdivem. Další z večerů, který přinesl brněnskému publiku překvapení a příjemné seznámení s nástrojem baroka.

TémataBarbara Maria WilliFranziska Fleischanderl
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Plzeňská Malá scéna opět nabídne dětskou operu Žvanivý Slimejš
Další článek Provokativní portugalská performance ve Studiu ALTA
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up