Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Imigranti hrají v Mozartově opeře Idomeneo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seLifestyleOperaZe světa

Imigranti hrají v Mozartově opeře Idomeneo

Je to jakási metafora dnešního světa. Imigranti, kteří unikli smrti utopením na moři a dostali se do Itálie, hrají v Mozartově opeře Idomeneo, která se dává v Římě. "Toto představení vypráví příběh imigrantů, vypovídá o válce. Je to poselství, které mluví o mně, a proto jsem souhlasil, že se na něm budu podílet," řekl agentuře AFP mladý somálský imigrant Aldul Razak, zatímco se chystá obléknout si kostým vojáka.

ČTK
Publikováno 17/11/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
W. A. Mozart: Idomeneo – Teatro dell’Opera di Roma 2019 (foto Yasuko Kageyama)

Razak připlul do Itálie před dvěma lety na malé lodi plné běženců, kteří hledají lepší život. Dnes patří ke 30 figurantům v Mozartově opeře, kteří většinou unikli smrti utopením. Mozartova opera Idomeneo pro ně má zvláštní význam. Dílo vypráví o homérských bojích o kontrolu nad Krétou, ale především o tom, jak přetnout začarovaný kruh ničení a války a dosáhnout míru.

„Je to metafora dnešního světa,“ řekl tisku kanadský režisér Robert Carsen, který využil pomoci křesťanského hnutí Komunita Sant’Egidio. Toto hnutí umožnilo 3000 migrantům dostat se do Itálie, aniž se stali obětí převaděčů a aniž riskovali život na moři.

První obraz nabízí pohled na tábor obehnaný mřížemi, kde běženci vzhlížejí k moři. Středozemní moře, které je v centru řecké mytologie s jejími tragédiemi a hrdiny, je jedním z protagonistů této opery. „Dnes stejně jako včera Středozemní moře rozděluje národy, ale také je spojuje,“ zdůraznil Carsen, který na scénu vyslal 150 lidí včetně zpěváků a sboru. Zapojení pravých imigrantů do představení považuje za velmi dobrý nápad.

Podle superintendanta Římské opery Carla Fuortese se divadlo nemusí nutně zabývat sociálními otázkami, ale pro Řím, kde žije mnoho imigrantů, je tato tématika významná.

Carsen, který je známý svými netradičními řešeními, používá videoprojekce a scény s haldami záchranných plovacích vest, jež odrážejí bolest, strach a utrpení migrantů. Představení vzniklo v koprodukci s divadly v Madridu, kde se hrálo v březnové premiéře, v Torontu a v Kodani, ale jen v Římě vystoupili na scénu opravdoví imigranti.

„U většiny z nich jsou rány ještě otevřené. Hraní v těchto scénách jim umožňuje uvolnit emoce,“ soudí Diana Moreo, která projekt koordinuje pro Komunitu Sant’Egidio. Prožívají znovu zejména bouře, které někteří z nich na moři zažili. „To jim může pomoci strávit tyto velmi těžké chvíle„.

Bella Godwin z Nigérie, která připlula do Itálie před čtyřmi lety, je z inscenace nadšená. „Celý život jsem snila o tom, že se stanu herečkou, a teď se mi to vyplnilo. Je to pro mě první etapa,“ vysvětluje a obléká si zelenou uniformu s baretem.

Podle italského herce Simoneho D´Acutiho je inscenace velmi realistická s vojáky oblečenými jako ti dnešní a s přesídlenci oblečenými jako běženci, které vidíme na současných záběrech. „Oba tábory se ale nakonec spojí,“ říká.

TémataCarl FuortesIdomeneoRobert CarsenTeatro dell'Opera di Roma
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Klavírista Jonathan Powell v Praze s českými premiérami jemu věnovaných skladeb
Další článek Jen tak se fyzicky zažít
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up