Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení PKF – Prague Philharmonia: Bonbonek v podobě orchestrální verze Brahmsovy klarinetové sonáty
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

PKF – Prague Philharmonia: Bonbonek v podobě orchestrální verze Brahmsovy klarinetové sonáty

Dvořákova síň Rudolfina se opět naplnila milovníky klasické hudby, kteří se těšili na hudbu Richarda Strausse, Johannesse Brahmse či Charlese Gounoda. Do programu začlenila PKF – Prague Philharmonia také Brahmsovu Sonátu pro klarinet a klavír f moll op. 120, kde se klarinetového partu ujal přední člen Berlínské filharmonie Andreas Ottensamer a orchestr zastal klavírní roli.

Petra Žemličková
Publikováno 10/05/2022
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Andreas Ottensamer, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Andreas Ottensamer, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)

Jako první zazněla Serenáda Es dur pro třináct dechových nástrojů od Richarda Strausse, která díky svému formálnímu schématu připomínala klasicistní hudbu s romantickým nádechem a patří mezi nejstarší díla tohoto skladatele. Již při prvních tónech vstoupila do sálu elegance a noblesa hudby, která byla podpořena skvělou kulturu zvuku instrumentalistů a citlivě provedeným přednesem. Skladba působila svěže, neotřele a dechové nástroje v celém jejím průběhu ladily. Tempo bylo přiměřené, stupňující se melodie v hoboji modulovaly do jiné harmonie, jež připravovala obecenstvo na dramatičtější úsek hudby. Poté se nálada hudby opět uvolnila a proměnila svůj charakter na tanečnější a optimističtější. Skladbu ukončilo menší sólo příčné flétny, která svojí lehkostí frázování připomínala odlétající ptactvo.

Po dechovém zahájení koncertu nastoupily i smyčce a společně přednesly ryze klasicistní dílo Wolfganga Amadea Mozarta předehru k singspielu Divadelní ředitel. Hudba energicky jiskřila, dynamika byla prováděna pohotově. Housle vyšívaly jemnou techniku, violoncella vyzpívávala stupnicové pasáže a melodie byly stylově frázovány. Orchestr byl dobře sehraný, lehká spiccata zajišťovala hudbě vzdušnost a éteričnost. Pro svoji bezstarostnou atmosféru byla tato skladba před Brahmsovou melancholickou sonátou velmi dobrým dramaturgickým počinem.

Premiéra Sonáty pro klarinet a klavír f moll se konala v roce 1895. Byla zkomponována pro klarinetistu Richarda Mühlfelda a již samotný Brahms ji za svého života zaranžoval pro violu a klavír. Velmi zdařilou orchestrální úpravu tohoto večera napsal Darko Butorac.

PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Emmanuel Villaume, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Emmanuel Villaume, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)

Začátek odstartoval orchestr, krátce nato se připojil i klarinet. Technika ve violoncellové sekci připomínala mořské vlny, posléze si motiv hravě předávaly housle s klarinetem a i s violoncelly. Výstup Andrease Ottensamera působil energicky společně s pohybem na pódiu. Hudba v jeho podání plynula přirozeně, interpret dosahoval zlehka vysokých poloh, které byly díky své kulatosti příjemné na poslech. Naopak spodní tóny měly sytý a temně zabarvený témbr. Ve druhé větě hrál klarinet líbezná melancholická sóla, někdy za doprovodu pizzicat v orchestru a sólový prostor zde získaly i housle, které zdatně sekundovaly sólistovi. Třetí věta probíhala v tanečnějším tempu a o poznání živěji než je zvykem a v závěrečné větě se naplno projevila virtuozita sólisty. Protože se jedná o komorní hudbu, hrál sólista z not, ale při klasickém koncertu se očekává určitý dresscode, a černá obuv s bílou podrážkou je vhodná spíše pro volný čas než na tuto příležitost. Nicméně diváci ocenili především hudbu a hudebník tak sklidil velký potlesk. 

Po přestávce následovala majestátní Gounodova Symfonie č. 2 Es dur. Poutavá melodie byla protkaná energickými tremolly smyčců, lehkými spiccaty, stupnicovitými pasážemi a další náročnou technikou. Komunikace orchestru byla dobrá, zajímavý byl dialog mezi houslovou a violoncellovou sekcí. Ve druhé větě se harmonie proměnila a melodické oblouky zajišťovala sóla dechových nástrojů, které poté převzaly smyčce. V přednesu této hudby se nacházelo mnoho pěkných okamžiků. Třetí věta stupňovala dramatičnost v hudbě a finále tohoto koncertu uzavřela průraznější čtvrtá věta, kde se technické nároky na smyčce stupňovaly a kvalita zvuku ve vyšších smyčcích během rychlého tempa uvadala. Nicméně běžný posluchač si této nuance většinou není vědom a tak orchestr sklidil obrovský a dlouhotrvající potlesk.

PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss.
8. května 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Richard Strauss: Serenáda Es dur op. 7 TrV 106
Wolfgang Amadeus Mozart: Der Schauspieldirektor KV 486, předehra
Johannes Brahms: Sonáta pro klarinet a klavír f moll op. 120 č. 1 (orchestrace Darko Butorac)
Charles Gounod: Symfonie č. 2 Es dur

Účinkující:
Andreas Ottensamer – klarinet
Emmanuel Villaume – dirigent
PKF – Prague Philharmonia

TémataAndreas OttensamerPrague PhilharmoniaSEZ
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Slovenský filharmonický sbor (zdroj Slovenský filharmonický sbor) Slovenský filharmonický sbor vystoupí ve Vídeňské státní opeře
Další článek Concertino Praga (zdroj Concertino Praga) Concertino Praga zná své finalisty, soutěžící z Ruska se nemohou zúčastnit finálového kola
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up