Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Musica Florea uvede světovou premiéru světského oratoria Giovanni Bononciniho
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Musica Florea uvede světovou premiéru světského oratoria Giovanni Bononciniho

Hned dvě světové premiéry si ve svém novém koncertním programu připravil orchestr Musica Florea, sólisté a sbor Collegium Floreum. V dobově poučené interpretaci uvedou světské oratorium Proteo sul Reno italského skladatele Giovanni Bononciniho a anonymní Cantatu, jež byla dedikována rodině šlechtického rodu Hartigů. Premiérový program bude poprvé odehrán 24. května 2022 v Českém muzeu hudby v Praze od 19:30 hodin. Další reprízy jsou plánovány na 25. a 26. července 2022 v Teplicích a Olomouci.

PRZuzana Rafajová
Publikováno 19/05/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Musica Florea a Collegium Floreum (zdroj M. Hančovský)
Musica Florea a Collegium Floreum (zdroj M. Hančovský)

Šlechtické rody prakticky vždy podporovaly talentované umělce, díky čemuž vznikla celá řada děl dedikovaných daným mecenášům. V Českých zemích 18. století byla velmi aktivní rodina šlechtického rodu Hartigů, která se pravidelně zapojovala do hudebního života, jak dokládá celá řada dobových zpráv a materiálů. Dnes je jméno jejich rodiny spjato především s Hartigovským palácem na pražském Malostranském náměstí, kde dnes sídlí rektorát Akademie múzických umění či Katedry tance a Nonverbálního divadla HAMU.

Hartigové byli díky své podpoře častými recipienty skladeb, přičemž jednou z nich je i anonymní Cantata, kterou v Oddělení zámeckých knihoven Národního muzea v Praze objevila hudební archivářka Romana Hinerová. „Takzvaná „hartigovská“ Cantata se vynořila prakticky ze tmy ve fondu, který tvoří archiválie z knihovny zámku Mimoň, kde Hartigové pobývali. V samém závěru fondu byl vložen zcela nezpracovaný notový materiál,“ přibližuje Hinerová, která téměř tři sta kusů rukopisných i tištěných not zpracovala, popsala a katalogizovala.

Anonymní rukopisná Cantata, která zazní, byla napsána u příležitosti narození dcery Terezie v roce 1759, třetího dítěte Adama Franze Hartiga a Marie Tereze Krakowsky z Kolowrat.

„Původní rukopis díla byl dobře čitelný, jen v některých partech jsem doplnil horny a klarinety. Hudebně se jedná o raně klasicistní, takřka mozartovský styl,“ doplňuje dirigent orchestru Marek Štryncl.

Druhou skladbou, která zazní, bude světské oratorium z roku 1703 Proteo sul Reno Itala Giovanni Bononciniho (1670–1747). Ten působil část svého života ve Vídni u dvora císaře Leopolda I., kde se stal oblíbencem následníka trůnu Josefa I. Habsburského. Následně cestoval po Evropě, pobýval a tvořil v Berlíně, Londýně i Paříži, aby se na sklonku života vrátil zpět do rakouské metropole.

„Na dramatickou skladbu Proteo sul Reno, tedy Proteus na Rýně, mě upozornil muzikolog Tomáš Hanzlík, který dílo spartoval spolu s Ondřejem Mackem. V případě Bononciniho se jedná o čistě barokní hudební styl, který kombinuje koncertantní brilantnost s polyfonií, jež je skladatelem využita k extrémnímu zvýraznění emocí, což bylo pro baroko typické a odlišovalo jej to od předcházející renesance,“ uvádí Štryncl.

Byť stylově zcela odlišná, obě díla spojuje téma oslavy panovníků či šlechtických rodů, které měly blízký vztah k Zemím Koruny české. Bononcini totiž své oratorium věnoval Josefovi I. Habsburskému.

TémataČeské muzeum hudby PrahaCollegium FloreumMarek ŠtrynclMusica FloreaRomana HinerováSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně - logo Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně vypisuje konkurz na pozici violoncello – tutti
Další článek Jiří Kolář (zdroj Pětiklíč) Cena České hudební rady představila laureáty pro rok 2022
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up