Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Skvostný 5. Mahler České filharmonie
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Skvostný 5. Mahler České filharmonie

Britský hudební kritik a publicista Norman Lebrecht vyjadřuje obdiv nové nahrávce Mahlerovy 5. Symfonie České filharmonie pod vedením Semjona Byčkova.

Norman Lebrecht
Publikováno 25/09/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Semjon Byčkov (zdroj Česká filharmonie)
Semjon Byčkov (zdroj Česká filharmonie)

Úvod této nahrávky je trojnásobně uklidňující. Nahé sólo trubky je podáno s drzou lehkostí, zvuk je výrazně český a frázování má bezstarostnost naprosté sebejistoty. Jde o druhou desku z plánovaného cyklu České filharmonie a jejího šéfdirigenta Semjona Byčkova, který v tomto desetiletí udává tep mahlerovským nahrávkám. Nahrávka 5. Symfonie je stejně strhující jako její předchůdkyně – Symfonie č. 4 – kterou považuji za „nepostradatelnou“.

Byčkov vnáší do předního orchestru Mahlerovy vlasti něco ze svého petrohradského dědictví. Mahler navštívil hlavní město carského Ruska, kde měl rodinu, třikrát. Z jeho odkazu těžil Dmitrij Šostakovič a jeho přátele. V Byčkovově interpretaci je cítit suchý vtip a odmítání romantické nadsázky vídeňských a amerických orchestrů.

Ve třech částech se záhadně střídají nálady od smuteční přes strach až po dovádění. Židovská melodie v závěru scherza je vtipně podkreslena… Adagietto, které Byčkov pojme v Mahlerově strohém čase devíti minut, visí na vlásku mezi láskou a smrtí. Finále slibuje šťastný konec, aby nám jej vzápětí odepřelo.

Nahrávka byla pořízena v Praze v prosinci 2021, na konci druhého ročníku pandemie kovidu. Kromě absurdní poznámky na obalu, která tvrdí, že Adagietto „narušuje předpokládaný filozofický směr symfonie“, je tato produkce bezchybná. Tak strhující Mahlerovu Pátou symfonii nikde jinde neuslyšíte, a ten vypálený český zvuk vám bude dlouho znít v uších. Orchestr je dnes nepoměrně virtuóznější než v předchozím mahlerovském cyklu nahraném před téměř půl stoletím s Václavem Neumannem, ale jeho mahlerovský étos zůstává nenapodobitelný.

Ukázka:

Gustav Mahler : Symphony No. 5
1. Smuteční pochod. Uměřeným krokem. Jako průvod (Trauermarsch. In gemessenem Schritt. Wie ein Kondukt)
2. Bouřlivým pohybem. S největším úsilím (Stürmisch bewegt. Mit grösster Vehemenz)
3. Energicky, ne příliš rychle (Scherzo. Kräftig, nicht zu schnell)
4. Adagietto. Sehr langsam
5. Rondo. Finale. Allegro

Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent

Label: Pentatone
Datum vydání: 14. října 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataČeská filharmoniePentatoneSemjon ByčkovSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Cappella Mariana (zdroj Collegium Marianum) Hudba vlámských mistrů v renesanční Praze zahájí Barokní podvečery
Další článek Národní divadlo Brno vyhlašuje výběrové řízení na pozici divadelní lektor
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up