Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Čtenáři blogují: Výzva k hledání unikátů Beno Blachuta
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Čtenáři blogují: Výzva k hledání unikátů Beno Blachuta

Letošní 110. výročí narození Bena Blachuta je vítaná příležitost k připomenutí tohoto velkého českého tenoristy.

Jan Králík
Publikováno 23/08/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Antonín Dvořák: Rusalka – 29. ledna 1960, Beno Blachut jako Princ (foto Jaromír Svoboda)
Antonín Dvořák: Rusalka – 29. ledna 1960, Beno Blachut jako Princ (foto Jaromír Svoboda)

Beno Blachut, jehož dar, um a píle mohly mířit na světovou dráhu, se mohl rozvíjet pouze v hranicích Československa. První kroky mu nabídla Vídeň, ale další už zmařil a osobně zapověděl tehdy všemocný ministr kultury. Měl jiného favorita, mladšího, pěvecky nezpochybnitelného, který nedráždil oddaností tradici a vírou. Publikem milovaný a právem obdivovaný Blachut byl neúnavný, pro některé kolegy až příliš. Do zahraničí směl vyjet až mnohem později, v zenitu sil, v jehož trvání intendanti zahraničních operních domů už nevěřili. S koncertním repertoárem brávali Blachuta do Itálie i Německa Ladislav Vachulka a Václav Smetáček. K operním výkonům vyjížděl do zahraničí téměř výhradně se souborem Národního divadla.

Úchvatná náplň 44 sezon na operním jevišti už ztrácí pamětníky, došla jen sporých zachycení živých výkonů rozhlasem a televizí, ale je naštěstí přebohatě zachycena i rozšířena v početných studiových snímcích v rozhlasových a gramofonových archivech. Doklady o výjimečnosti tenorového hlasu, o odzbrojující vřelosti a přesvědčivosti dokazují také mimořádnou studijní pohotovost. S Blachutovou účastí chová rozhlasový archiv přes šest desítek operních kompletů a desítky operních scén, písní a kantát. Gramofonové archivy mají bohatý Blachutův archiv janáčkovský.

O jeho odkaz pečuje Společnost Bena Blachuta, která dosud vydala na svých CD čtrnáct operních kompletů (Boris Godunov, Dimitrij, Dvě vdovy, Werther, Šárka, Evžen Oněgin, Tajemství, Čertova stěna, Bouře, Dalibor, Faust a Markétka, Carmen, Hubička, Eva), vokální díla (Píseň o zemi, Svatý Václav, Láska, Moravské a slovenské písně, Večerní písně), a právě završuje ojedinělý diptych operních dvojalb: nejprve Verdi – Wagner, nyní Smetana – Dvořák. Hlavní zásluhu mají pěvcův vnuk Mgr. Beno Blachut a jednatel Společnosti Bena Blachuta Ing. Milan Palák.

Blachutovský zvukový archiv, v našich podmínkách nesrovnatelný s jiným, přesto není úplný. Některé i vysílané záznamy byly smazány či zničeny (první Dalibor, Hubička, Dvě vdovy, Rusalka, Stabat Mater, Requiem), jiné zřejmě ani při přímých rozhlasových přenosech nevznikly (Svatá Ludmila z Pražského jara řízená Rafaelem Kubelíkem, Libuše z Děvína s Marií Podvalovou v titulní roli). Z rozhlasového kompletu Bludného Holanďana se záhadně nedaří nalézt jeden z šesti pásů (chybí začátek druhého dějství s dívčím sborem a baladou Senty).

Možná, že si někdo pořídil záznamy z vysílání a potomci netuší, jaký mají doma unikát. Možná, že se poštěstí objevy, jaké doslova vyrvaly z jícnu času Talichovu rozhlasem přenášenou Mou vlast z roku 1939 a téhož roku zaznamenané fragmenty z Libuše s Marií Podvalovou. Snad opět v Norsku? Nebo blíže? Nebo v nepopsaných archivních obalech? Při sporých výjezdech za železnou oponu, doma novinářsky utajovaných, vznikly Blachutovy záznamy i zahraniční pro LP, o kterých doma málo kdo co tuší (Dvořákova mše D dur).

Výzva k hledání a dalšímu vydávání unikátů je více než naléhavá. I záznamy na původních nosičích podléhají zubu času.

TémataBeno Blachut (1913)Beno Blachut (1978)Ladislav VachulkaMilan PalákNárodní divadloSEZSpolečnost Beno BlachutaVáclav Smetáček
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Bella Adamova (foto Lukáš Kadeřábek) Altistka Bella Adamova vydává album There Is Home
Další článek Plzeňská filharmonie - logo Plzeňská filharmonie vypisuje konkurz na pozici 1. housle tutti
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up