Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Smetanova Litomyšl 2024 odtajnila program: Uvede všechny Smetanovy opery
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Smetanova Litomyšl 2024 odtajnila program: Uvede všechny Smetanovy opery

Festival Smetanova Litomyšl, který bude ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, uvede u příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka všechny jeho opery.

Luděk BřezinaPR
Publikováno 01/11/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Freddie De Tommaso (zdroj Decca Classics)
Freddie De Tommaso (zdroj Decca Classics)

Stane se tak poprvé v jednom ročníku v téměř osmdesátileté historii festivalu. Sedm představení přivezou operní domy z Prahy, Brna, Ostravy a Bratislavy, Libuši koncertně nastuduje Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, který je patronem projektu Smetana 200 a zároveň jedním z ambasadorů Roku české hudby 2024. Titulní role se debutově ujme sopranistka Kateřina Kněžíková, Přemyslem bude Adam Plachetka. Spolu se Smetanovými operami byl odtajněn i další z dramaturgických vrcholů 66. ročníku Smetanovy Litomyšle, jímž je galakoncert britsko-italského tenoristy Freddieho De Tommasy, který je považován za následovníka Luciana Pavarottiho a posluchačům v České republice se představí vůbec poprvé. Na programu jsou árie a dueta se sopranistkou Anastasií Bartoli z oper Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Francesca Cilei, Georgese Bizeta a slavné italské písně. Prodej vstupenkových balíčků na uvedená vystoupení byl zahájen dnes na webových stránkách festivalu. Celý program čítající čtyři desítky titulů představí festival v únoru příštího roku.

„Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše je hlavním a nejslavnostnějším bodem připomínky dvoustého výročí narození zakladatele české klasické hudby na festivalu, který nese jeho jméno,“ říká Vojtěch Stříteský, dlouholetý umělecký ředitel festivalu Smetanova Litomyšl a nejdůležitější tvůrce festivalové dramaturgie ke smetanovskému jubileu.

Vedle Libuše v interpretaci prvního českého orchestru si ovšem pozornost zaslouží i další Smetanovy opery. Dalibora, drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, nastuduje Janáčkova opera Národního divadla Brno v koprodukci s Velšskou národní operou pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse a za vedení britského režiséra Davida Pountneye, který patří k velkým ctitelům a propagátorům české opery. Brněnský soubor přiveze i Prodanou nevěstu v nové scénické úpravě režiséra Ondřeje Havelky, jenž stojí i za novou inscenací předposlední Smetanovy opery Tajemství. Tu uvede operní soubor pražského Národního divadla. Nové nastudování Hubičky provede Opera Národního divadla Bratislava, která tímto titulem zahájila svou činnost v roce 1920. Dvě vdovy, Braniboři v Čechách a Čertova stěna zazní v podání ostravského Národního divadla moravskoslezského, které v příštím roce poprvé po čtyřiceti letech dvakrát uvede celý komplet osmi Smetanových oper.

Z důvodu pokračující rekonstrukce Státního zámku Litomyšl se i v příštím roce budou muset hlavní festivalové pořady přemístit ze zámeckého nádvoří do Festivalové haly s kapacitou téměř 1300 diváků. Ve Festivalovou halu se po vybavení jevištěm a zvýšeným hledištěm promění multifunkční hala architektů Aleše Buriana a Gustava Křivinky, jež získala nominaci na cenu Evropské unie za současnou architekturu Mies van der Rohe Pavilion Award za rok 2007 a kterou na letošním ročníku festivalu ocenili také posluchači. Akustika haly je totiž nezvykle decentní a velmi dobře vyhovuje i klasické hudbě.

TémataAdam PlachetkaAnastasia BartoliČeská filharmonieDavid PountneyFreddie De TommasoJakub HrůšaKateřina KněžíkováNárodní divadloNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezskéOndřej HavelkaSmetanova LitomyšlTomáš HanusVojtěch StříteskýWelsh National Opera
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus – Pavel Šnajdr (zdroj Brno Contemporary Orchestra) Doktor Faustus v bývalé pitevně aneb Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu
Další článek Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava) Nový ostravský koncertní sál: Do veřejné zakázky na stavbu se přihlásilo pět zájemců
2.8 4 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up