Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Jak udělat z Beethovena hudebního Frankensteina
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Jak udělat z Beethovena hudebního Frankensteina

To podivné pokušení překomponovat existující díla hudebních velikánů tu bylo vždy. Poslední pokus, kterému se Norman Lebrecht věnuje ve své pravidelné recenzi, je klavírní koncert Breeta Deana.

Norman Lebrecht
Publikováno 07/07/2024
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)

Dobří skladatelé odedávna ví, že s Beethovenem si nemají zahrávat. V porovnání s ostatními mistry bylo na Beethovenova témata napsáno nejméně variací. Mahler a další reformátoři, kteří se pokoušeli o modernizaci instrumentací jeho děl, si natloukli nos. Nedávné „dokončení“ Beethovenovy údajné Desáté symfonie pomocí umělé inteligence bylo mimořádně špatným vtipem.

Vytvořit nový klavírní koncert z fragmentů Císařského koncertu muselo australského skladatele Breeta Deana stát hodně odvahy, tím spíše, že původní Císařský koncert zazněl ve stejném programu před ním. Dean, bývalý violista Berlínské filharmonie, je zručný tvůrce orchestrálních receptů, které znějí zároveň svěže i důvěrně. Přesně ví, co dělá. Když jeho dílo Zimní cesta zabředne do fádní části, přihodí šikovný riff z Císařského a publikum je spokojené.

Deanovo sedmadvacetiminutové dílo o třech větách je vybaveno větším počtem vět, než by Beethoven potřeboval – ale klavíry se od jeho časů zlepšily a klavíristé také. Jonathan Biss hraje Zimní cestu s dechberoucí obratností a zjevným požitkem. Symfonický orchestr Švédského rozhlasu se jen tak tak drží v bezpečných hlukových mezích, diriguje David Afkham. I po třech posleších si stále nejsem jistý budoucností Deanovy skladby. A Švédské provedení Císařského koncertu je jednoznačně nedostačující.

Album na Spotify:

Jonathan Biss: Beethoven/5 Vol.1

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, „Císařský (I. Allegro, II. Adagio un poco moto, III. Rondo: Allegro, ma non troppo)
Brett Dean: Piano Concerto (Gneixendorf Music – Eine Winterreise, I. Ankunft. “Gneixendorf? Das klingt wie eine brechende Achse!”, II. Die Abreise. Schwer gefasste Entschlüße (Muß es sein?), III. Epilog. Plaudite, amici, comoedia finita est)

Sveriges Radios Symfoniorkester
Jonathan Biss – klavír
David Afkham – dirigent

Label: Orchid
Datum vydání: 26. dubna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

TémataDavid AfkhamJonathan BissSEZSveriges Radios Symfoniorkester
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Plzeňská filharmonie - logo Plzeňská filharmonie vyhlašuje konkurz do skupiny lesních rohů s povinností 1. lesního rohu
Další článek Eriko Wakizono naposledy jako Odetta v Labutím jezeře (foto Kristýna Housková) S Eriko Wakizono o odcházení s lehkostí
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up