Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Premiéra site specific opery Malý třesk se blíží
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Premiéra site specific opery Malý třesk se blíží

V rámci Roku české hudby vzniká v Moravském divadle Olomouc hudební site-specific dílo autorů Petra Kofroně, Marka Piačka a Michala Cába, které režiséři Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička inscenují speciálně v prostředí Červeného kostela VKOL. Malý třesk představuje zcela unikátní soudobý projekt, který divákům nabídne různé pohledy na fenomén času. Hudebního nastudování se ujme šéfdirigent souboru opery a operety Petr Šumník. Kromě sólistů zde bude účinkovat také sbor a soubor jedenácti hráčů orchestru Moravského divadla. Světová premiéra se uskuteční v neděli 15. září v 19:00 hodin v Červeném kostele.

Pavlína DočkalováPR
Publikováno 11/09/2024
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Petr Kofroň, Marek Piaček, Michal Cáb: Malý třesk, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc)
Petr Kofroň, Marek Piaček, Michal Cáb: Malý třesk, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc)

Malý třesk vznikl speciálně v rámci Roku české hudby a skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček a Michal Cáb ho napsali přímo pro olomoucký operní soubor. „Jedno z největších zadostiučinění souboru, které může nastat je, když pro něj vzniká nové dílo. Věc u činohry celkem běžná, u opery výjimečná. Soubor opery se spolu s inscenačním dílem vrhnul do přípravy experimentálního díla zahrnující vědecké texty a podněty, a tím se vydal na cesty neprobádané,“ vyzdvihla šéfka souboru Veronika Kos Loulová.

Každý z autorů vytvořil svou část samostatně, přesto na sebe budou plynule navazovat. První část napsal hudební designer, skladatel a performer Michal Cáb a zaměřuje se v ní v kratších kompozicích na aktivní práci s akustickými vlastnostmi Červeného kostela, kde dílo bude uvedeno, ale také s ozvučením předmětů a instrumentů sestrojených přímo pro potřeby inscenace a prací s jednotlivými hudebníky a zpěváky, kteří jsou i performery. Druhá část Purkyně – Duch jest, jenž smíří protivy je dílem slovenského skladatele Marka Piačka, hudebního režiséra, autora řady kompozic pro orchestr, sbor, film i dokument. Jeho skladba reflektuje literární odkaz romantického vědce a průbojného experimentátora hledajícího v mnoha vědeckých polích, jímž byl Jan Evangelista Purkyně. Třetí část vytvořil skladatel, dirigent, literát, umělecký šéf tělesa Agon Orchestra a bývalý umělecký ředitel Opery ND v Praze Petr Kofroň, jenž zkomponoval dílo s názvem Je čas pro menší orchestrální těleso a sólisty.

„Díla jsou kompozičně naprosto odlišná. Zatímco Piaček vychází z klasických kategorií hudby, Cáb experimentuje s barvami nástrojů a jeho kompozice není někdy ani zapsána do not. Je to popis toho, co mají hudebníci se svými nástroji dělat, jak s nimi pracovat, abychom dosáhli požadované barvy. Kofroňova skladba je interpretačně nejnáročnější zvláště po rytmické stránce,“ popsal autor hudebního nastudování a dirigent Petr Šumník a doplnil, že v instrumentální části se nejedná o orchestr, ale o soubor jedenácti hráčů, kteří budou hrát na smyčce, dechy a bicí. Ve vokální složce uslyšíme deset sólistů v Kofroňově a Cábově části a pěvecký sbor v díle Marka Piačka.

Ústředním tématem nového projektu je objektivní a subjektivní vnímání času, které lze chápat jak z hlediska fyzikálního, tak filozofického. Malý třesk pojednává o vzniku prostoru a času, rychlosti a rozpínání nejen samotného vesmíru, ale také o proměnách lidského chápání času, zrodu i zániku. Tvůrci Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička dlouhodobě zkoumající rozhraní a komunikační nástroje současného divadla si i v případě Malého třesku kladou za cíl organicky propojit díla všech tří autorů do jednoho celku a využít přitom nejrůznější performativní formy a audiovizuální technologie. Sami toto své komplexní dílo definují jako operu, scénický koncert a audiovizuální performance. Ke spolupráci si přizvali výtvarníky Mikoláše Ziku a Jana Brejchu, světelného designéra Jonáše Garaje a vizuálního umělce Šimona Levitnera, který pro inscenaci vytvořil sérii videí.

„V Malém třesku se setkávají díla tří skladatelů. Pro jejich scénické provedení jsme zvolili specifickou formu, která je propojuje do organického celku, do jednoho celistvého, ale formálně proměnlivého proudu. Michal Cáb, jeden ze tří skladatelů, s námi osobně spolupracuje v Olomouci v procesu zkoušení. Spolupráce nám umožňuje spontánní a dobrodružné komponování ve vztahu ke kvalitní architektuře Červeného kostela a její nedávno dokončené rekonstrukci,“ popsal přístup Matyáš Dlab.

Světová premiéra Malého třesku se uskuteční (mimo abo) v neděli 15. září 2024 v 19:00 hodin v Červeném kostele VKOL. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury a Státního fondu kultury České republiky. Moravské divadlo navázalo spolupráci s univerzitním spolkem UP Crowd a platformou Vědátor, a tak se návštěvníci první reprízy v pondělí 16. září mohou po představení těšit na besedu s tématem čas a lidstvo.

„Nesmírně se těším na výsledek, protože na rozdíl od děl, která jsou napsaná stovky let, toto opravdu vzniká přímo na zkušebně, a pro všechny je tak proces velmi napínavý. Doporučovala bych ho zažít každému opernímu souboru minimálně jednou za sezonu,“ uvedla Veronika Kos Loulová.

„Probíhající Rok české hudby připomínáme nejen uvedením oper Prodaná nevěsta a Jenůfa, ale obohacujeme ho i vznikem zcela nového díla současných tvůrců a já jsem za tento ne úplně běžný počin velmi rád. Zároveň děkuji za spolupráci Červenému kostelu VKOL, díky čemuž si diváci odnesou opravdu neotřelý umělecký zážitek,“ sdělil ředitel Moravského divadla David Gerneš.

TémataMoravské divadlo OlomoucPetr ŠumníkRok české hudby
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Dvořákova Praha 9. září 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň – Bamberger Symphoniker (foto Petra Hajská) Dvořákova Praha dnes napodobí premiéru Mahlerovy Sedmé symfonie
Další článek Miroslav Sekera a Jaroslava Vernerová (foto se souhlasem Miroslava Sekery a Jaroslavy Vernerové) Miroslav Sekera a Jaroslava Vernerová: Jsme spojeni skrze „hudební bluetooth“
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up