Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Tristan a Isolda: Završení velkolepého projektu Symfonického orchestru Českého rozhlasu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Tristan a Isolda: Završení velkolepého projektu Symfonického orchestru Českého rozhlasu

Každá z dosavadních sezon Petra Popelky v čele Symfonického orchestru Českého rozhlasu přinesla jedno dějství Wagnerova Tristana a Isoldy v koncertním provedení. Po jedinečných večerech v dubnu 2023 a březnu 2024 nás tak 7. října čeká závěrečná část projektu. Buďte u toho – ve Dvořákově síni Rudolfina či prostřednictvím rozhlasového vysílání. Přímý přenos nabízí ČRo Vltava, záznam o dva dny později ČRo D-dur.

PREliška Šedivá
Publikováno 03/10/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Elisabeth Teige (foto Simon Pauly)
Elisabeth Teige (foto Simon Pauly)

Operu Tristan und Isolde, která měla premiéru v Mnichově 10. června 1865 pod taktovkou Hanse von Bülowa, charakterizoval tehdejší vlivný filozof Friedrich Nietzsche jako „nebezpečně fascinující, hrůzně a sladce nekonečnou“. Ano, Wagnerův symfonismus je pověstný nekončícími melodiemi a podmanivým kouzlem. Hudba koncipovaná ve velkých plochách a protkaná příznačnými motivy dodává světu jeho jevištních děl na tajemnosti a výlučnosti. A právě v Tristanovi a Isoldě dosahuje obrovské výrazové intenzity. Opera je sice dílem ze stejné doby jako třeba Verdiho Traviata nebo Smetanova Prodaná nevěsta, ale zejména z hudebního hlediska je dílem zcela odlišným, skutečně vizionářským a přelomovým. To vše především díky instrumentaci a vyspělé chromatičnosti.

Ve třetím dějství, které se odehrává na zámku Kareol v Bretani, spěje příběh k závěrečné tragédii. Zraněného rytíře Tristana drží při životě jen touha po setkání s Isoldou. V horečkách si promítá etapy dosavadního života, včetně zpočátku nepřiznané lásky k ní. Proklíná lektvar lásky a svůj osud. Touží po smrti, kterou mu má Isolda přinést. Několikrát si myslí, že už se její loď blíží, ale jde o halucinace. Když Isolda konečně připluje, Tristan, který si v extázi strhal obvazy, jí umírá v náručí. Na další lodi se blíží cornwallský král. Tristanův druh Kurwenal se domnívá, že se chce mstít, a na smrt se bije s jeho pobočníkem Melotem. Marke však už nechtěl pomstu, protože se dozvěděl o kouzelném nápoji lásky. Pochopil, že milenci, které obvinil ze zrady, situaci nezavinili, a dokonce se rozhodl dát jejich svazku požehnání. Truchlí nad mrtvými těly, cítí marnost. Isolda už nevnímá, co se kolem děje. Blouzní, umírá steskem. Láska jí nedovoluje Tristana přežít.

Rozsáhlá scéna nazývaná Isoldina smrt z lásky korunuje operu básnicky i hudebně. Spolu s předehrou bývá uváděna jako samostatné koncertní číslo. Prověřuje hlasové a výrazové limity sopranistek, publiku pak poskytuje strhující dojem z intenzity emocí, které byla Wagnerova výsostně romantická hudba schopna zachytit a vyvolat. 

Richard Wagner: Tristan a Isolda, III. jednání opery

Michael Weinius – Tristan, tenor
Elisabeth Teige – Isolda, soprán
Ester Pavlů – Brangäne, mezzosoprán
Jens-Erik Aasbø – král Marke, bas
Bernhard Hansky – Kurwenal, baryton
Martin Šrejma – Hirt, Steuermann, tenor
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Petr Popelka – dirigent

TémataSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jana Vöröšová (zdroj Orchestr BERG) Skladatelka Jana Vöröšová: Rezonuje ve mně velké množství poloh Kafkova humoru
Další článek Vilém Blodek (zdroj Encyklopedie Prahy 2) „Stal jsem se bohatým“: Nová zjištění i otazníky k Vilému Blodkovi
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up