Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Zvuk Výmarské republiky v novém kabátě
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Zvuk Výmarské republiky v novém kabátě

První a Druhá symfonie Kurta Weilla se uznání příliš nedočkaly. Jak se při této optice dívá britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht na nejnovější nahrávku Weillových děl od Konzerthausorchester Berlin pod vedením Joany Mallwitzové?

Norman Lebrecht
Publikováno 01/12/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Joana Mallwitz (zdroj Joana Mallwitz)
Joana Mallwitz (zdroj Joana Mallwitz)

Zvuk Berlína Výmarské republiky definuje Kurt Weill. Více než hudba kteréhokoliv jiného skladatele dokázala jeho tvorba pro inscenace Bertolta Brechta vykouzlit roztěkaný, bezohledný, nadějný, rezignovaný a přitom vynalézavý kolotoč společnosti v nekonečné krizi. Weill, syn židovského kantora z provinčního Dessau, rozluštil hudební kódy hlavního města a zvěčnil je v písních pro svou ženu Lotte Lenyu. Vznikly také dvě symfonie, ale o těch se nemluví, že?

První z nich v roce 1921 odmítl Weilův učitel Ferruccio Busoni – zdála se mu příliš expresionistická, zejména ve finále. V lednu 1933 započal Weill psát svou Druhou symfonii, kterou dokončil již jako exulant v Paříži. Začíná úvodním motivem Mahlerovy Druhé a pokračuje temnými uličkami a slepými zákoutími hindemithovského odcizení. Ani jedna ze symfonií – ať už nahraná nebo živě provedená – neměla úspěch. Nejpůsobivější nahrávky, které si vybavuji, vytvořili izraelský dirigent Gary Bertini a znalec Busoniho děl Antony Beaumon. Není již čas na přehodnocení?

Konzerthausorchester Berlin pod vedením Joany Mallwitz vnáší do symfonií neomylně lokálně vlastenecký nádech, s barevností, která osciluje mezi noblesou a drsností, aniž by přitom sebeméně naznačila ironický odstup. Mallwitzová v První symfonii odhaluje náznaky kabaretu, které jsem dosud nezaznamenal, a ve Druhé množství autoparafrází. Jedná se o téměř naprosto přesvědčivá provedení. Myslím, že kdybych je slyšel v koncertním sále, byl bych zcela okouzlen.

Mallwitzová nás dále provede Sedmi smrtelnými hříchy, koncertní suitou, kterou Weill zkomponoval v Paříži na texty Brechta (s nímž se znovu nepohodl) a která byla určena pro Lenyu (která jej opustila). Toto je bez výhrad strhující a energické představení pěti zpěváků s berlínským přízvukem, kteří mají co říct. Je to tak autentické, jak to jen jde – prvotřídní Weill. Opravdu se mi to líbí.

Album na Spotify:

The Kurt Weill Album

Kurt Weill: Symphony No. 1 in one movement ‚Berliner Symphony‘ (Grave. Breit und wuchtig, Allegro vivace. Wild, heftig, Andante religioso, Larghetto. Ruhig, ohne Leidenschaft)
Kurt Weill: Sedm smrtelných hříchů (Prolog, I. Faulheit, II. Stolz, III. Zorn, IV. Völlerei, V. Unzucht, VI. Habsucht, VII. Neid, Epilog)
Kurt Weill: Symphony No. 2 ‚Symphonic Fantasy‘ (I. Sostenuto – Allegro molto, II. Largo, III. Allegro vivace)

Katharine Mehrling
Konzerthausorchester Berlin
Joana Mallwitz – dirigent

Label: Deutsche Grammophon
Datum vydání: 2. srpna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TémataJoana MallwitzKatharine MehrlingKonzerthausorchester BerlinSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Moravské divadlo Olomouc vyhlašuje výběrové řízení na uměleckého šéfa souboru opery a operety
Další článek Kateřina Kněžíková (zdroj Kateřina Kněžíková) Kateřina Kněžíková debutuje v Carnegie Hall s Českou filharmonií
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up