Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Národní divadlo uvede českou premiéru neoexpresionistické opery Lear Ariberta Reimanna
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Národní divadlo uvede českou premiéru neoexpresionistické opery Lear Ariberta Reimanna

„Všude pusto, tma a smrt.” Slova, která pronáší hrabě z Kentu v závěru Shakespearovy tragédie o králi Learovi, sice v opeře německého skladatele Ariberta Reimanna doslova nezazní, jeho expresivní hudba je ale plně vystihuje. Státní opera uvede toto dílo v české premiéře, v režii Barbory Horákové Joly a v hudebním nastudování Hermanna Bäumera. Premiéry se uskuteční 7. a 12. června 2025 ve Státní opeře.

PRPetra Švecová
Publikováno 28/05/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Lear, Národní divadlo, Praha, Klavírní zkouška –Tómas Tómasson (Lear) (foto: Petr Neubert)
Lear, Národní divadlo, Praha, Klavírní zkouška –Tómas Tómasson (Lear) (foto: Petr Neubert)

Opera Lear je podobenstvím o lidské pýše, pošetilosti, o iluzi vlastní důležitosti, ale i o rozkladu zdánlivě stabilního světa. Vznikla na shakespearovský námět na objednávku Bavorské státní opery, kde měla v roce 1978 svou světovou premiéru a od té doby se dočkala okolo třiceti inscenací – Lear je tak jednou z mála současných oper, které se staly moderní klasikou.

„Opera Lear, stejně jako Shakespearova předloha, je hlubokým existenciálním putováním do nitra rozkladu – rozkladu státu, rodiny, jednotlivce i samotného vesmíru. Právě tento rozklad je v mé režii středobodem. Chci vyzdvihnout téma stáří, úpadku a odpuštění. Věřím, že Lear zápasí s počínající demencí, kterou jsem se snažila v inscenaci zřetelně odhalit. Jeho chování nese stopy ztráty soudnosti, nečekaných výbuchů emocí a podivných gest, které dnes známe z neurologie. Shakespeare, mistr pozorovatel, tyto jemné nuance lidské duše zachytil s překvapující přesností,“ říká režisérka Barbora Horáková Joly. „Centrem opery je pro mě scéna s Edgarem v divoké bouři, kde se dva blázni dotýkají tajemství deště, zrodu světa a podstaty bytí. Tam se vše zbavuje vrstev a zůstává jen člověk – a otázka, co vlastně znamená být. Shakespeare nám připomíná, že svět je divadlem bláznů, a naše inscenace se ptá, kde končí hra na jevišti a začíná ta skutečná, která se odehrává v ulicích života.”

Hudba německého skladatele Ariberta Reimanna jde ve stopách ve stopách Schönbergova, Webernova a Bergova expresionismu Druhé vídeňské školy, divák se spíše než „melodií“ dočká obřího zvukového designu, který se na něj valí, místy je ohlušující a místy až šílený, který ale v kombinaci s textem a divadelním obrazem rozhodně není samoúčelný. Plně tak odpovídá velkému Skahespearovu existenciálnímu dramatu.

„Shakespearův Lear je už po staletí nadčasovým dramatem o moci, její ztrátě, generačních konfliktech, naprosté izolaci a opravdovém přátelství. Aribert Reimann překládá kongeniální libreto Clause Hennenberga tak, že pro každého jednotlivce na jevišti nachází jedinečnou barvu a vedení hlasu – krkolomné koloratury Learovy brutální dcery Regan, koktavé a také ztracené repliky milující dcery Cordelie, barvu kontratenoru pro Edgara, mluvícího Blázna, který naznačuje středověké melodie, a hrdinný baryton Leara, který se nakonec ztrácí v nekonečných zvratech. Na jedné straně orchestr doprovází dění na scéně jako doprovodná hudba, aby naopak třeba ve scéně bouře rozpoutal ohlušující zvukovou podívanou. Akordy obohacené o čtvrttóny podporují Learovo narůstající šílenství a jeho zoufalství hudebně uvádí téměř improvizované sólo na basovou flétnu. Reimannův hudební jazyk vytváří dramatický podtón, jemuž nelze uniknout, a to jak z hlediska brutality protagonistů, tak jejich naprosté izolace,“ říká Hermann Bäumer.

„Vedle Ligetiho Le Grand Macabre, kterou jsme s velkým úspěchem uvedli v loňském roce, je Reimannův Lear jednou z mála oper napsaných ve druhé polovině 20. století, která si našla své místo v mezinárodním operním repertoáru. Domnívám se, že je nejvyšší čas, aby se i naše publikum seznámilo s úspěšnými operami napsanými v blízkosti naší doby,“ dodává Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.

V titulní roli se představí islandský barytonista Tómas Tómasson. Pro zpěváka, který je uznávaným interpretem moderní hudby a pravidelně hostuje v nejznámějších operních domech a institucích, jako jsou Královská opera Covent Garden, Vídeňská státní opera, Bavorská státní opera, Semperova opera Drážďany, Berlínská státní opera, La Scala, Teatro dell’Opera di Roma a další, jde o pražský debut. Do role Blázna obsadila režisérka Barbora Horáková Joly Dagmar Peckovou, kterou oceňuje jak jako zpěvačku, tak herečku.

TémataBarbora Horáková JolyDagmar PeckováHermann BäumerOpera Národního divadlaTómas Tómasson
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Lady Macbeth Mcenského újezdu, Shostakovich Festival Leipzig 2025 – Kristine Opolais a Pavel Černoch (foto Kirsten Nijhof) Pavel Černoch zazáří na Šostakovičově festivalu v Lipsku v hlavní roli opery Lady Macbeth Mcenského újezdu
Další článek Francesco Gasparini: Ambleto – Erika Baikof (zdroj MusikTheater an der Wien, foto Herwig Prammer) Operní rarita v divadle Na Vídeňce. Gaspariniho Hamlet zmítaný bouří emocí i banalit současné scénické aktualizace
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up