Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Král Roger a jeho režisér Vladimír John mají premiéru v Janáčkově divadle
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Král Roger a jeho režisér Vladimír John mají premiéru v Janáčkově divadle

Janáčkova opera Brno uvede poprvé operu Král Roger polského skladatele Karola Szymanowského v režii talentovaného mladého režiséra Vladimíra Johna, studenta Hudební fakulty JAMU. Inscenace představí silný příběh sebepoznání a hledání nového já v kontrastu dvou odlišných světů, který se odehrává na historickém dvoře krále Rogera II. Opera bude uvedena ve dnech 13., 15. a 24. června 2025 s hudebním nastudováním Roberta Kružíka, nového šéfdirigenta Janáčkovy opery.

Adéla BiravskáPR
Publikováno 29/05/2025
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Jiří Brückler a Petr Nekoranec (zdroj Národní divadlo Brno)
Jiří Brückler a Petr Nekoranec (zdroj Národní divadlo Brno)

„Příběh Krále Rogera čteme jako cestu člověka, který je z vrcholu svržen na absolutní temné dno, aby mohl znovu vzlétnout, pochopit, proč se tomu tak stalo, a přijmout své nové já, které na konci odkrývá. Putuje mezi dvěma světy, které si nenaslouchají a jsou výrazně odlišné, ale zformují z něj nového uvědomělého člověka. Stává se nositelem univerzální myšlenky, kdy lidé, včetně jedinců i skupin, mohou navzdory rozdílům a jiným názorům vedle sebe existovat, pokud jsou ochotni se navzájem obohatit, aniž by omezovali svobodu druhého,“ upřesňuje Vladimír John.

Dvojí pojetí světa, jedna hranice mezi nimi – jedno ztělesňuje rozum a světlo, druhý je živelný, temný iracionální. Jedné noci na křesťanský dvůr krále Rogera přichází charismatický pastýř, který naruší zavedený řád křesťanských hodnot a vidění světa. Přináší jeho učení radost a dobro nebo jen zkázu a chaos? Jednoznačnou odpověď opera Král Roger polského skladatele Karola Szymanowského nenabízí, on sám ji označoval jako mystérium, jehož tématem je sebepoznání člověka, jeho sexuality i spiritualita.

Inspiraci pro dílo, které mělo premiéru v roce 1924, našel skladatel při své cestě na ostrov Sicílie, místě oplývajícím památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se stala centrem Szymanowského opery historická postava krále Rogera II., který zde ve 12. století vládl, a na jehož dvoře se prolínaly kultura a filozofie křesťanská s arabskou. Stejně tak se díky skladatelově fascinaci antikou a exotikou Orientu do jeho hudby promítají nejen prvky impresionismu, ale právě i arabské hudby.

Opera Král Roger nechává vyniknout také sbor – vedle sboru Janáčkovy opery pod vedením sbormistra Martina Buchty se představí i Dětský sbor Brno. V sólových rolích zazáří Jiří Brückler (Král Roger), Petr Nekoranec (Pastýř), nebo Veronika Rovná (Roxana). Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který se od příští sezony stane novým šéfdirigentem Janáčkovy opery NdB.

TémataJiří BrücklerNárodní divadlo BrnoPetr NekoranecRobert KružíkVladimír John
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Francesco Gasparini: Ambleto – Erika Baikof (zdroj MusikTheater an der Wien, foto Herwig Prammer) Operní rarita v divadle Na Vídeňce. Gaspariniho Hamlet zmítaný bouří emocí i banalit současné scénické aktualizace
Další článek N. Vacková – Místa mezi námi (foto Darja Lukjanenko) Studentky choreografie HAMU rozvíří tancem NoD i Palmovku
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up