Mária Adamcová

Mária Adamcová (narozena 26. srpna 1930 ve Važci, rodným jménem Blahová) je slovenská operní pěvkyně, mezzosopranistka. Patřila mezi nejvýznamnější představitelky svého oboru v historii košického operního souboru a po celou svou kariéru působila na scéně Státního divadla v Košicích.

2 minut čtení

Mária Adamcová (narozena 26. srpna 1930 ve Važci, rodným jménem Blahová) je slovenská operní pěvkyně, mezzosopranistka. Patřila mezi nejvýznamnější představitelky svého oboru v historii košického operního souboru a po celou svou kariéru působila na scéně Státního divadla v Košicích.

Životopis

Mária Adamcová se narodila v obci Važec v Liptovském regionu. Svou uměleckou dráhu zahájila jako členka Slovenského ľudového umeleckého kolektívu (SĽUK), kde působila v letech 1949 až 1955. Po absolvování Vysoké školy múzických umění v Bratislavě se v roce 1955 stala členkou operního souboru Státního divadla v Košicích, kde zůstala až do odchodu do pěveckého důchodu v roce 1991. Zpočátku byla členkou sboru, od roku 1965 pak sólistkou opery.

Tvorba

Adamcová ztvárnila desítky operních i operetních postav domácího i světového repertoáru. K jejím nejslavnějším rolím patřily Azucena ve Verdiho Trubadúrovi, Eboli v Don Carlosovi, Amneris v Aidě, Ulrika v Maškarním bálu či Dalila v Saint-Saënsově opeře Samson a Dalila. Vynikla také v ruském repertoáru jako Marina Mníšková v Musorgského Borisu Godunovovi, Oľga v Čajkovského Eugenovi Onjeginovi nebo Grófka v Pikové dámě. Věnovala se rovněž operám 20. století, notamment Janáčkovým dílům, kde ztvárnila Kabanichovou a Kostolníčku Buryjovku v Jeho pastorkyni.

Význam

Mária Adamcová byla považována za nejvýznamnější mezzosopranistku v dějinách košického Státního divadla. Jejími přednostmi byly pěvecká spolehlivost a umělecká vyrovnanost – jak uvádějí kritici, „její kreace neznaly výkonnostní výkyvy“. Ačkoli nedisponovala enormním hlasovým fondem, dokázala svůj měkký mezzosoprán využít velmi efektně – ve vyšších polohách zněl téměř sopránově, což jí umožnilo zvládnout i dramaticky náročné postavy jako Wagnerovu Ortrudu v Lohengrinovi.

Zajímavosti

Kromě operních rolí se Adamcová věnovala také koncertní činnosti a pravidelně vystupovala v rozhlase i televizi. Několik let pracovala jako výtvarnice v pražském divadle Semafor, později se zaměřila na keramiku a zpracovala odbornou knihu o technologiích v keramickém oboru. V roce 2020 se dožila devadesáti let, což bylo košickým divadlem slavnostně připomenuto.

Související články

Sdílet článek