Francesca Aspromonte (* 25. února 1991, Cosenza) je italská sopranistka specializující se na barokní a klasický repertoár. Patří mezi nejuznávanější interprety této hudební oblasti své generace a vystupuje na nejvýznamnějších operních scénách a koncertních pódiích světa.
Životopis
Aspromonte se narodila v Cosenze v jižní Itálii a již od dětství se věnovala hudbě – v šesti letech začala hrát na klavír, později studovala i cembalo. Ve sedmnácti letech začala studovat zpěv u sopranistky Maria Pia Piscitelli. Své vzdělání dokončila na prestižním Mozarteu v Salzburgu pod vedením Borise Bakowa, kde absolvovala s vyznamenáním. Dále se zdokonalovala na Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě u legendární Renaty Scotto. Specializovala se také na interpretaci barokní hudby na Academie baroque européenne d’Ambronay. Od roku 2019 působí jako pedagožka italského barokního repertoáru na Královské konzervatoři v Haagu.
Tvorba
Aspromonte se proslavila především interpretací barokních a klasických děl, zejména operami Monteverdího, Händela, Vivaldiho a Cavalliho. K jejím významným rolím patří titulní role v operách Erismena (Cavalli) na festivalu v Aix-en-Provence, Semele (Hasse) v Innsbrucku nebo Angelica ve Vivaldiho Orlando furioso. Pravidelně vystupuje také v oratoriích a komorní hudbě. V roce 2017 podepsala exkluzivní smlouvu s nahrávací společností Pentatone Music. Jejími nejúspěšnějšími alby jsou Prologue (2018), obsahující barokní operní prologové, a Maria & Maddalena (2021), věnované oratorium o dvou biblických Mariích.
Význam
Aspromonte patří mezi přední světové specialistky na barokní vokální repertoár. Vystupuje v nejvýznamnějších koncertních síních světa včetně Carnegie Hall, Teatro La Fenice, Opéra Royal de Versailles, Royal Albert Hall či Wiener Musikverein. Spolupracuje s renomovanými dirigenty jako John Eliot Gardiner, Christophe Rousset, Diego Fasolis nebo Giovanni Antonini. Její nahrávka Händelovy opery Serse získala prestižní International Classical Music Award v roce 2020. Významně přispívá k oživování zapomenutých barokních děl a jejich interpretaci na základě historicky poučené praxe.
Zajímavosti
Aspromonte je manželkou houslisty a dirigenta Borise Begelmana, se kterým pravidelně koncertuje a nahrává. Společně vydali album Un’alma innamorata (2023) s Händelovými komorními kantátami. Dirigent její ensemble Arsenale Sonoro, což vytváří unikátní umělecký tandem. Aspromonte také postupně rozšiřuje svůj repertoár směrem k Mozartovým operám a dokonce se odvážila i do romantického repertoáru rolí Marzelline v Beethovenově Fidelio.