Avi Avital

Avi Avital (narozen 19. října 1978) je izraelský mandolinista světového významu, který se stal prvním hráčem na mandolínu nominovaným na cenu Grammy v kategorii klasické hudby. Svou virtuózní hrou a inovativním přístupem k repertoáru přeměnil mandolínu z okrajového nástroje v…

3 minut čtení

Avi Avital (narozen 19. října 1978) je izraelský mandolinista světového významu, který se stal prvním hráčem na mandolínu nominovaným na cenu Grammy v kategorii klasické hudby. Svou virtuózní hrou a inovativním přístupem k repertoáru přeměnil mandolínu z okrajového nástroje v plnohodnotný koncertní instrument.

Životopis

Avital se narodil v Be’er Ševě v jižním Izraeli v rodině marockých Židů, kteří emigrovali do Izraele v šedesátých letech. Ve věku osmi let začal hrát na mandolínu poté, co ho inspiroval soused, který hrál v místním mladežnickém mandolínovém orchestru. Jeho prvním učitelem byl Simcha Nathanson, ruský houslista, který se přestěhoval do Be’er Ševy a začal učit mandolínu, protože v místním konzervatoriu již měli houslového pedagoga. Studoval na jeruzalémské hudební akademii a později na Conservatorio Cesare Pollini v Padově v Itálii u renomovaného mandolinisty Uga Orlandiho. V roce 2007 se stal prvním mandolinistou, který vyhrál prestižní izraelskou soutěž Aviv Competition. V současnosti žije s rodinou v Berlíně.

Tvorba

Avital je exkluzivním umělcem vydavatelství Deutsche Grammophon, pro které nahrál sedm alb, včetně úspěšných nahrávek Bachových a Vivaldiho skladeb v vlastních úpravách pro mandolínu. Jeho album „Concertos“ z roku 2023 získalo cenu Opus Klassik za nejlepší nahrávku koncertů roku. Kromě transkripčních prací nechal složit více než sto nových skladeb speciálně pro mandolínu, včetně koncertů od skladatelů jako Anna Clyne, Avner Dorman nebo Giovanni Sollima. Aktivně se věnuje také world music a experimentuje s propojováním různých hudebních tradic.

Význam

Avital je považován za klíčovou postavu renesance klasické mandolíny ve 21. století. Svými vystoupeními v prestižních sálech jako Carnegie Hall, Lincoln Center nebo Berliner Philharmonie dokázal, že mandolína může konkurovat tradičním sólovým nástrojům. Jeho práce významně rozšířila repertoár nástroje a přispěla k jeho uznání v mezinárodní koncertní praxi. Je často srovnáván s Andrésem Segovií pro svou roli v prosazování svého nástroje.

Zajímavosti

Hraje na mandolínu izraelského lutnáře Arika Kermana z roku 1998, která byla speciálně navržena pro koncertní účely s bohatším a měkčím zvukem než tradiční neapolské mandolíny. Jeho neortodoxní vzdělání u houslistů místo mandolinistů mu podle vlastních slov umožnilo naučit se náročnější houslový repertoár, což rozšířilo jeho technické možnosti. V roce 2023 založil soubor Between Worlds Ensemble, který zkoumá propojení různých hudebních tradic ze Středomoří a Černého moře.

Související články

Sdílet článek