Hanuš Axmann je český klarinetista a basklarinetista, který se dlouhodobě věnuje interpretaci nové a soudobé hudby. V současnosti působí jako člen orchestru Národního divadla v Praze, kde hraje na klarinet, basklarinet a saxofony.
Životopis
Axmann zahájil studium klarinetu na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Stárka a pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u doc. Mgr. Milana Poláka a doc. Mgr. Víta Spilky. V roce 2006 se stal členem orchestru Plzeňské filharmonie. O dva roky později absolvoval studijní pobyt na Sibeliově akademii v Helsinkách, kde studoval klarinet u Osmo Linkoly, Harriho Mäkiho a Kariho Kriikku a basklarinet u Heikkiho Nikuly. Magisterské studium zakončil v roce 2011 prospěchovým stipendiem a obdržel cenu Nadace Leoše Janáčka za propagaci soudobé hudby. Téhož roku byl vybrán do prestižní Luzern Festival Academy, kde pracoval pod vedením Pierra Bouleze a Alaina Billarda.
Tvorba
Axmann se specializuje na interpretaci soudobé hudby se zvláštním zaměřením na sólovou hru na basklarinet. Pravidelně uvádí nové kompozice současných autorů a je aktivním členem Orchestru BERG, s nímž premiéroval řadu skladeb pro basklarinet. Vystupuje také v komorním duu s akordeonistou Jiřím Lukešem, s nímž interpretuje díla polských skladatelů jako Krzysztofa Pendereckého, Witolda Lutosławského či Leszka Kołodziejského. Kromě interpretační činnosti se věnuje i pedagogické práci, vyučuje hru na klarinet a saxofony. Je rovněž hudebním skladatelem a hráčem na nástroj vlastní konstrukce zvaný klikytara.
Význam
Axmann patří mezi přední propagátory soudobé hudby v České republice. Jeho práce na basklarinetu navazuje na tradici Josefa Horáka a souboru Due Boemi di Praga. Svojí interpretační činností významně přispívá k rozšiřování repertoáru pro dechové nástroje v oblasti současné hudby. Spolupráce s Orchestrem BERG a účast na mezinárodních festivalech soudobé hudby činí z Axmanna respektovaného interpreta nejen v českém, ale i v evropském kontextu.
Zajímavosti
Axmann je tvůrcem hudebního nástroje vlastní konstrukce nazvaného klikytara. V rámci své interpretační činnosti spolupracoval s bordelovým triem L’Arrache-coeur, které se věnuje francouzské lidové hudbě a kompozicím world-jazz žánru. Jeho magisterská práce na JAMU se věnovala tématu „Interpretace skladeb pro klarinet a elektroniku“, což odráží jeho zájem o propojení tradičních nástrojů s moderními technologiemi.