Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Vít Bébar
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Vít Bébar

Vít Bébar (narozen 1975, Olomouc) je český cembalista, stavitel cembal a pedagog, který patří k předním představitelům historicky poučené interpretace staré hudby v České republice. Spojuje aktivní koncertní činnost s řemeslnou výrobou barokních klávesových nástrojů a pedagogickým působením na JAMU…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Vít Bébar (narozen 1975, Olomouc) je český cembalista, stavitel cembal a pedagog, který patří k předním představitelům historicky poučené interpretace staré hudby v České republice. Spojuje aktivní koncertní činnost s řemeslnou výrobou barokních klávesových nástrojů a pedagogickým působením na JAMU v Brně.

Životopis

Studoval klavír na Pražské konzervatoři u profesora Novotného, poté se věnoval studiu cembala na Týnské škole v Praze u Jaroslava Přikryla, který mu otevřel cestu do světa staré hudby. Vzdělání dokončil na vídeňské Hochschule für Musik u renomovaného cembalisty Gordona Murrayho. Absolvoval také mistrovské kurzy, například v rámci Akademie für Alte Musik v Drážďanech pod vedením Johna Tolla. Pedagogicky působil na Akademii staré hudby při Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a v současnosti vyučuje na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Provozuje dílnu na výrobu cembal v Dolní Kroupné v obci Nosislav u Brna společně s truhlářem Tiborem Haluščákem.

Tvorba

Jako cembalista spolupracuje s předními českými soubory staré hudby, mezi něž patří Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Musica Figuralis, Castello in Aria a Societas Incognitorum. Věnuje se interpretaci renesanční a barokní hudby, provádí spartace historických pramenů a vytváří autorské úpravy skladeb. V oblasti stavby cembal se specializuje na reprodukce nástrojů podle různých historických škol – z německé tradice Mietke a Zell, z vlámské A. Ruckers a I. Ruckers, z italské Giusti a Grimaldi. Po mnoha letech se vrací také ke kompozici a připravuje kantátu v barokním stylu. Zabývá se výzkumem v oblasti akustiky hudebních nástrojů a historického ladění.

Význam

Bébar významně přispívá k rozvoji české scény historicky poučené interpretace jak jako interpret, tak jako výrobce autentických nástrojů. Jeho cembalové realizace umožňují českým souborům dosahovat vysoké úrovně v mezinárodním kontextu. Pedagogická činnost na vysokoškolské úrovni zajišťuje kontinuitu oboru a výchovu nové generace interpretů staré hudby. Kombinace praktické interpretace s řemeslnou výrobou nástrojů a teoretickým výzkumem z něj činí komplexní osobnost českého hudebního baroka.

Zajímavosti

Pracuje na unikátních projektech, například na takzvaném cembalu cromatico s 24 tóny v oktávě místo obvyklých dvanácti, což představuje konstrukční výzvu a umožňuje hru v historicky čistém ladění. Je ženatý se sopranistkou Markétou Bébarovou a má dceru Amálku, která hraje na zobcové flétny. Kromě tradičních nástrojů experimentuje také s elektromechanickými konstrukcemi. Připravil program zaměřený na zapomenuté poklady latinskoamerické barokní hudby pro soubor Castello in Aria.

Související články

Baroko 2025, Ad solemnitatem, 1. června 2025, Czech Ensemble Baroque Orchestra společně s Silentium! Ensemble pod vedením dirigenta Romana Válka (foto Ivo Zatloukal)

Barokní klenoty znovu zazářily: Novodobé premiéry českých mistrů oživily Olomouc 

V neděli 1. června 2025 se v olomouckém Vlastivědném muzeu uskutečnil zahajovací koncert s podtitulem Ad solemnitatem, který otevřel nový ročník festivalu Baroko, jež se specializuje téměř…

Červený kostel, Brno (zdroj Červený kostel, foto Ondřej Kořínek)

Barokní apokalypsa v Červeném kostele. Zapomenuté Falvettiho oratorium zazní v české premiéře

Do prostor brněnského Červeného kostela zavítá 18. května 2025 mimořádné barokní oratorium, které v sobě spojuje dramatickou sílu, hudební pestrost a duchovní hloubku. Il…

O stavbě cembal s Vítem Bébarem

Vít Bébar je cembalistou a nadšeným stavitelem cembal. Pokud zrovna nekoncertuje, spolu s truhlářským kolegou Tiborem Haluščákem jej najdete v plné práci v dílně…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Joshua Beaver
Další článek Gabriel Bebeselea
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up