Michal Benedik je slovenský dramaturg specializující se na operu a operetu, který působí ve Slovenském národném divadle v Bratislavě. Patří k předním odborníkům na operní repertoár na Slovensku a je autorem dramaturgické koncepce řady významných inscenací.
Životopis
Michal Benedik se etabloval jako jeden z nejvýznamnějších operních dramaturgů současného Slovenska. Svou profesní dráhu spojil především se Slovenským národným divadlem v Bratislavě, kde se specializuje na přípravu operního a operetního repertoáru. Jeho odbornost pokrývá jak klasickou operní literaturu, tak současnou tvorbu, přičemž se aktivně podílí na uvádění děl současných skladatelů na slovenskou operní scénu.
Tvorba
K nejvýznamnějším projektům Benedikovy dramaturgické práce patří světová premiéra opery Maria Theresia rakouského skladatele Rolanda Baumgartnera v roce 2012, kterou připravil ve spolupráci s režisérem Ladislavem Adamikem. Mezi další důležité inscenace, na nichž se podílel jako dramaturg, patří Janáčkova Jenůfa a Pucciniho Manon Lescaut. V rámci své práce se zaměřuje na komplexní přípravu inscenací od výběru repertoáru po finální dramaturgickou supervizi. Jeho přístup vyznačuje důraz na komunikativnost operních děl a jejich přístupnost pro současné publikum.
Význam
Benedik představuje důležitou postavu současné slovenské operní kultury, která aktivně podporuje jak klasický repertoár, tak současnou tvorbu. Jeho dramaturgická práce přispívá k udržení vysokého standardu operních inscenací ve Slovenském národném divadle a k rozvoji operního žánru na Slovensku. Důraz klade na vzdělávací rozměr operního divadla a na přiblížení tohoto uměleckého žánru mladší generaci diváků.
Zajímavosti
Benedik je známý svým holistickým přístupem k dramaturgické práci, kdy se podílí na všech fázích vzniku inscenace od koncepce po uvedení. V rozhovorech zdůrazňuje význam podpory současných operních děl jako nutnou podmínku pro přežití a rozvoj operního žánru. Podle databáze Operabase má na svém kontě šestnáct dramaturgických kreditů, přičemž desetkrát se jednalo o operetu a sedmkrát o operu.