Martina Bischof (správně s jedním ‚f‘) je švýcarská violistka a houslistka narozená roku 1983 v Baselu, která se řadí mezi významné interprety komorní hudby a barokní tvorby. Specializuje se především na violu, kterou objevila jako své hlavní nástroj již v dětství po počátečních studiích houslí.
Životopis
Martina Bischof začala s hudební výchovou v osmi letech při výuce houslí, ale brzy přešla k viole. Po ukončení gymnázia s maturitou z latiny a hudby nastoupila roku 2003 do třídy interpretace a performance na Vysoké škole hudby v Baselu k Christophu Schillerovi, kde v roce 2007 získala koncertní diplom. Následně pokračovala ve studiu u Thomase Riebla na Mozarteu v Salcburgu, kde roku 2009 absolvovala magistrské studium s vyznamenáním. V roce 2012 získala na basilejské vysoké škole titul magistra hudební pedagogiky pro violu a housle s vedlejším oborem barokní housle u Davida Plantiera.
Tvorba
Bischof se věnuje především komorní hudbě a během studií rozvíjela tuto oblast s SONOS Quartetem, které tři roky studovalo u Waltera Levina a Sebastiana Hamanna a navštěvovalo mistrovské kurzy předních kvartet jako Talich, Artemis a Hagen. Ensemble dnes koncertuje po Evropě včetně Švýcarska, Německa, Itálie, Francie a Španělska. Jako sólistka a orchestrální violistka získávala zkušenosti v různých orchestrech ve Švýcarsku, Španělsku i na Ukrajině. Pravidelně navštěvovala mistrovské kurzy u renomovaných pedagogů včetně Rainera Mooga, Barbary Westphal a Jeana Sulema.
Význam
Martina Bischof je vyhledávanou komorní hudebnicí a barokní violistkou, která spolupracuje s předními evropskými soubory. Je členem nebo hostujícím členem prestižních ansámblů jako Ensemble Café Zimmermann, Chamber Orchestra of Europe, Zürcher Barockorchester, Capriccio Basel, Basler Kammersolisten, Orchestra Le Phénix, La Cetra Barockorchester a Schola Seconda Pratica. Od ledna 2016 působí jako pedagožka na Musikakademie Basel, kde vyučuje violu a housle, čímž přispívá k výchově nové generace hudebníků.
Zajímavosti
Bischof má za sebou jedenáctiletou aktivní činnost ve smyčcovém triu se svými sestrami, což formovalo její ranou kariéru v komorní hudbě. Je nositelkou několika cen a stipendií, včetně prestižní ceny Friedl-Wald-Stiftung. Její všestrannost dokládá nejen ovládání violy a houslí v klasickém repertoáru, ale také specializace na barokní interpretaci s důrazem na historicky informované provozovací praxe.