Nikola Márová (24. 6. 1980, Praha), první sólistka Baletu Národního divadla v Praze, elegantní tanečnice oplývající bravurní technikou a přesvědčivým dramatickým projevem. Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie v oboru Balet za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho.
Život
Narozena v Praze. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy u Hany Vláčilové, Zdenky Nemcové a Pavla Ždichynce, absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech.
Hned po ukončení studia nastoupila do souboru Baletu Národního divadla.
V roce 2020 založila spolu se svým bývalým tanečním partnerem Michalem Štípou soukromou taneční školu School of Dance. V minulosti působila jako lektor na letních kurzech Taneční školy HES, spolupracovala rovněž na workshopech pro studenty Taneční katedry Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze.
Soukromý život a rodina
Vychovává syna Maxima, kterého má se svým kolegou, bývalým prvním sólistou Baletu ND Alexandrem Katsapovem.
Kariéra
Od roku 1999 členka souboru Baletu Národního divadla v Praze, kde byla v roce 2001 jmenována sólistkou, od roku 2006 působí jako první sólistka.
Tančí v celé šíři repertoáru od tradičních klasických baletních titulů přes neoklasické, dramatické kusy až po díla současných choreografů.
Do jejího repertoáru patří:
Odetta/Odilie – Labutí jezero
Růženka – Šípková Růženka (J. Torres)
Nikie – Bajadéra (J. Torres)
Raymonda – Raymonda (J. Grigorovič)
Sylfida – La Sylphide (A. Bournonville)
Giselle, Myrtha – Giselle
Klára ve snu, Víla Vánoc – Louskáček – Vánoční příběh (J. Vàmos)
Lise – La Fille Mal Gardée (F. Ashton)
Taťána, Olga – Oněgin (J. Cranko)
Rosetta – Leonce & Lena (Ch. Spuck)
Macecha, Matka/Víla – Popelka (J. C. Maillot)
Markýza de Merteuil – Valmont (L. Vaculík)
Královna Mab – Romeo a Julie (P. Zuska)
Sněhová královna – Sněhová královna (M. Corder)
Bianca – Zkrocení zlé ženy (J. Cranko)
Matka – Svěcení jara (G. Tetley)
M – Carmen (M. Ek)
Dále tančila v neoklasických a současných choreografiích tvůrců jako je George Balanchine (Serenáda, Téma a variace, Who Cares?, Čajkovskij – Pas de deux), Petr Zuska (Sólo pro tři, 1. symfonie D dur, Mariin sen, Chvění, A little Extreme, Requiem, Ibbur anemb Pražské mystérium), Mauro Bigonzetti (Vertigo), William Forsythe (In the Middle Somewhat Elevated) nebo Jiří Kylián (Petite Mort, Stemping Ground, Sinfonietta, Žalmová symfonie).
Jako host se objevila v baletech Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě (Labutí jezero – Odetta/Odilie, Spící krasavice – Aurora, Giselle), ve Finském národním baletu (Labutí jezero – Odetta/Odilie) i na Thaiwanu (Dáma s kaméliemi – Marguerite).
Absolvovala řadu zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Spojených státech, Rusku nebo Číně.
Galerie
Diskografie
Sirael (2011, režie M. Kubala)
Romeo a Julie (2015, choreografie P. Zuska)
Louskáček a Myšák Plyšák (2017, choreografie P. Zuska)
Ocenění
2002 – Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší tanečnici
2007 – Cena Thálie – Odetta/Odilie (Labutí jezero, Státní opera Praha)
2017 – Cena Thálie – Matka (Svěcení jara, Národní divadlo)
Filmy a dokumenty
Runaway (2010, režie K. West)
Děti sametu (2014, režie A. Sirotková)
Backstage: Romeo a Julie (2014, režie R. Šáchová)
Backstage: Labutí jezero (2019, režie R. Šáchová)
TV pořady
Všechnopárty (25. 3. 2016, ČT)
Show Jana Krause (13. 2. 2019, TV Prima)
ArtZóna (19. 5. 2020, ČT)
Odkazy
Nikola Márová na Facebooku.
Nikola Márová na Instagramu.
Nikola Márová na Opeře PLUS.
Nikola Márová na webu ND.
Oficiální stránky umělkyně.
(Autorkou textu je Zuzana Rafajová.)
****
První sólistka Baletu Národního divadla Nikola Márová (*1980) je elegantní tanečnicí, jejíž bravurní technika a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro hlavní role klasického repertoáru, jako je Odetta/Odilie v Labutím jezeře, Aurora ve Spící krasavici nebo Nikie v La Bayadère, i dramatické hrdinky výpravných neoklasických titulů, mezi něž se řadí například Taťána z baletu Oněgin Johna Cranka. Se stejnou jistotou a přirozeností se pohybuje rovněž v choreografiích moderních a současných tvůrců. Od roku 2006 je primabalerínou souboru. Rovněž je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho (Timeless).
Narodila se v Praze, kde v šesti letech začala s baletem v Přípravce Národního divadla. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy (jejími pedagogy byli H. Vláčilová, Z. Nemcová, P. Ždichynec), absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech. Od roku 1999 je členkou Baletu Národního divadla, v roce 2001 byla jmenována sólistkou, roku 2006 první sólistkou. Jejími prvními sólovými příležitostmi bylo pas de trois v Labutím jezeře a hlavní role Marie v Louskáčkovi (J. Grigorovič).
Pravidelně ztvárňuje hlavní role v celé šíři repertoáru Baletu Národního divadla od Odetty/Odilie v Labutím jezeře, Aurory ve Spící krasavici M. Haydée, Nikie v La Bayadère, Růženky v Šípkové Růžence až po Lise v Marné opatrnosti F. Ashtona nebo Taťánu v Oněginovi J. Cranka. Tančila rovněž v choreografiích G. Balanchina (např. Serenáda), G. Tetleyho (Svěcení jara), W. Forsytha (The Second Detail, In the Middle, Somewhat Elevated), J. Kyliána (např. Petit Mort / Mosty času), P. Zusky (např. Sólo pro tři, Romeo a Julie ad.), L. Vaculíka (např. Valmont) a mnohých dalších.
Je držitelkou dvou cen Thálie – 2007 za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře ve Státní Opeře a 2017 za roli Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho, jež bylo uvedeno v komponovaném večeru Timeless. Již roku 2002 obdržela Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší českou tanečnici. Hostovala na mnoha domácích i zahraničních baletních scénách, za všechny jmenujme např. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (Odetta/Odilie, Aurora ve Spící krasavici, Giselle), Finský národní balet (Odetta/Odilie) nebo Thaiwan (Marguerite v Dámě s kaméliemi). Zúčastnila se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a Číně.
Repertoár
Odetta/Odilie (Labutí jezero), Raymonda (Grigorovič), Giselle, Myrtha (Giselle; Hampson), Bianca (Zkrocení zlé ženy; Cranko), „M“ (Carmen; Ek), La Sylphide (Bournonville), Sabrina (Faust; Vaculík), princezna Růženka, Carabosse, víla strachu (Šípková Růženka; Torres), Macecha, Matka/Víla (Popelka; Maillot), Nikia (Bajadéra; Tores), Víla Vánoc, Klára ve snu (Louskáček – Vánoční příběh; Vámos), Sněhová královna (Corder), Markýza de Mereuil (Valmont; Vaculík), Královna Mab (Romeo a Julie; Zuska), Čarodějnice (Malá mořská víla; Kodet), Máma, Hvězda (Louskáček a Myšák Plyšák; Zuska), Lise (Marná opatrnost; Ashton), Matka (Svěcení jara; Tetley), Pradlena (Kafka: Proces; Bigonzetti), Rosetta (Leonce & Lena; Spuck), Olga, Taťána (Oněgin; Cranko), Aurora (Spící krasavice, Haydée), Dítě a kouzla, Sinfonietta, Stamping Ground, Petit Mort (Kylián), The River (Ailey), Theme and Variations, Who cares?, Tchaikovsky pas de deux, Serenade (Balanchine), In the Middle, Somewhat Elevated, The Second Detail (Forsythe), Guru (Konvalinka), První symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, Ibbur aneb Pražské mystérium, Sólo pro tři, Empty Title, A Little Extreme, Chvění (Zuska), Sedmá symfonie A dur (Scholz), Vertigo (Bigonzetti).
(Zdroj: Balet ND)
Galerie

Balet ND – Leonce & Lena – Nikola Márová (foto Martin Divíšek)

Rozhovor s Nikolou Márovou

Balet ND – Leonce a Lena – Nikola Márová a Patrik Holeček (foto Serghei Gherciu)

Předávání Výročních cen Opery Plus – Nikola Márová – Nová scéna Národního divadla Praha 25. 2. 2018 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)

Alexandr Konstantinovič Glazunov: Raymonda – Nikola Márová (Raymonda), Jiří Kodym (Jean de Brienne) – ND Praha 2001 (zdroj archiv autorky / foto Hana Smejkalová)

George Balanchine: Serenade (záběr ze zkoušky) – Sophie Benoit a Nikola Márová – ND Praha 2017 (zdroj FB Baletu ND Praha / foto Martin Divíšek)