Spolupráce s Menuhinem a Rostropovičem byla pro mě celoživotní lekcí, říká dirigent a flétnista Philippe Bernold

V neděli 28. září 2025 se v rámci Svatováclavského hudebního festivalu odehraje v ostravské katedrále Božského Spasitele událost, která přesahuje běžný rámec koncertního života. Českému publiku se vůbec poprvé představí oratorium Eva francouzského skladatele Julese Masseneta (1842–1912), jednoho z nejvýznamnějších autorů 19. století. Dílo, vzniklé roku 1875, stojí na pomezí operní dramatičnosti a duchovní meditace a odráží skladatelovo hledání nové cesty, jak spojit posvátné téma s „hudebním divadlem“. Přestože Massenetova Manon či Werther patří k oporám světového operního repertoáru, jeho oratoria zůstávají na okraji pozornosti a zaznívají jen výjimečně. Uvedení Evy v Ostravě tak umožňuje posluchačům objevit méně známou, avšak umělecky nesmírně hodnotnou část Massenetovy tvorby. Filharmonii Brno bude při této příležitosti dirigovat Philippe Bernold, který nám poskytl krátké interview.

Filip Hegr
3 minut čtení
Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)

Ve vašem životě se setkávají tři světy: sólové hraní, dirigování a pedagogika. Kde cítíte, že jste nejvíc „doma“?
Všechny zmíněné činnosti se od sebe velmi liší, ale poté, co jsem prozkoumal (omezený) repertoár flétny, mě těší dirigovat velká díla, známá i méně známá, jak je tomu koneckonců i v tomto případě [oratorium Eva, pozn. red.].

Přeskakujete mezi rolí sólisty a dirigenta. Co vás nejvíc překvapilo, když jste poprvé zjistil, že musíte „dýchat“ nejen za sebe, ale za celý orchestr?
Dýchání je pro mě při dirigování velmi užitečné a cenné. Zároveň nejcennějším komplimentem, který dostávám od zpěváků, je, že se pod mým dirigentským vedením cítí komfortně. Hra na flétnu, zpěv a konečně dirigování vyžadují stejnou techniku.

Philippe Bernold (foto Renaud Blanc-Bernard)
Philippe Bernold (foto Renaud Blanc-Bernard)

Zažil jste spolupráci s obrovskými osobnostmi – Yehudi Menuhinem, Mstislavem Rostropovičem… Co podle vás dělá hudebníka skutečně „velkým“? Právě oba hudebníci prosluli svým humanistickým postojem, má třeba i toto vliv?
Tito velcí hudebníci na mě přirozeně velmi zapůsobili, zároveň byli velmi prostí a přístupní. Také velkorysí. To je právě pro mě pravděpodobně znak oné „velikosti“. Také to pro mě bylo a je celoživotní lekcí.

Když se vracíte k méně známému dílu, jako je Eva, musíte ho nejdřív „obhájit“ sám před sebou? Co vás přesvědčilo, že právě toto oratorium má dnes co říct? Vidíte v tomto oratoriu nějaké paralely, které by se daly vztáhnout k dnešní době?
Ve skutečnosti to byl nápad Igora Františáka (zakládající člen Svatováclavského hudebního festivalu, klarinetista) uvést jedno z Massenetových mimořádných oratorií. Massenet ve skutečnosti složil oratoria čtyři, avšak nikdy nebyla provedena. Jeho volba směřovala k jinému dílu, ale já jsem byl ještě více okouzlen Evou, která se také jinak nazývá „mystérium ve třech částech“. Je to příběh Adama a Evy s velmi nečekaným koncem, kdy jsou oba prokleti, ale jim to nevadí, protože se milují.

Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)
Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)

Massenetovo oratorium Eva není dílo, které slyšíte každý rok. Co byste vzkázal posluchačům, aby si uvědomili, že jde o hudební událost, kterou by neměli propásnout?
Přijďte sami pro sebe objevit „oratorium“, které je ve skutečnosti okouzlující lyrickou operou. Zejména dva duety Adama a Evy jsou dle mého soudu mimořádně krásné. Pozoruhodné je také účinkování sboru.

Pokud byste měl jedním slovem vystihnout atmosféru, kterou si publikum z Evy odnese, jaké by to slovo bylo?
Romantismus.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře