Kaposiho pražský koncert ukázal, že spojení tradice, fantazie a neobyčejného citu pro zvuk může proměnit varhanní recitál v mimořádný umělecký zážitek

Ve čtvrtek 18. září 2025 vystoupil na předposledním koncertě Mezinárodního varhanního festivalu mladý maďarský umělec Brúnó Kaposi. Své umělecké vzdělání získal na vysokých školách v Budapešti a Würzburku i na řadě mistrovských kurzů. Pozornost na sebe obrátil v loňském roce, kdy se stal vítězem Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena v Opavě v oboru improvizace – právě tato umělecká disciplína tvořila téměř polovinu programu jeho koncertu.

Jan Rotrekl
5 minut čtení
Brúnó Kaposi (zdroj Audite Organum)

Již dramaturgie koncertu podle programu zaujala. Umělec totiž jako první číslo programu zvolil drobnější Introitus z pera Franze Liszta, který je tvořen jediným dynamickým obloukem od úvodního pianissima k závěrečnému fortissimu nástroje. V této skladbě, stejně jako v následujících, prokázal interpret vytříbený vkus ve volbě registrací, když skutečně hledal a nacházel barvy charakteristické a zcela se vyhýbal jakékoliv šablonovitosti.

Druhou skladbou byla Toccata a fuga F dur BWV 540 Johanna Sebastiana Bacha. Zajímavým způsobem zde pojal registraci. Toccata je tvořena v podstatě homogenním proudem hudby od začátku do konce, avšak interpret první třetinu toccaty, ve němž se střídá pohyb v manuálech nad prodlevou v pedálu a pohyblivá pedálová sóla přednesl v plénu spíše zdrženlivém a na zvuku přidal až v místech, kde je téma toccaty dále rozpracováno. Vzhledem k enormnímu rozsahu této Toccaty hodnotím tento přístup jako velmi zdařilý a ku prospěchu. Fugu navázal bezprostředně na toccatu a zvolil pro ni barevnější registraci, obzvláště u druhého tématu. Celkově bylo Kaposiho pojetí tohoto Bachova díla virtuózní a mladistvé. Snad jen vzhledem k druhu nástroje a prostoru baziliky – a ve prospěch srozumitelnosti – by bylo vhodnější volit tempo přeci jen o vlas mírnější. I přes tuto drobnou výhradu však vyznění bylo přesvědčivé a není pochyb o umělcových vysokých kvalitách.

Následovaly dvě skladby maďarských autorů pozdního romantismu, s nimiž se český posluchač sotva kdy může setkat. Právě při takových koncertech můžeme docenit význam svatojakubského festivalu, který přímo ze své podstaty přivádí do Prahy věci nové a neslyšené. První z této dvojice byla skladba Plující mraky, jejímž autorem je Dezsö Antalffy-Zsiross. Skladba sama je nesmírně půvabná – jedná se charakteristický obraz plný barev již v samotné hudební sazbě, typický pro období pozdního romantismu a rané moderny. Jak jsem zmínil v úvodu, umělec registroval opravdu s vytříbeným citem a vkusem. V tomto smyslu byly právě Plující mraky vrcholem koncertu a skutečnou hostinou, pokud jde o barevnost a zvukové bohatství. Dalším autorem na programu byl Lajos Schmidthauer, rodák ze slovenského Komárna, a jeho Scherzo. Bylo zřetelné, že skladba je interpretovi blízká a provedl ji v padnoucím, žertovném duchu. I zde byla registrace vybrána mimořádně trefně.

Brúnó Kaposi (zdroj Audite Organum)
Brúnó Kaposi (zdroj Audite Organum)

Poté přišly na řadu dvě improvizace, které svým rozsahem pokryly téměř polovinu celého programu. První z nich byla barokní partita, za jejíž téma dostal umělec známý staročeský nápěv Jezu Kriste, štědrý kněže. Téma v tříčtvrťovém taktu obohatil již od počátku přidáním echa na jiném manuálu. Vytvořil řadu zajímavých variací, v nichž suverénně předvedl všechny sazby obvyklé pro tuto formu – posluchači tak slyšeli triové věty, zdobený chorál i formy imitační.

Druhá improvizace byla zadána jako improvizace v symfonickém slohu a jejím tématem byla rovněž píseň. Tentokrát však šlo o píseň soudobou, Plamen naděje v nás oživ, jež je hymnou Jubilejního roku, který v tomto roce katolická církev slaví. Umělec téma rozpracoval v pozdně romantickém duchu. Velmi poutavá a v jistém smyslu osvěžující byla skutečnost, že interpret studoval v Německu a jak prozradil, je nadšeným interpretem díla Maxe Regera. A tak i jazyk, kterým promlouval prozrazoval jeho hlubokou erudici právě hudbě romantismu německého. Ani v této improvizaci se nezdráhal rozvíjet téma i v náročných imitačních pasážích a v jásavém závěru uzavřel i celý koncert.

Přídavek, kterým nakonec ještě publikum odměnil, byl rovněž improvizací. Po zcela seriózním výkonu vysoké umělecké úrovně poněkud odlehčil, když zaimprovizoval asi tak, jako může improvizovat maďarský varhaník, který s radostí přijel do Prahy – tématy mu totiž byla Vltava Bedřicha Smetany a 5. Uherský tanec Johannese Brahmse.

Brúnó Kaposi předvedl pražskému obecenstvu vynikající výkon a připravil mu nezapomenutelný umělecký zážitek. Vedle toho, že je hráčem skutečně vysoké technické úrovně je také obdařen muzikalitou, invencí a schopností zřetelně vyjádřit svůj umělecký názor. Připočtěme k tomu jeho registrační umění a cit pro barevnost a je nepochybné, že před ním leží kariéra žádaného koncertního umělce.

Dar improvizaceHommage à Elisabeth Roloff
18. září 2025, 19:00 hodin
bazilika sv. Jakuba v Praze

Program:
Franz Liszt: Introitus
Johann Sebastian Bach: Toccata a fuga F dur BWV 540
Deszö Antalffy-Zsiross: Plující mraky
Lajos Schmidthauer: Scherzo
Improvizace barokní partity na téma české duchovní písně
Improvizace na téma jubilejního roku v symfonickém slohu

Brúnó Kaposi – varhany

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře