Amálie Dobšíková je mladou houslistkou, absolventkou Pražské konzervatoře a studentkou HAMU. Paralelně se svým studiem hry na moderní housle rozvíjí také svůj zájem o housle barokní, a to na kurzech v tuzemsku (Letní škola barokní hudby v Holešově, kde se stala laureátkou interpretační soutěže, Akademie Versailles v Praze) i v zahraničí (L’Académie des Musiciens de Saint-Julien, American Bach Academy). Nezůstává jen u toho a vydává se odvážně také již svou vlastní cestou. V tomto případě platí, že odvážnému štěstí přeje. S česko-francouzskou hráčkou na violu da gamba Mélusine de Pas a cembalistou Ondřejem Bernovským, kteří jsou oba zkušenými profesionály v oboru historicky poučené interpretace, utvořila trio, které pořádá samostatné komorní koncerty. A je třeba dodat, že spolupracovníky si vybrala znamenité.
Po svém debutu na jaře si Les Dragons Baroques, tedy barokní draci, jak se ansámbl nazývá, přizvali tentokrát ke spoluúčinkování vynikající hráčku na traverso Lucii Duškovou a nabídli publiku ryze francouzský večer. Jednotliví umělci se nejprve představili v sólových partech, aby pak všichni na závěr spojili síly v Telemannově Pařížském kvartetu č. 6. V příjemném prostředí Galerie Jakubská v Hartigovském paláci na Malé Straně se francouzská barokní (a francouzským stylem inspirovaná hudba) harmonicky snoubila s díly v Praze usazeného ukrajinského malíře Alexandra Onishenka, která poukazují k impresionismu.
Jako první zazněla skladba Médée Jacquese Duphlyho (1715–1789), který patřil k poslední generaci slavných francouzských clavecinistů. Ondřej Bernovský v ní náležitě zdůraznil vnitřní dramatismus a skvěle tak otevřel celý večer. Po cembalu přebrala vládu viola da gamba v rukou Mélusine de Pas. Ve Folies D‘Espagne Marina Maraise (1656–1728), což jsou variace na charakteristické tečkované ostinátní téma, se v plnosti předvádí technické (bravurní rychlé pasáže či arpeggia) i výrazové možnosti hry na violu da gambu. O Maraisovi se prý říkávalo, že hraje jako anděl, zatímco jeho mladší současník Antoine Fourqueray prý hraje jako ďábel, Mélusine de Pas ukázala, že umí obojí, a Ondřej Bernovský citlivě střídající cembalové rejstříky jí byl skvělým partnerem.

K dosavadním protagonistům koncertu poté přibyla flétnistka Lucie Dušková, která se bravurním způsobem zhostila jedné ze svit Pierra Danicana Philidora (1681–1731). Vyzdvihnout je třeba vedle bohatosti výrazu i bezchybnou intonaci sólistky. Amálie Dobšíková zaujala v melodicky bohaté sonátě Jeana Baptisty Senaillého (1678–1730) dobře zvládnutými virtuózními pasážemi, méně již kvalitou zvuku svého nástroje, který jako by postrádal jistou vytříbenost (pro francouzský repertoár žádoucí) a v nižších polohách i průraznost.
To se ještě znatelněji projevilo v jinak velice půvabném Telemannově Pařížském kvartetu č. 6, kde vedle nosného a rafinovaně noblesního zvuku ebenového traversa v rukou Lucie Duškové působily housle Amálie Dobšíkové (a bylo to patrně dáno možnostmi nástroje) jaksi až příliš zemitě. (Vřelejší zvuk traversa ze zimostrázového dřeva by se možná v tomto případě s houslemi snoubil lépe.) Tento estetický kontrast se nepodařilo zcela překlenout ani v hudebním výrazu. Co však může být někde trochu na škodu, může být jinde výhoda, jak ukázal přídavek – energický Tambourin z baletu Les Élements Jeana-Féry Rebela (1666–1747), kde se Lucie Dušková chopila zobcové flétny.
Každopádně večer měl velmi příjemnou atmosféru (i díky komunikaci s diváky – jednotliví hudebníci se vždy sami krátce uvedli) a hudebně vysokou úroveň. Pokud se podaří ještě doladit některé věci související s celkovou prezentací (publikum by jistě ocenilo například přesnější a podrobnější informace o skladbách a autorech v programovém letáku), budou se večery souboru Les Dragons Baroques moci plně srovnávat s již zavedenými projekty podobného rázu, jako je například Hudební salón Café crème cembalistky Moniky Knoblochové. Aktivity a umělecký růst Amálie Dobšíkové se rozhodně vyplatí sledovat. Pro tuto sezónu prozatím se svým ansámblem plánuje 16. listopadu 2025 koncert s koncertní mistryní Collegia Mariana Lenkou Torgersen zaměřený na italskou hudbu a na únor koncert výhradně s raně barokním repertoárem.
Hodnocení autora recenze: 70%

Les Dragons Baroques: À la française
21. září 2025, 18:30 hodin
Praha, Galerie Jakubská
Program:
Jacques Duphly: Médée
Marin Marais: Folies D’Espagne
Pierre Danican Philidor: Svita č. 6
Jean-Baptista Senaillé: Sonáta č. 6
Georg Philipp Telemann: Pařížský kvartet č. 6 TWV 43:e4
Účinkující:
Amálie Dobšíková – housle, umělecká vedoucí
Mélusine De Pas – viola da gamba
Ondřej Bernovský – cembalo
Lucie Dušková – traverso