Ostravská katedrála se proměnila v rajskou zahradu. Massenetova Eva spojila poezii hudby s duchovní naléhavostí

Závěr letošního Svatováclavského hudebního festivalu, který se již tradičně konal v Katedrále Božského Spasitele v Ostravě 28. září 2025, přinesl skutečný dramaturgický klenot – vzácné koncertní provedení oratoria Julesa Masseneta Eva, jež zde zaznělo ve vrcholném česko-francouzském obsazení.

Blanka Hrubá
4 minut čtení
Claire Antoine, 28. září 2025, Katedrála Božského Spasitele, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Večer, prodchnutý atmosférou stvoření, ticha a touhy, přinesl výjimečnou interpretaci zřídka uváděného oratoria Julesa Masseneta Eva, jež skladatel sám nazval „mystérium“. A oprávněně, neboť mnohé z tohoto hudebního celku se odehrává na hranici slova a vize, modlitby a touhy, světla a těla. Vzácné koncertní premiérové uvedení v Ostravě se tak stalo jedinečným zážitkem.

Od prvních tónů se rozevřel prostor, plný zvukové měkkosti, barevných odlesků a meditativního ostinata, evokujícího atmosféru rajské zahrady. Massenetovo oratorium, zkomponované před 150 lety, dýchá vlnivým francouzským lyrismem, v němž se krása stvoření, existenciální bolest i pokušení odívají do jemně se proměňujících orchestrálních textur, symbolicky zrcadlících stav duše. Dílo, jehož libreto napsal Louis Gallet, nestaví biblický příběh do role moralizujícího dramatu, ale předestírá ho jako mýtus o prvním ženském procitnutí a jako milostnou báseň o spojení dvou bytostí. V tomto duchu se večer rozvíjel jako oslava citlivosti a probuzené tělesnosti, v níž nepředstavuje Eva pouze objekt pokušení, ale zároveň nese vnitřní světlo a touhu po bytí.

Francouzská sopranistka Claire Antoine vtiskla své postavě křišťálově něžný nádech, jímž obsáhla celou výrazovou škálu od pokorného a niterného tázání Evy přes vášnivé projevy smyslné touhy, až po bolestný pád. Její pěvecký projev působil technicky vytříbeně a s přirozenou lehkostí proplouval mezi orchestrálními a sborovými vlnami. Ihor Mostovoi, barytonista ukrajinského původu, ztvárnil Adama s vyrovnaností a klidnou hloubkou, která vytvářela určitý protipól k Evině vnitřní bouři. Přesvědčivý výkon podal také francouzský tenorista Léo Vermot Desroches, který nepojal vypravěče pouze jako nositele děje, ale dal mu rozměr osudovosti, soucitu a vnitřní naléhavosti. Z jeho přednesu dýchala lidská vřelost i tísnivá závažnost neodvratného rozhodnutí.

Philippe Bernold, Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno, 28. září 2025, Katedrála Božského Spasitele, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)
Philippe Bernold, Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno, 28. září 2025, Katedrála Božského Spasitele, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Zvláštní ocenění si zaslouží i Český filharmonický sbor Brno pod vedením Joela Hány. Představil se v mnoha podobách – jako hlas nebe, přírody, noci či duchů propasti. V noční pasáži „Femme qui viens écouter le silence“ se zaskvěl a cappella, zatímco v části „Aimons-nous! Aimons-nous! Aimer c’est vivre“ rozpustil duet Evy a Adama do sborového zvuku, v němž se jejich láska proměnila v hlas celého společenství a individuální cit se přetavil v univerzální sílu sdílené lidskosti. Filharmonický sbor prokazoval po celý večer neobyčejnou citlivost, barevnost i plastický smysl pro frázování, díky nimž se stal jedním z klíčových nositelů duchovního rozměru celého mysteria. Přítomnost Petra Fialy v publiku tak mohla být nenápadným, ale výmluvným svědectvím o tom, že sbor stále rozvíjí odkaz své tradice s mimořádnou přesvědčivostí.

Filharmonie Brno pod vedením francouzského dirigenta Philippa Bernolda nabídla interpretaci díla, která spojovala přesnost s poetickou volností a intimitou. Bernold vedl orchestr s jasnou vizí a jemným gestem, projevující smysl pro detail i celek, s hlubokým pochopením pro pastelové, impresionisticky laděné nuance Massenetovy partitury a především s velkou pokorou k duchovnímu rozměru díla.

Závěrečný koncert festivalu tak nebyl pouze zakončením dramaturgické linie, ale stal se výsostným uměleckým aktem, který v sobě spojil krásu, hluboký vnitřní proces i dotek s tajemstvím, které se vzpírá jednoznačné interpretaci, a snad právě proto dokáže tak hluboce zasáhnout.

Závěrečný koncert Svatováclavského hudebního festivalu
28. září 2025, 18:00 hodin
Katedrála Božského Spasitele, Ostrava-centrum

Program:
Jules Massenet: Oratorium Eva

Účinkující:
Claire Antoine – soprán
Léo Vermot Desroches – tenor
Ihor Mostovoi – baryton

Český filharmonický sbor Brno
Joel Hána – sbormistr

Filharmonie Brno
Philippe Bernold – dirigent (Francie)

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře