Umělecká vedoucí a dramaturgyně Barbora Kabátková založila Tiburtina Ensemble v roce 2008 a je hlavním garantem umělecké úrovně tělesa. Její nápaditá dramaturgie se nevyhýbá ani soudobé vokální tvorbě. Právě takovouto konfrontaci sahající přes staletí, prolínání duchovního odkazu obsaženého v chorálu, středověkých hymnech i antifonách, s rovinou aktuální současné tvorby, nabídla Tiburtina ve svém vystoupení v Jablonném.
Již po několika minutách mne napadlo, že vystoupení Jordiho Savalla a jeho souboru Hespèrion XXI, jež se konalo předešlého dne v Liberci, by se patrně v tomto nádherném prostředí s velmi vlídnou akustikou vydařilo ještě lépe. Dozvuk takřka ideální, dostatečně silný, ale ještě nemazající čitelnost detailu, vydatně přispíval k sytosti a barevné bohatosti souzvuku. A to nejen ženských hlasů, prospíval i měkkým tónům varhan, na něž hrála významná česká varhanice Eva Bublová (opět neuvedená v programu) a jež se staly významnou složkou celého večera, hlavně ve skladbách soudobých autorů, Jehana Alaina (1911–1940), Elsy Barraine (1910–1999) a Aivarse Kalējse (1951).

Všechny pěvecké, souzvukové kvality prokázal Tiburtina Ensemble v Jablonném ve svrchované míře. I myšlenka stálého prolínání středověku a současnosti se ukázala docela plodná a inspirativní. Večer zahájily Litanie francouzského varhaníka a skladatele Jehana Alaina, které vhodně nastolily základní atmosféru večera jako večera vnitřního usebrání a rozjímání. Intenzivní varhanní vstupy, k jejichž vyznění velkým dílem přispělo kultivované rejstříkování, jež na královských varhanách rozezněla Eva Bublová, mistryně svého nástroje, byly prokládány třemi výraznými bloky, tematizovanými třemi základními duchovními ctnostmi, Spes (Nadějí), Fides (Vírou) a Caritas (Láskou), koncipovanými jako hudební pomníky výrazným postavám víry, sv. Ludmile, sv. Václavovi a Panně Marii, ale kterými byla podle tradice charakterizována i paní Zdislava z Lemberka (1220–1252). Nakonec se spojily hlasy i tón varhan v působivém vyvrcholení a večer duchovní hudby byl zakončen Perpetuem mobile soudobého lotyšského skladatele Aivarse Kalējse.
Hodnotný večer, nepochybně jeden z vrcholů letošního ročníku festivalu Lípa Musica, v sobě spojoval niterný duchovní obsah v citlivém, inspirujícím, vybroušeném podání.

Lípa Musica: Sv. Zdislava na Dvoře nebeském
27. září 2025, 19:00 hodin
Bazilika sv. Vavřince a sv. Zdislavy, Jablonné v Podještědí
Program
Jehan Alain (1911–1940): Litanies
Spes/Naděje (sv. Ludmila)
Antifona O Mater Bohemie
Responsorium Prima noctis vigilia
Antifona Quasi stella matutina
Antifona Laudes canens Davidicas + Ps. 147
Hymnus Lux vera lucis radium
Jehan Alain: Choral Dorien
Fides/Víra (sv. Václav)
Introitus Radujme se
Prosa Zdráv buď Otče dobrotivý
Hymnus Dies venit victorie
Responsorium Wenceslaus, dux gracie
Cantio Svatý Václave
Elsa Barraine (1910–1999): Premier Prélude et Fugue
Caritas/Láska (Panna Maria)
Antifona Ave, spes nostra
Lectio Magnificat anima mea
Sanctus super Gaude, quam magnificat
Jehan Alain: Choral Cistercien
Responsorium O quanta vis amoris
Conductus Deus misertus hominis
Aivars Kalējs (1951): Perpetuum Mobile
Účinkující
Tiburtina Ensemble
Barbora Kabátková – zpěv, umělecká vedoucí
Ivana Bilej Brouková
Hana Blažíková
Tereza Böhmová
Daniela Čermáková
Anna Chadimová Havlíková
Kamila Mazalová
Eva Bublová – varhany