Týden s hudbou (152)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Slovenská filharmonie připravila pro svoje posluchače bohatý program. Ve středu 30. března pod taktovkou Rastislava Štúra odehraje koncert, na jehož programu jsou Mendelssohn-Bartholdy, Tomasi a Šostakovič. Sólisty večera budou Tibor Bertók (housle), Stanislav Masaryk (trubka) a Matias Alzola (klavír). V rámci řady Mimořádné koncerty vystoupí ve čtvrtek 31. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie soubor Solamente Naturali s Milošem Valentou, uměleckým vedoucím a houslistou v jedné osobě. V programu Musica Globus zazní písně a tance ze slovenských, moravských, německých a anglických barokních rukopisů. V pátek 1. dubna bude v Bratislavě hostovat Gustav Mahler Jugendorchester s dirigentem Davidem Afkhamem a houslistou Frankem Peterem Zimmermannem. Zazní Ligetiho Lontano, Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2 a Beethovenova Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 Eroica. Poslední koncert tohoto týdne je naplánován na neděli, kdy Slovenský komorný orchester ve složení Ewald Danel (umělecký vedoucí / housle), Ľudovít Kanta (violoncello), Ján Samec (flétna) a Adriana Antalová (harfa) společně se sólistkou Denisou Šlepkovskou (mezzosoprán) přednesou skladby Antonia Vivaldiho, Carla Philippa Emanuela Bacha a Juraje Hatríka.
Praha
Experimentální zpěv, tanec rodící se v meziprostoru boje a křehkosti, spalující rytmus a osobní zpověď tanečnice a performerky Cecile Da Costa – tak lze charakterizovat nejnovější crossover představení skupiny Spitfire Company Vypravěč, které bude mít premiéru v úterý 29. a ve středu 30. března v Paláci Akropolis. Na počátku byla inspirace knihou Atiqa Rahimi Kámen trpělivosti, na konci je to příběh o Cecile Da Costa. Doprovázejí ji dva hudebnící, multi-instrumentalista Jan Šikl a slovenský kytarista a skladatel David Kollar. Spolu s nimi a pod režijním vedením Petra Boháče tvoří Cecile Da Costa divadelní zpověď namíchanou z emociální taneční akce a z hlasu, připomínajícího andělskou zvonkohru i woodoo opilé čarodějnice.
Smyčcový orchestr Harmonia Praga s uměleckým vedoucím Miroslavem Vilímcem a dirigentem Štefanem Britvíkem vystoupí na třetím Stylovém večeru – Pozdrav jara (Jarní tóny od baroka po tango), který se uskuteční ve čtvrtek 31. března na pražské Novoměstské radnici. Zazní skladby inspirované touto roční dobou. Nejslavnější jarní skladbou je zřejmě ta z Vivaldiho Čtvera ročních dob, na programu je však i hudba norského Edvarda Griega, Christiana Sindinga (klavírní Rašení jara s doprovodem smyčcového orchestru), optimisticky laděné Mozartovo Divertimento D dur a Mendelssohnova Jarní píseň v úpravě Štefana Britvíka. Ve stejné úpravě zazní i Maggiolata českého skladatele pochodové hudby Julia Fučíka, koncert pak uzavřou tóny argentinského skladatele Astora Piazzolly. V trojroli houslisty, klavíristy a moderátora večera se představí umělecký vedoucí souboru Miroslav Vilímec.
Opera Národního divadla zařadila na čtvrtek 31. března reprízu Janáčkovy Její pastorkyně s Evou Urbanovou v roli Kostelničky, Danou Burešovou jako Jenůfou, Peter Berger bude zpívat Lacu a Aleš Briscein se zhostí úlohy Števy.
Na čtvrtek 31. března připravila Pražská konzervatoř ve spolupráci s Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách koncert Barokního souboru Pražské konzervatoře a Prague Conservatory Modern, na kterém zazní skladby Händela, Martinů a Hindemitha. Dirigují Jakub Kydlíček a Chuhei Iwasaki.
O víkendu 1. až 3. dubna se ve Studiu Alta uskuteční další ze série víkendových workshopů Medicína v tanci, které povede Zuna Vesan Kozánková. Workshopy se konají v rámci projektu Myslet tancem! 2016 a potrvají až do listopadu tohoto roku. Propojí současný tanec s kontaktní improvizací, jež je zaměřena na zdraví tanečníků, a to podle principů čínské medicíny.
Regiony
Mezinárodní festival Pardubické hudební jaro 2016 připravil na úterý 29. března 2016 v Hudebním sále radnice v Pardubicích Violoncellový recitál. Zazní ruské violoncellové sonáty v podání českého violoncellisty Jiřího Bárty a australského klavíristy, působícího ve Velké Británii Pierse Lana.
Aprílový koncert se uskuteční v pátek 1. dubna ve Velkém sále Muzea v Chrudimi. Orchestr Barocco sempre giovane připravil pro posluchače koncert s programem složeným ze skladeb plných vtipu a humoru. Sólistkou večera bude Ludmila Peterková (klarinet). V jich podání zazní skladby Mozarta, Viklického, Kukala či Sluky. Poslední akce tohoto týdne je naplánována na neděli 3. dubna. Ve Východočeském divadle Pardubice vystoupí baletní soubor Slovenského národního divadla s inscenací Carmen ala Gypsy Devils. Jedná se o tanečně-hudební divadlo inspirované Bizetovou operou v choreografii a režii Ladislava Cmoreje.
Druhý týden brněnského Velikonočního festivalu duchovní hudby nabídne tři koncerty. Ve středu 30. března se v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně uskuteční koncert Ženy u prázdného hrobu, který představí akvitánskou a notredamskou polyfonii a velikonoční zpěvy z antifonáře Elišky Rejčky v podání ženského vokálního souboru Discantus z Francie. Na pátek 1. dubna je naplánován varhanní koncert Ireny Chřibkové s recitací Marka Ebena, na kterém zazní skladba Petra Ebena Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora. Velikonoční festival zakončí v neděli 3. dubna v katedrále sv. Petra a Pavla Filharmonie Brno pod taktovkou Libora Peška spolu s Českým filharmonickým sborem Brno vedeným sbormistrem Petrem Fialou. Na koncertu Vítězství bílé soboty zazní Foersterova Symfonie č. 4. c moll “Veliká noc” a Dvořákovo Te Deum.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Na pozici baletního mistra Pražského komorního baletu, který je pověřený uměleckým vedením souboru, nastoupil v pondělí 21. března Igor Vejsada. Jeho nástup je první vlaštovkou v řadě změn, které soubor v následujících měsících čekají. V souvislosti s nástupem Igora Vejsady na uvedenou pozici ukončila svou činnost stávající Dramaturgická rada Pražského komorního baletu.
Pražští radní navrhli čestné občanství pro dirigenta Jiřího Bělohlávka, architekta Karla Hubáčka a výtvarníky Karla Malicha a Adrienu Johnovou. Návrh, který v úterý schválila rada, musí ještě odsouhlasit zastupitelstvo. Hlavní město uděluje čestná občanství jako poctu od roku 1920. Jiří Bělohlávek v Praze působil jako šéfdirigent Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a v současné době je šéfdirigentem České filharmonie.
V pražském Národním divadle měla ve čtvrtek premiéru opera Bohuslava Martinů podle surrealistické divadelní hry Georgese Neveuxe Juliette (Snář). Právě v Národním divadle mělo dílo v březnu 1938 světovou premiéru pod taktovkou Václava Talicha a v režii Jindřicha Honzla. Na nastudování nejnovější inscenace pracoval dirigent Jaroslav Kyzlink, designovaný hudební ředitel Opery Národního divadla s režisérkou a scénografkou Zuzanou Gilhuus. V hlavních rolích Michela se představil Peter Berger a v roli Juliette Alžběta Poláčková (recenzi jsme přinesli zde). Druhá premiéra se konala v pátek, kdy se hlavních rolí zhostili Maria Kobielska a Jaroslav Březina (naši recenzi najdete zde).
Před zaplněným hledištěm pražské Státní opery byly v sobotu odpoledne vyhlášeny nejlepší taneční výkony a také choreografie za loňský rok. Kristýna Němečková získala Výroční cenu Opery Plus za sólo v choreografii Jacopa Godaniho Reflections on the Fate of Human Forms, nastudované Baletem pražského Národního divadla v rámci triptychu Ballettissimo. Vítěz mužské kategorie Adam Zvonař ocenění převzal za výkon v mnichovském Národním divadle, a to za sólo v choreografii Richarda Siegala Unitxt. V kategorii nejlepší choreografie obdržel cenu Viliam Dočolomanský za projekt Odtržení/Disconnected souboru Farma v jeskyni, v jehož čele už řadu let stojí. Do letošního hlasování se zapojilo 8.284 hlasujících (kompletní výsledky najdete zde).
V Národním divadle v Praze byly v sobotu večer předány Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony předvedené v roce 2015. Operní Thálii získala za svoji Renatu v Prokofjevově Ohnivém andělovi v nastudování ostravské opery bulharská sopranistka Iordanka Derilova. Cenu si odnesl i sólista pražského Národního divadla, tenorista Jaroslav Březina za Lacu v brněnské inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně. Ocenění za celoživotní mistrovství převzal někdejší dlouholetý basista Opery Národního divadla v Praze Dalibor Jedlička. Cenu Thálie v kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně-dramatický žánr získala Kristýna Němečková za sólo v choreografii Jacopa Godaniho Reflections on the Fate of Human Forms, nastudované Baletem pražského Národního divadla v rámci triptychu Ballettissimo. V mužské kategorii si Thálii odnesl Viktor Konvalinka za sólo v inscenaci decadance Ohada Naharina v nastudování Baletu Národního divadla. Cenou Thálie bylo také oceněno celoživotní mistrovství dlouholetého sólisty Baletu Národního divadla v Praze Pavla Ždichynce. Thálii jako zvláštní cenu kolegia za svoji celoživotní tvorbu převzal filmový, televizní a divadelní režisér a dramaturg Petr Weigl, který se mimo jiné podepsal pod řadu operních a baletních titulů v divadelním i filmovém a televizním zpracování.
Regiony
Národní divadlo Brno vyhlásilo nejlepší umělecké výkony, vítězné inscenace a jména osobností uvedených do Síně slávy za rok 2015. Večerem, který se konal v pondělí 21. března v Mahenově divadle, provázel Ondřej Havelka. Cenu DIVA 2015 získali:
Balet:
Nejlepší taneční výkon – ženy: Eriko Wakizono
Nejlepší taneční výkon – muži: Jan Fousek
Nejlepší inscenace: Louskáček
Síň slávy: Karel Janečka
Opera:
Nejlepší pěvecký výkon – ženy: Pavla Vykopalová
Nejlepší pěvecký výkon – muži: Jiří Sulženko
Nejlepší inscenace: Její pastorkyňa
Síň slávy: Jan Štych
Spisovatel Milan Kundera a pěvkyně Magdalena Kožená podpořili projekt nového koncertního sálu v Brně. Aktuální stav podpisů pod deklarací ve středu novinářům představili zástupci Filharmonie Brno a magistrátu. Tváře patronů a podporovatelů se zároveň objevily na plotě kolem staveniště ve Veselé ulici. Deklaraci podepsali i dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil, mnozí hudebníci, rektoři, politici a také spisovatel Milan Uhde. O špičkovém sále pro filharmonii se hovoří desítky let. Orchestr sídlí v Besedním domě, kde se v plném obsazení ani nevejde na pódium. Často proto hraje v Janáčkově divadle, které ale nemá ideální akustiku.
Ve čtvrtek se již podevatenácté udělovaly Jihočeské Thálie, jde o krajskou soutěž pořádanou Jihočeským divadlem. Držiteli Jihočeské Thálie 2015 se za své baletní umění stali Julie De Meulemeester a Viktor Svidró, v oboru opera Šárka Hrbáčková a Paolo Lardizzone.
Opereta Mam’zelle Nitouche od skladatele Florimonda Hervého se v pátek po jedenácti letech vrátila na velkou scénu libereckého Divadla F. X. Šaldy v režii Oldřicha Kříže. Hlavní mužskou roli varhaníka Célestina v novém nastudování v Liberci obsadil Lumír Olšovský. Schovanku kláštera U Vlaštoviček Denisu de Flavigny alternují Ivana Korolová a Michaela Doubravová. V dalších rolích se představili Blanka Černá, Dušan Růžička, Ladislav Dušek, Oldřich Kříž, Věra Poláchová, Zdeněk Nádeník či Marián Mičjar. Orchestr liberecké opery hrál pod taktovkou dirigenta Tvrtka Karloviće.
Premiéru baletu Carmen na hudbu Rodiona Ščedrina a George Bizeta uvedlo v sobotu plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Příběh o vášnivé lásce se k plzeňskému publiku vrací po dvacetileté přestávce, nyní v choreografii a režii Mária Radačovského. V postavách ústřední čtveřice se střídají Jarmila Dycková, Kristýna Potužníková a Lýdie Švojgerová v postavě Carmen. Corinne Coxová, Kristýna Piechaczková a Anna Srncová alternují v roli Micaëly. Jako Don José se představí Miroslav Hradil, Richard Ševčík nebo Martin Šinták a v roli Escamilla tančí Michal Kováč, Grzegorz Mołoniewicz, Archie Sladen či Richard Ševčík.
Výročí
29. března oslaví šedesáté narozeniny dlouholetý přední sólista Baletu Národního divadla v Praze Jan Kadlec. V roce 1976 absolvoval Taneční konzervatoř Praha, od září téhož roku pak nastoupil svoje angažmá ve zlaté kapličce, sólovou smlouvu dostal hned po roce. Jan Kadlec v Národním divadle působil až do roku 2001. Za roli Kazatele v baletu Jennifer mu byla udělena Cena Českého literárního fondu 1988, za roli kabaretního tanečníka v inscenaci Někdo to rád… obdržel Cenu Thálie 1994.
Před čtyřiceti lety, 1. dubna 1976 zemřel skladatel Miroslav Ponc, dlouholetý šéf orchestru Činohry Národního divadla. Narodil se 2. prosince 1902. Po studiích na hudební škole v Pardubicích byl žákem varhanického oddělení Konzervatoře Praha, od září 1922 studoval v Berlíně na Sternově konzervatoři (varhany a klavír) a od roku 1923 též na berlínské Vysoké hudební škole a univerzitě. Kompozici studoval v letech 1922-1923 u Aloise Háby v Berlíně a v letech 1925-1927 v Praze. V roce 1927 navštěvoval kurzy dodekafonie u Arnolda Schönberga na Akademii umění v Berlíně, zdokonaloval se ve hře na klavír u Ervína Schulhoffa; v letech 1927-1928 zastupoval Hábu v čtvrttónovém oddělení na Konzervatoři Praha a v roce 1930 absolvoval kompoziční oddělení mistrovské školy u Josefa Suka. Během studií v Berlíně využil i svých výtvarných vloh a začal experimentovat s takzvanou barevnou hudbou; navrhl model scény umožňující mechanické spojení hudby, slova, světel a barev. Tento projekt vystavoval v Berlíně (1925) na expozici expresionistické skupiny Der Sturm, jejímž byl členem, dále na výstavě Devětsilu v Praze (1926) a na Divadelní výstavě v Magdeburku (1927). Spolupracoval rovněž s umělci Bauhausu. Jako člen Brněnského Devětsilu byl zapojen do hnutí české levicové avantgardy. Od roku 1926 spolupracoval s Osvobozeným divadlem (hudba pro Cocteauovy Svatebčany na Eiffelce,1926). V roce 1929 byl po E.F.Burianovi hudebním dramaturgem Moderního studia. Psal především scénickou hudbu pro činohry, hudbu k filmům a také pro rozhlas.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]