Festival bude zahájen v den výročí Zelenkova křtu 16. října 2025 přednáškou zakladatele a pořadatele festivalu, dirigenta Adama Viktory, Jan Dismas Zelenka – slavný, neznámý. Zahajovací koncert v pátek 17. října 2025 přinese kompletní provedení Zelenkova čtvrtého žalmového cyklu Psalmi Varii v podání sólistů, Ensemble Inégal a Dresdner Kammerchor. Tento cyklus je doslova extrémní, obsahuje jak nejkratší Zelenkovy žalmy určené souboru Kapellknaben, tedy chlapcům z Čech, tak i nejrozsáhlejší a enormně náročné žalmy pro kastráty a italské virtuósy, které zazpívají Gabriela Eibenová, Jaro Kirchgessner, Tobias Hunger a Tomáš Šelc. Stejný program pak zazní o den později v sobotu 18. října 2025 v drážďanském kostele Dreikönigskirche. V neděli se rozezní velkolepé varhany Břevnovského kláštera improvizacemi na Zelenkova témata v podání jednoho z nejvýznamnějších improvizátorů současnosti, německého varhaníka Martina Sturma. Závěrečný koncert nabídne Zelenkovy triové sonáty v interpretaci francouzského souboru Ensemble Sarbacanes.
Součástí festivalu bude i tentokrát tradiční mše svatá v tridentském ritu s doprovodem renesanční hudby z okruhu Zelenkova zájmu obětovaná za Jana Dismase Zelenku. Každoročně je tímto způsobem v kostele Nanebevzetí Panny Marie a sv. Karla Velikého v Praze na Karlově uctěna památka Jana Dismase Zelenky.

Čtvrtstoletí objevování zapomenutého génia
Během pětadvaceti let uvedl Adam Viktora se souborem Ensemble Inégal v nahrávacích a koncertních premiérách více než 50 Zelenkových skladeb včetně většiny jeho mší, litanií a všech žalmů. Nahrál celkem 25 CD nahrávek, z toho 17 s novodobými premiérami Zelenkových dosud neznámých kompozic a vybudoval vlastní notovou edici Zelenkovy hudby čítající přes 50 položek, z níž čerpají hudebníci, dirigenti, sbory a orchestry z celého světa.
Během této doby uspořádal soubor i 10 ročníků česko-německého Zelenka Festivalu Praha – Drážďany, věnovaného skladatelově dílu a osobnosti a zrealizoval také 7 ročníků mezinárodní muzikologické Zelenka Conference Prague. „Podařilo se nám tak přispět ke zveřejnění nejnovějších muzikologických objevů. Díky nim bylo možno přehodnotit dosavadní pohled na význam Zelenkovy tvorby i jeho život a od základu vyvrátit mýty, legendy a klišé, jimiž se jeho životopis v uplynulých desetiletích neoprávněně naplnil. Dosud jinde nezveřejněné a v Praze koncentrované informace od muzikologů z Austrálie, Islandu, Německa, Čech, Anglie a Ameriky, učinily z těchto konferencí stěžejní milník v poznávání Zelenkova díla i jeho osobnosti,“ připomíná zakladatel a vedoucí souboru Ensembe Inégal Adam Viktora.
Skladbami Jana Dismase Zelenky byl nadšen i Johann Sebastian Bach. „Zelenka byl v osobním kontaktu s nejvýznamnějšími skladateli své doby, jakými byli Vivaldi, Händel a Johann Sebastian Bach. Roku 1719 v Drážďanech hrál společně s Händelem komorní hudbu – Zelenka dokonce vlastnil exkluzivní Händelovy partitury. Na počátku třicátých let požádal Zelenka slavného italského skladatele Vivaldiho o zaslání souboru osmi kantát a čtyřiadvaceti operních árií. Díky tomu se dodnes zachoval jedinečný a částečně vlastní rukou psaný komplet, uložený v Zelenkově sbírce v Drážďanech. Zelenkův kontakt a přátelství s Bachem dobře dokládají zprávy Carla Philippa Emanuela Bacha, které potvrzují obdiv, jež choval jeho otec k hudbě českého mistra. Dnes máme důkazy o tom, že Zelenka půjčoval Bachovi ze své osobní hudební knihovny rukopisy, například díla Antonia Caldary a Antonia Lottiho, které znal rovněž osobně. Také bylo prokázáno, že Bachovy slavné Goldbergovy variace inspirovala Zelenkova hudba. Roku 1733 se Wilhelm Friedemann Bach, nejstarší syn lipského kantora, stal Zelenkovým žákem. Další Zelenkův žák Johann Gottlob Harrer se stal nástupcem Johanna Sebastiana Bacha v Lipsku,“ dodává Viktora.
Původem českého skladatele, narozeného v roce 1679 v rodině kantora a varhaníka v Louňovicích pod Blaníkem, velebil i jeho současník, německý básník J. G. Kittel. Ten o Zelenkovi psal v tom smyslu, že jeho hudba nám umožňuje již zde na zemi „okusit radost nebeskou“.

Zelenkova hudba: neznámá, bravurní, krásná i náročná
Pro mnoho posluchačů však zůstávají Zelenka i jeho tvorba stále neznámé. „Běžné publikum je zvyklé na neustále se opakující tituly jako Händelův Mesiáš, Vivaldiho Čtvero ročních dob a Bachovy Janovy pašije. Ostatních 99% barokní hudby, včetně té Zelenkovy, zůstává stále neobjeveno. Kdekoli jsme ale Zelenku v zahraničí hráli, ať to bylo v Německu, Švýcarsku, Rakousku, Belgii, Francii, Španělsku, Švédsku a tak dále, vždy se opakuje podobný scénář. Konsternované publikum, udivení pořadatelé a dotazy typu: jak je možné, že jsme to neznali? A proč se to nehraje častěji?“.
Téměř veškerá dochovaná Zelenkova hudba je přitom dostupná. Pečlivě uložená, z velké části naskenovaná a přístupná online čeká v Drážďanské zemské knihovně, až ji někdo vyhledá a znovu oživí. A právě to Adam Viktora se souborem Ensemble Inégal už 25 let neúnavně dělá.
Jako skladatel, kontrabasista a později i kapelník při drážďanském královském dvoře byl Zelenka v privilegovaném postavení. Mohl si proto dovolit skládat svou hudbu pro ty nejlepší interprety. „Jako komponista měl například k dispozici skupinu italských kastrátů, špičkových zpěváků vyškolených za nemalé náklady, jimž mohl napsat i ty nejnáročnější party. On sám byl navíc virtuózním hráčem na smyčcové nástroje – provedení jeho skladeb tak vyžaduje od instrumentalistů výjimečnou technickou i výrazovou kvalitu. Znovu uvést jeho hudbu je proto pokaždé velmi náročné,“ vysvětluje Adam Viktora.

Ensemble Inégal
Soubor založený v Praze v roce 2000 Adamem Viktorou a Gabrielou Eibenovou získal evropské renomé díky svým vysoce ceněným koncertům a CD nahrávkám. Zároveň se stal synonymem pro objevy z odkazu geniálního českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. I díky Ensemble Inégal se Zelenkova díla dostala na významná evropská pódia a on sám je dnes považován za jednoho z nejvýznamnějších barokních skladatelů vedle Johana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho.
Ensemble Inégal je všestranným hudebním tělesem se záběrem od renesanční hudby až po hudbu současnou. Kromě staré hudby má soubor na svém kontě také novátorská provedení a nahrávky hudby romantické (např. Antonín Dvořák, Gioachino Rossini) a moderní (Benjamin Britten, Arvo Pärt).
Koncertuje na prestižních evropských festivalech jako Pražské jaro, BachFest Leipzig, Musica Antiqua Brugy, Oude Muziek Utrecht, Tage alter Musik Regensburg, Stockholm Early Music Festival, Lufthansa Festival London, Aschaffenburger Bachtage, Bach Festival Riga a mnoha dalších.
Nahrál už 25 úspěšných CD a získal za ně mnohá ocenění (Diapason d´or, IRR Outstanding, Goldberg 5Stars aj.). Objevuje se pravidelně ve vysílání českých i zahraničních televizních a rozhlasových stanic (BBC, Evropská vysílací unie EBU, Deutschlandradio Kultur, aj.)
Mottem souboru je „mens agitat molem“ neboli „duch vládne hmotou“.
Adam Viktora
Varhaník, dirigent, organolog a pedagog Adam Viktora vystupuje na hudebních festivalech po celé Evropě, přednáší a koncertuje na mezinárodních varhanních kongresech, působí jako poradce v odborných komisích při restaurování historických varhan a nahrává pro evropské rozhlasové a televizní stanice.
Velký zájem věnuje historickým varhanám a aktivitám usilujících o jejich záchranu a propagaci. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Českého varhanního festivalu. Vyučuje varhanní hru na Konzervatoři v Plzni a historicky poučenou interpretaci na Akademii múzických umění v Praze. Je uměleckým vedoucím souboru Ensemble Inégal, s nímž natočil 25 mnohokrát oceněných CD a uskutečnil bezpočet koncertních vystoupení na významných evropských festivalech.
Adam Viktora se stal díky svým aktivitám výrazným představitelem procesu znovuobjevování díla českého barokního génia Jana Dismase Zelenky. Založil a organizuje Zelenka Festival Praha – Drážďany a uspořádal 7 ročníků muzikologického kolokvia Zelenka Conference Prague. Se souborem Ensemble Inégal získal již čtyřikrát prestižní francouzské ocenění Diapason d´Or.