Brilantní výkon Košárka s Levíčkem strhl publikum k potlesku i mezi jednotlivými větami

V pořadí třetí koncert letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného nabídl divákům ve středu 12. listopadu 2025 ochutnávku americké tvorby 20. století. Klavírista Karel Košárek se pražskému publiku představil s programem, jehož podnázev God Bless American Jazz předestřel vyvrcholení v druhé půlce večera. Při této příležitosti spojil interpretační i tvůrčí síly s jazzovým klavíristou Jiřím Levíčkem.

Aneta Tkačenko Peterová
6 minut čtení
Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek a Jiří Levíček (foto Petra Hajská)

První polovina koncertu patřila jen Karlu Košárkovi

Pražské Rudolfinum se ve středu stalo svědkem koncertu, který po dramaturgické i interpretační stránce stál bezesporu za pozornost. Hlavní gros spočívalo v představení repertoáru různorodého, pro zdejší publikum méně známého, a navíc s překvapením na závěr. Publiku se tedy dostalo hned několika přidaných hodnot. Navíc musíme přičíst ještě zkušenosti a um obou interpretů. Je nespornou výhodou, že oba v určitých etapách svého života studovali ve Spojených státech amerických, díky čemuž měli jistě mnoho příležitostí navnímat tamní hudebnost a hudební kulturu. Ačkoliv se jedná o umělce naprosto odlišně umělecky profilované ─ klasický klavírista na straně jedné a jazzový klavírista a improvizátor na straně druhé ─ dohromady utvořili nesmírně umělecky zajímavou kombinaci. Ale abychom nepředbíhali, v prvé řadě je třeba zdůraznit, že se jednalo především o koncert Karla Košárka, který byl hlavním interpretem celého večera, Jiří Levíček se připojil „až“ později.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek (foto Petra Hajská)
Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek (foto Petra Hajská)

Začněme tedy první polovinou koncertu, tou sólovou. Ještě, než se zaměříme na samotný program, je dobré zmínit, že se Karel Košárek vedle svého i tak velmi různorodého repertoáru netají příklonem k jazzové hudbě, především k dílům George Gershwina. Toho využil hned zkraje, kdy zazněl výběr třech ze Sedmi virtuózních etud podle Gershwina od Earla Wilda. Tyto technicky velice náročné skladby v sobě skrývají jako témata Gershwinovy populární písně. Košárek je interpretoval s nesmírnou technickou jistotou, vyzdvihoval virtuózní pasáže a tím zesiloval středy i celkovou mohutnost zvuku. Melodická linka písní se občas nesla téměř na hranici slyšitelnosti, avšak stále byla rozeznatelná. Pevně ukotvené basy umožnily Košárkovi rozepnout svou interpretaci ve velké šíři od forteforte a zároveň si pohrát s výraznou rytmikou díla, zvláště pak v poslední písni, která v tomto ohledu vynikala.

Druhý bod programu byl v diametrálně odlišném stylu

Druhý bod programu oproti tomu byl v diametrálně odlišném stylu. Impresionistické nálady Třech obrazů v tónech, op. 5 Charlese Tomlinsona Griffese přinesly do sálu jemně a měkce znějící melodickou linii. I zde se Košárek držel ve vyšší dynamice a rozhodně se nerozpakoval dojít přímočaře do silného pevného forte, stejně tak jako do křehkého jemného piana. Celkově až cholerické emocionální přeryvy střídala krásná zvukomalba doprovázená prudkými tempovými změnami. Signifikantní byl i konec posledního obrazu, kde postupně se zklidňující plochu zakončil dobře odstupňovaným výrazným prudkým závěrečným tónem. V závěru první půlky strhla pozornost Barberova Sonáta pro klavír, op. 26. Ostře začínající disonantní první věta působila velice expresivně, Košárek přenášel napětí skrze jednoznačně vystupňovanou dynamiku s důrazem na basy. Druhou větu postavil více horizontálně, jako by se převalovala ze strany na stranu s mírně zakulacenými vrcholy. Třetí věta pak působila racionálně, tvrdě, silně a nesmlouvavě, trochu jako jasné oznámení v okamžiku, kdy očekáváme otázku. Poslední věta se postupně v Košárkově podání opět rozvinula do velice expresivní interpretace, dynamiku vyšponoval až na fortefortissimo, nechal vyniknout oktávovým běhům, aby sonátu ukončil měkčím akordem ve forte.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek a Jiří Levíček (foto Petra Hajská)
Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek a Jiří Levíček (foto Petra Hajská)

Jiří Levíček zazářil i se saxofonem

Druhá polovina patřila Brubeckově skladbě Point on Jazz. Tato suita variuje jednotnou melodickou linku v celkem osmi různých částech: Prelude, Scherzo, Blues, Fuga, Rag, Chorale, Waltz a Ala Turca. Zde se už ke Karlu Košárkovi připojil i Jiří Levíček. Vzájemně si předávali hlavní melodii, komunikovali mezi s sebou a improvizovali. Ve velice nízké dynamice dokázali výborně kooperovat a vzájemně se doplňovat. To, kde zněly improvizace a kde původní partitura, možná ani všichni diváci nepostřehli, avšak výkon obou interpretů je strhl k potlesku i mezi jednotlivými větami, největší si vysloužil Rag a Waltz. Takovým malým překvapením byl okamžik, kdy Jiří Levíček opustil své místo za klavírem, chopil se saxofonu a Chorale spolu s částí Walzu hrál na něj. Nehrál melodii, tu doplňoval a kontrastoval s barvou klavíru v podání Košárka. V závěru Walzu Levíček opět saxofon odložil, promptně usedl za klavír a pokračoval ve hře. Jednalo se jednoznačně o zpestření díla původně pouze pro dva klavíry, zvukově i divácky. Obrovský ohlas měl i přídavek v podání obou klavíristů, po kterém publikum zdánlivě tleskalo ještě silněji.

Celkově koncert disponoval svižným tempem, dobře vystavěnou dramaturgií a precizním provedením. Nakonec nijak nevadila ani změna v programu, díky které byli diváci ochuzeni o původně zamýšlenou skladbu El Salón México od Aarona Coplanda v úpravě Leonarda Bernsteina. Popravdě řečeno, kratší program byl zcela adekvátní a možná i lepší variantou, kterou jistě ocení i Český rozhlas, který celý koncert nahrával do záznamu.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek a Jiří Levíček (foto Petra Hajská)
Klavírní festival Rudolfa Firkušného Karel Košárek & Jiří Levíček 12. listopadu 2025, Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha – Karel Košárek a Jiří Levíček (foto Petra Hajská)

Klavírní festival Rudolfa Firkušného
Karel Košárek & Jiří Levíček

12. listopadu 2025, 19:30 hodin
Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha

Program
Earl Wild: Sedm virtuózních etud podle Gershwina (výběr)
               1. Liza, 4. Embraceable You, 7. Fascinating Rhythm
Charles Tomlinson Griffes: Tři obrazy v tónech, op. 5
Samuel Barber: Sonáta pro klavír, op. 26

Dave Brubeck: Points on Jazz, pro dva klavíry

Přídavek
George Gershwin & Will Donaldson: Rialto Ripples
(úprava pro dva klavíry Karel Košárek a Jiří Levíček)

Účinkující
Karel Košárek ‒ klavír
Jiří Levíček ‒ klavír, saxofon

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře