Do českých kin míří Straussova Arabella v přímém přenosu z Metropolitní opery

Arabella, neprávem opomíjený klenot Richarda Strausse, zachycuje poslední nostalgický nádech staré, elegantní Vídně před nástupem temných časů. V inscenaci Otto Schenka se nyní vrací na jeviště Metropolitní opery v New Yorku – a díky sérii MET: Live in HD také na plátna kin po celém světě. Ve vybraných českých kinech uvidíme přímý přenos Arabelly v sobotu 22. listopadu 2025.

Slanina JanPR
3 minut čtení
Richard Strauss: Arabella, Metropolitan Opera New York – Rachel Willis-Sørensen (zdroj Aerofilms)

Arabella uzavřela dlouholeté tvůrčí partnerství mezi skladatelem Richardem Straussem a libretistou Hugem von Hofmannsthalem. Spolupráce začala Elektrou a ze společné dílny vzešel i slavný Růžový kavalír. Na něj Arabella v jisté míře navazuje. Strauss chtěl po von Hofmannsthalovi dílo lehčí, přímo mu v dopise psal, že by se chystaná opera mohla „stát novým Kavalírem“. Libretista se nicméně dokončení opery nedožil – zemřel 15. července 1929, v době, kdy Strauss teprve zvolna začínal skládat. Velká část partitury vznikla v letech 1930–1932, dokončena byla v říjnu 1932. Arabella přišla do temné doby. V lednu 1933 se funkce německého říšského kancléře ujal Adolf Hitler. Premiéra se odehrála v témže roce v Drážďanech a změněná politická situace si vyžádala i některé změny. Z plakátů muselo například zmizet jméno Huga von Hofmannsthala, který byl židovského původu, ze stejného důvodu se musely i některé role přeobsadit. Tisk zase s oblibou poukazoval na „židovskou dekadenci vídeňského stylu“, kritici dílu vyčítali přílišnou „ženskost“, nehodila se ani Straussem deklarovaná apolitičnost celého díla.

Lehce plynoucí komedie se odehrává v roce 1860, v době vrcholu rakousko-uherské monarchie, ve vídeňských salonech mezi tamní smetánkou. V tomto ohledu působila jako nostalgická vzpomínka na minulost, osvěžení a ulehčení v temné době, obraz staré, tolerantní Vídně, která nenávratně mizí. Do jisté míry se Arabella stala symbolem posledního nadechnutí svobodné středoevropské kultury před katastrofou.

Arabella se do Metropolitní opery vrací v inscenaci legendy operní režie Otto Schenka, který zemřel letos v lednu. V titulní roli elegantní romance, o které The New York Times prohlásil, že „krásnější už nemůže být“, se představí Rachel Willis-Sørensen, její sestru Zdenku – která, protože rodina, jakkoliv z vyšší společnosti, musí šetřit na nákladech, se na veřejnosti převléká za chlapce, ztvární Louise Alder. Britská sopranistka v této zábavné roli v Metropolitní opeře debutuje. Zajímavostí pro české a slovenské publikum může být, že jednoho z Arabelliných nápadníků, Mattea, ztvární slovenský pěvec Pavol Breslik. Za dirigentský pult se postaví Australan Nicholas Carter.

Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku letí do celého světa v sobotu 22. listopadu 2025. Do vybraných českých kin Arabellu distribuuje společnost Aerofilms, vstupenky jsou již v prodeji.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře