Ohlušující salva armády hlasů
Předadventní koncert otevřela úvodní sborová věta Te Deum laudamus ze skladby Te Deum a 10 con violines, kterou zkomponoval barcelonský skladatel, varhaník a kapelník Francisco Valls, za svého života obzvláště uznávaný jako hudební teoretik. Sepsal obsáhlý traktát o hudební teorii a komponování Mapa armónico práctico, ve kterém čtenáře provádí hudební teorií od samých základů, přes kontrapunktické a harmonické techniky, zamýšlí se i nad citovým aspektem hudby a ukazuje, jakými hudebními prostředky je možné rozličné emoce vyjádřit. To vše doplňuje ukázkami z vlastní tvorby. A tak je patrné, že byl i velmi zkušený a všestranný skladatel. Používal osvědčené i nové harmonické postupy, mísil striktní polyfonii s novými francouzskými a italskými emotivně výraznějšími trendy. Úvodní sbor rozezpíval jeden mužský hlas, který se krásně a čistě nesl rozlehlým kostelním prostorem. K němu se vzápětí přidal sbor Collegium Floreum i orchestr Musica Florea. Tím se, bohužel, tento krásně čistý vstup v sekundě slil do tak halového zvuku, že nebylo slyšet nic konkrétního. Zněla jen ohlušující salva armády hlasů.
Dvorská slavnostnost s prostotou lidové víry
Po krátkém úvodním vstupu se, jako tradičně, ujal slova Marek Štryncl, umělecký vedoucí souboru Musica Florea. Krátce promluvil o koledách. U nás jsme zvyklí na koledy krátké, kdežto dříve skladby, včetně těchto španělských, označované jako koledy, trvaly klidně i půl hodiny. Načež Štryncl uklidnil posluchače slovy (volně parafrázováno): „Nebojte, pro účel tohoto koncertu jsme je zkrátili.“ Ozval se smích z publika, které se vzápětí ještě dozvědělo, co se v té které nadcházející koledě zpívá.
Zazněly tři vánoční koledy, které zkomponoval madridský skladatel, varhaník a kapelník královské kaple José de Torres. Sepsal i traktát o hudbě Reglas generales de acompañar, který pojednával o umění správného doprovodu. Kromě toho se zasadil i o rozvoj notového tisku tím, že založil první madridské hudební vydavatelství La Imprenta de Música. Díky tomu se dochovalo mnoho jeho děl, mohla se pak snadněji šířit i za hranice Španělska.
Jako první zazněla na koncertě jeho koleda Ven, Señor. Al Nacimiento de Nuestro Señor Jesuchristo (Přijď, Pane. Narození Pána Ježíše Krista), oslavující příchod Ježíše. V radostné taneční koledě se střídaly sloky s refrénem, Marek Štryncl oslavný nádech hudby během dirigování ještě podpořil svojí energickou hrou na barokní kytaru. Akustika kostela hudbě nadále škodila, a to především sboru. Instrumentálnímu doprovodu i sólistům kostelní akustika naopak svědčila.
Následovala koleda Más no puedes ser. Al Nacimiento de Nuestro Señor Jesuchristo (Nemůže být víc. K narození našeho Pána Ježíše Krista), které dominoval zvuk hobojistky Terezy Samsonové a sopranistky Irene Mas Salom. Vedly spolu dialogy, občas lehce klenuly melodickou linku v unisonu nad všemi ostatními.
Závěrečná koleda Cuando el sol en el ocaso. Villancico de Reyes. Año de (Když slunce zapadá. Vánoční koleda) zněla o něco kontemplativněji, používala podobné hudební principy jako koledy předchozí. Všechny tři koledy „spojují dvorskou slavnostnost s prostotou lidové víry,“ jak výstižně napsala v programních poznámkách Lucie Maňourová.
Obraz rukou natahujících se k nebesům
Koncert zakončila série pěti nešpor zasvěcených Panně Marii Vísperas de la Virgen, které napsal madridský skladatel a varhaník José de Nebra. Byl žákem Josého de Torrese a zároveň jeho nástupcem v kapelnické funkci. Skládal nejen duchovní, ale i světskou hudbu, včetně zarzuel a oper. Jeho zkušenost s dramatickou hudební tvorbou se projevila i v jeho nešporách, které jsme na koncertě vyslechli – Dixit Dominus, Laetatus sum, Lauda Jerusalem, Ave maris stella a Magnificat. Dramatické orchestrální mezihry mezi sóly, výrazné dynamické škály, náhlé proměny rytmů a kontrastních nálad, to vše jako by dodávalo liturgické hudbě světštější náboj. Zároveň i zde však hudbu plnily tradiční kontrapunktické postupy a stoupající sekvence, které jemně evokují obraz rukou natahujících se k nebesům.
Jak se tak hodinu a půl dlouhý koncert blížil ke konci, sólistům pohrával častěji na tvářích odlehčený a usměvavý výraz, jako by z nich padala tréma.
Orchestrální hráči skvěle ladili, i díky tomu, že se v průběhu koncertu mezi jednotlivými skladbami několikrát dolaďovali. Hlasy sboristů byly vyvážené, vyznívaly v nich i drobné nuance, včetně zajímavých disonancí a jejich rozvodů. I sólisté předvedli nadmíru profesionální výkon. Kromě sopranistky Barbory Kabátkové, velmi úspěšné nejen u nás, ale i v zahraničí, se sólových partů ujali tři španělští pěvci z ansámblu La Grande Chapelle – již zmíněná sopranistka Irene Mas Salom, kontratenorista Daniel Folqué a tenorista s krásně sytým hlasem Gerardo López Gámez.
Orchestr, sbor i sólisté podali vynikající výkon. Marek Štryncl celý program, jako vždy, pečlivě nastudoval a s nakažlivým zápalem provedl. Jen je nesmírná škoda, že se koncert konal právě v prostoru kostela U Salvátora. Soubor v tomto prostoru nevystupoval poprvé. A ani negativní recenze v souvislosti s Musicou Floreou a akustikou tohoto kostela nevychází poprvé. Doufejme, že se k této stížnosti v budoucnosti přihlédne a my si budeme moci poslechnout tento fantastický soubor v prostoru, který bude tak vhodný, jak si jeho pěvci a hráči zaslouží.
Musica Florea Bohemia: Duchovní hudba Španělska
24. listopadu 2025, 19:30 hodin
Kostel U Salvátora, Praha
Program
Francisco Valls: Te Deum a 10 con violines
úvodní sbor – Te Deum laudamus
José de Torres: Villancicos (vánoční koledy)
Ven, Señor. Al Nacimiento de Nuestro Señor Jesuchristo (Přijď, Pane. Narození Pána Ježíše Krista)
Más no puedes ser. Al Nacimiento de Nuestro Señor Jesuchristo (Nemůže být víc. K narození našeho Pána Ježíše Krista)
Cuando el sol en el ocaso. Villancico de Reyes. Año de (Když slunce zapadá. Vánoční koleda)
José de Nebra: Vísperas de la Virgen
Dixit Dominus
Laetatus sum
Lauda Jerusalem
Ave maris stella
Magnificat
Účinkující
Barbora Kabátková – soprán
Irene Mas Salom – soprán
Daniel Folqué – kontratenor
Gerardo López Gámez – tenor
Collegium Floreum
Musica Florea
Marek Štryncl – umělecký vedoucí, barokní kytara
