Britský dirigent a skladatel Thomas Adès se vrací k České filharmonii. V české premiéře zazní jeho Anděl zkázy

Po sedmi letech se k České filharmonii znovu vrátí Thomas Adès, tentokrát nejen jako dirigent, ale i jako autor části programu.

Luděk BřezinaPR
4 minut čtení
Thomas Adès (foto Winslow Townson)

Britský dirigent a skladatel Thomas Adès uvede na koncertě České filharmonie díla 20. a 21. století – Petite musique solennelle György Kurtága, Messagesquisse Pierra Bouleze, v české premiéře vlastní skladby The Exterminating Angel Symphony a Air – Homage to Sibelius, Busoniho Tanzwalzer a Ravelův La valse. V Boulezově skladbě se spolu s violoncellovou skupinou České filharmonie sólově představí Václav Petr, koncertní mistr violoncell. Umělecký partner orchestru, houslista Josef Špaček, se ujme sólového partu v Adèsově skladbě Air. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od 3. do 5. prosince 2025, vždy od 19:30 hodin.

Těžiště programu patří Adèsovi coby skladateli. Jeho The Exterminating Angel Symphony, vycházející z opery inspirované filmem Anděl zkázy Luise Buñuela, vytváří ve čtyřech kontrastních větách obraz groteskní hostiny, z níž není úniku.

„Na valčíku mě fascinuje jeho svůdnost,“ uvedl Thomas Adès před premiérou opery The Exterminating Angel. „Často mám pocit, že valčíky Johanna Strausse jako by říkaly: ‚Zůstaňte ještě chvíli, nestarejte se o to, co se děje venku.‘ V kontextu této opery se tak valčík stává něčím velmi nebezpečným – možná i smrtícím.“

Komornější a meditativní podobu Adèsovy hudby představí Air – Homage to Sibelius, dílo postavené na jediné melodické linii plynoucí mezi sólovými houslemi a orchestrem, které vzdává poctu schopnosti Jeana Sibelia vytvářet monumentální hudební prostor z minimálních motivů.

„Sibelius zaujímá zcela jedinečné místo – dané jak geograficky, tak historicky. Stojí na hraně klasické hudební tradice a něčeho, co směřuje do neznáma, do jakési otevřené krajiny, která se po něm začala otevírat. Vždy působí jako člověk na hranici nového území: neustále objevuje, posouvá se dál. A je hluboce fascinován přírodou. V jeho hudbě doslova vidíte, jak přemýšlí – co s daným motivem udělat, kam jej posunout. A pokaždé nabízí odpověď, která je nesmírně uspokojivá,“ dodává Adès.

Ve druhé části večera se motiv valčíku zrcadlí v jeho historických podobách. Tanzwalzer Feruccia Busoniho nabízí eleganci vídeňské tradice s jemným odstupem a ironickou reflexí přelomu století, kdy se rodily nové estetické směry. Závěr obstará La valse Maurice Ravela – virtuózní symfonický obraz, který nechává valčíkový svět nejprve vystoupit z mlhy, rozzářit se v oslnivém lesku, a nakonec se rozpadnout v dramatickém víru, často vykládaném jako symbolický konec jedné epochy.

Thomas Adès patří mezi nejvýraznější osobnosti současné hudby. Působí jako skladatel, dirigent i klavírista. Je autorem tří oceňovaných oper – Powder Her Face, The Tempest a The Exterminating Angel, které uvedly prestižní scény od Salcburského festivalu přes Metropolitní operu až po londýnskou Covent Garden. Jeho orchestrální tvorba, včetně cenami ověnčených skladeb Asyla a Tevot, patří k nejvlivnějším dílům posledních desetiletí. Adès zároveň působí jako umělecký partner Bostonského symfonického orchestru, věnuje se komorní hudbě, pedagogické činnosti a patří k nejvyhledávanějším dirigentům své generace. Spolupracuje s předními světovými orchestry od Los Angeles po Amsterdam a jako pianista vystupuje na nejprestižnějších pódiích, včetně Carnegie Hall a londýnské Wigmore Hall.

Českou filharmonii bude Adès dirigovat teprve podruhé. V březnu 2018 s orchestrem uvedl vlastní skladbu Tanec mrtvých, Haydnovu Symfonii č. 45 „Na odchodnou“ a Skotskou fantazii pro housle a orchestr Maxe Brucha.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře