Sázka na prohloubení autenticity při interpretaci barokní hudby se Jihočeské filharmonii vyplatila

V Českých Budějovicích se o slavnostní zahájení adventní doby postarali kontratenorista Max Emanuel Cenčić, tenorista Petr Nekoranec a Jihočeská filharmonie pod taktovkou Benjamina Bayla. Svým programem sestaveným převážně z Händelových árií okouzlili nadšené publikum.

Lucie Podroužková
6 minut čtení
Max Emanuel Cenčić (Decca Classics)

Precizní a srozumitelné vedení Benjamina Bayla

Koncert Jihočeské filharmonie se sólisty Maxem Emanuelem Cenčićem a Petrem Nekorancem pod vedením dirigenta Benjamina Bayla už jen svým zařazením do dramaturgické série Mimořádných koncertů předem sliboval nevšední zážitek. Pečlivě vybraný program jakoby si kladl za cíl potvrdit premisu, že barokní hudba může platit za synonymum k slavnostnímu rázu právě prožívaného času předvánočního. Již při příchodu do koncertního sálu českobudějovického kostela sv. Anny přítomné upoutala obligátní vánoční výzdoba podtržená barevnou kombinací rób vystupujících dam v orchestru. Oč větší bylo však potěšení, když se během první poloviny programu toto malé vizuální klišé nepřeneslo do hudebního zážitku a vánoční tematika byla, tak jak tomu ostatně v době adventní má být, uchována pro období pozdější.

Dramaturgie večera byla vystavěna velmi dobře a přinášela posluchačům příjemný, svěží zážitek. Orchestr pod precizním a srozumitelným vedením Benjamina Bayla působil jistě a bezpečně se pohyboval na poli historicky poučené interpretace, ačkoliv ta není primárním zaměřením tohoto tělesa. I s převahou moderních nástrojů a s absencí takzvaného barokního ladění se tak hráčům dařilo velice slušně evokovat zvukovou estetiku současných barokních orchestrů. Zásadní úlohu v tomto ohledu sehrál kromě Benjamina Bayla, jakožto dirigenta a cembalisty v jedné osobě, nutno opět podotknout, ve skvěle zvládnuté roli, i přizvaný loutnista Jan Čižmář, jehož přispěním získala sekce bassa continua podmanivě autentický výraz. Střídáním teorby a barokní kytary tu barevně vyplňoval, tu rytmicky obohacoval a spoluvytvářel samotný fundament barokní hudby.

Kontrast mezi uměřeným Cenčićem a živelným Nekorancem

Neméně podstatným dílem se na výsledném dojmu samozřejmě podíleli sólisté. Max Emanuel Cenčić upoutal především svou bravurně zvládnutou technikou, díky které se s lehkostí pohyboval po zrádných zákrutách zpěvních koloratur. V kontrastu s jeho spíše uměřeným a chtělo by se říci pragmatickým vystupováním pak jeho kolega Petr Nekoranec působil až živelně. Opět na skvělém technickém základu rozehrával v jednotlivých áriích nejrozličnější emotivní etudy a získal si publikum svou vřelostí a otevřeností. Oba pánové si za své výkony ve výlučně händelovském programu vysloužili několikeré uznalé “bravo” z rozjásaného auditoria. Mimořádný moment hodný samostatné zmínky nastal v Nekorancově posledním výstupu, totiž během Händelovy árie Waft her, angels, through the skies z oratoria Jephtha. Ačkoli jde v kontextu celého díla o poněkud dramatickou árii, stala se v rámci tohoto koncertního programu paradoxně okamžikem, který v sále rozhostil atmosféru klidu a míru, a nabídla posluchačům předzvěst nadcházejících vánočních svátků.

Přesvědčivé provedení instrumentálních děl

Vokální výstupy byly vhodně prokládány hudbou čistě instrumentální. Zde si zaslouží vyzdvihnout provedení Fugy a Grave g moll Johanna Adolpha Hasseho, jediné kompozice na programu, která nepochází z pera Georga Friedricha Händela. V nastudování Benjamina Bayla byla neobyčejně živá, se skvěle promyšlenou dynamikou. Orchestr se ve chvíli proměnil v unitární organismus, jehož společný puls tu a tam účelně narušila disonance. Z jednotné hudební masy se místy vynořovala arpeggia teorby, aby s ní později opět splynula a předala prostor tremolu houslí. Neméně přesvědčivě ovšem byla provedena i Händelova Vodní hudba v první polovině programu. Hudební materiál původně určený k dokreslení scenérie poklidné plavby pod rukama interpretů ožil v až programní zážitek a nebylo tak vůbec těžké ocitnout se znenáhla na jedné z vlnami Temže rozhoupaných lodí anglické královské rodiny.

Vánoční galakoncert Jihočeské filharmonie jistě splnil svůj účel a potěšil mnoho z jeho návštěvníků. Sázka na prohloubení autenticity při interpretaci barokní hudby se vyplatila a publikum tak dostalo možná i více, než očekávalo.

Jihočeská filharmonie: Vánoční GALA
3. prosince 2025, 19:00 hodin
Kostel sv. Anny, České Budějovice

Program
Georg Friedrich Händel: Tolomeo, re d’Egitto, HWV 25, předehra k opeře
Georg Friedrich Händel: Comfort Ye… Every Valley, recitativ a árie z oratoria Mesiáš
Georg Friedrich Händel: Vedrai con tuo periglio, árie z opery Poro, Re dell’Indie
Georg Friedrich Händel: Vodní hudba, výběr ze suity Air (Allegro – Andante – Allegro)
Georg Friedrich Händel: Senza procelle ancora, árie z opery Poro, Re dell’Indie
Georg Friedrich Händel: Ciel e terra armi di sdegno, árie z opery Tamerlano
Georg Friedrich Händel: Bramo te sola, árie z opery Il Floridante
Georg Friedrich Händel: Semplicetto! A donna credi?, árie z opery Alcina
Johann Adolph Hasse: Fuga a Grave g moll (Fuga – Grave – Fuga da capo)
Georg Friedrich Händel: Waft her, angels, through the skies, árie z oratoria Jephtha
Georg Friedrich Händel: La tigre arde di sdegno, árie z opery Admeto, Re di Tessaglia
Georg Friedrich Händel: Verdi prati, árie z opery Alcina (přídavek)
Georg Friedrich Händel: Non fu già men forte alcide, árie z opery Orlando
(přídavek)

Účinkující
Max Emanuel Cenčić – kontratenor
Petr Nekoranec – tenor

Jihočeská filharmonie
Benjamin Bayl – dirigent

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře