První událostí závěrečného divadelního programu je v pondělí 8. prosince 2025 uvedení díla Now I can get the fuck out of here, now I can go skupiny slovinských tvůrců Tomaže Groma, Nataši Živković, Polony Janežič, Eduarda Raona, Jošta Drašlera a Vida Drašlera. „Hudebně-performativní projekt umožňuje diváctvu prožít koncertní formu uvolněným, ale přesto poutavým způsobem, procházet se mezi pocity současného každodenního života, které se jemně vynořují z propletení poezie Primože Čučnika, citlivé vokální interpretace Nataši Živković a zvukových krajin vrstvených ansámblem vedeným Tomažem Gromem.“ Právě takové intenzivní zážitky slibuje divákům festival 4 + 4 dny v pohybu na rozjezd.
Ve dnech 9. a 10. prosince 2025 promění dánsko-belgická choreografka Mette Ingvartsen foyer Kulturní stanice Galaxie v pulsující taneční stage. Její představení The Dancing Public evokuje kolektivní momenty tanečních mánií z minulosti a zkoumá, jak se tělo a pohyb mohou stát prostorem společenského uvolnění po pandemických letech. Intenzivní sólo tvoří směs nezastavitelných pohybů, nepřetržité hudby, rytmického textu a zpěvu, které společně vytvářejí atmosféru sdílené extáze.

Příběh davových extatických tanců, které se v průběhu historie tu a tam nekontrolovaně šířily Evropou, má celou řadu podob a také teorií o jejich „vznícení“. Extatické výbuchy neutuchajícího tance, plného tělesných záškubů a křečí a nekontrolovatelných gest se mohly šířit z jednoho těla na druhé a strhnout postupně několik stovek pulzujících v masovém pohybu po celé dny a měsíce. Šlo o opakující se události v dlouhém období od středověku až po novověk a byly vysvětlovány nejrůznějším způsobem – od posedlosti zlými duchy a prokletí svatých až po neurologické poruchy a diagnózu hysterie. Za nebezpečným obrazem veřejného nepořádku se skrývalo tělo tančící, aby si ulevilo od stresu z epidemií, přírodních katastrof a chudoby, tělo tančící v nesouhlasu.
Vrcholit bude festival 10. a 11. prosince 2025 obnoveným dílem Ghost Writer and the Broken Hand Break v podání ikonické belgické tvůrkyně Miet Warlop. Ta svůj jedinečný koncertní rituál věnovala k třicátému výročí přímo festivalu 4 + 4 dny v pohybu. Diváctvo tak bude účastno uvedení, které se už nikdy nebude opakovat: „Hudební i fyzická jízda balancuje mezi meditací a euforií, slova se rozpouštějí do beatů, pohyby gradují v transu a tři performeři se v rytmickém víru snaží sladit s gravitací i s energií galaxie kolem nás,“ těší se organizátoři.
Závěrem zastoupí domácí scénu 13. prosince 2025 choreografka Tereza Lenerová s inscenací Rukavičkářské závody, uváděnou ve spolupráci s platformou DanceConnected. Představení proměňuje divadlo v přehlídkové molo, na němž se člověk a zvíře ocitají v těsném objetí. Performance otevírá otázku ohrožených druhů – lidských i nelidských – a zve diváky k tomu, aby se na chvíli ocitli v kůži někoho či něčeho jiného. Večer 15. prosince 2025 bude patřit work-in-progress projektu ACT!, který vznikl v rámci ročního společného setkávání deseti mladých performerů a výtvarníků v edukativním programu souboru Tantehorse. Tvůrci během roku testovali různé způsoby práce s pohybem, hlasem i obrazem a hledali společný výrazový jazyk, který nyní poprvé představí publiku.
Vstupenky na všechna představení najdete zde. Závěr 30. ročníku Mezinárodního festivalu současného umění 4 + 4 dny v pohybu slibuje výjimečné zážitky, v netradičním prostoru a s možností stát se součástí událostí. A komu nepostačí divadlo, může vždy zavítat i do výstav Planeta Hlava a Sídliště, které jsou výtvarnou kritikou řazeny mezi top výstavy tohoto podzimu v České republice. Výstavy jsou přístupné o středy do neděle od 14:00 do 19:30 hodin, se vstupenkou na představení se volně dostanete i do výstav.
Na Opeře PLUS si můžete v recenzích připomenout některá představení, která v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu letos proběhla: Direct Action Theatre s projektem Pomáhat a chránit, kritická performance Juliana Hetzela a Ntando Cele SPAfrica, Martina Hajdyla Lacová a její Second Practice a také švýcarská režisérka Teresa Vittuci a její svérázné Sacre!

