Členové Česká filharmonie se představí jako sólisté novoročních koncertů

Česká filharmonie oslaví příchod nového roku pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka. Spolu s ním se na koncertě představí sólisté z řad členů České filharmonie – hobojistka Barbora Trnčíková, hornistka Kateřina Javůrková a trumpetista Walter Hofbauer. Na programu silvestrovských a novoročních koncertů budou skladby Dmitrije Šostakoviče, Maurice Ravela, Paula Dukase, Clauda Debussyho, Ennia Morriconeho, Artura Márqueze, Oskara Böhma, Pietra Mascagniho a Leonarda Bernsteina. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina 31. prosince 2025 v 15:00 hodin a 1. ledna 2026 v 15:00 a ve 20:00 hodin, veřejná generální zkouška se uskuteční na silvestra v 11:00 hodin. Koncerty na Nový rok moderuje Marek Eben, večerní novoroční koncert v přímém přenosu vysílá Česká televize na programu ČT art a k vidění bude také na Facebooku České filharmonie. Koncerty se konají ve spolupráci s Prague Sounds.

Luděk BřezinaPR
4 minut čtení
Kateřina Javůrková (zdroj Česká filharmonie)

„Považujeme za důležité dávat pravidelně prostor členům orchestru, aby se představili také jako sólisté. Česká filharmonie je totiž tvořena výjimečnými osobnostmi, které patří ke špičce ve svých oborech. Na silvestrovských a novoročních koncertech dostanou příležitost zástupci dechové sekce, které naši posluchači z uplynulých sezon velmi dobře znají,“ uvedl generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Tradice pravidelných novoročních koncertů České filharmonie se začala psát s příchodem Jiřího Bělohlávka, který první z nich řídil 1. ledna 2013. V dalších letech se u této příležitosti na pódiu vystřídala řada významných českých i zahraničních dirigentů a sólistů a dramaturgie koncertů byla vždy koncipována jako pestrá přehlídka populárních i méně známých, avšak efektních skladeb českého i světového repertoáru. V posledních letech získaly novoroční koncerty tematické zaměření na konkrétní země – v roce 2022 se pod taktovkou Manfreda Honecka nesly ve znamení Rakouska, o rok později se Česká filharmonie vydala do Španělska s dirigentem Juanjem Menou, v roce 2024 zahájil Jakub Hrůša Rok české hudby s českým repertoárem a letos zvolil Tomáš Netopil hudební výpravu do francouzského fin de siècle.

Na úvod letošního koncertu zazní Slavnostní předehra Dmitrije Šostakoviče – energická skladba, která dává nahlédnout do té části Šostakovičovy tvorby, již charakterizuje lehkost a bezstarostnost. Muzikolog a skladatelův přítel Lev Lebedinskij vzpomínal na dobu jejího vzniku takto: „Rychlost, s jakou Šostakovič psal, byla skutečně ohromující. Navíc, když psal lehkou, bezproblémovou hudbu, dokázal mluvit, vtipkovat a zároveň komponovat, stejně jako legendární Mozart. Smál se a chichotal, přitom rychle zapisoval příval nápadů do partitury a práce probíhala takřka nepřetržitě.“

Trojice následujících skladeb nabídne různé podoby francouzské hudby z počátku 20. století – ohnivou a temperamentní Alboradu del gracioso Maurice Ravela, Debussyho impresionistický, něžný a hudebně barevný Svit luny a Villanelle pro lesní roh a orchestr Paula Dukase se sólistkou Kateřinou Javůrkovou.

Další ze sólistek, Barbora Trnčíková, přednese slavné hobojové sólo z filmu Mise režiséra Rolanda Joffého. Autorem hudby k tomuto snímku je legendární skladatel filmové hudby Ennio Morricone, od jehož úmrtí letos v červenci uplynulo pět let.

Danzón č. 2 Artura Márqueze, inspirovaný původně kubánským tancem, který však zdomácněl také v Mexiku, přenese posluchače blíže do současnosti. „Myšlenka napsat Danzón č. 2 vznikla v roce 1993 během cesty do Malinalca s malířem Andrésem Fonsecou a tanečnicí Irene Martínez. Oba jsou znalci společenských tanců a mají mimořádnou vášeň pro danzón, kterou na mě dokázali přenést hned od začátku. Dalším impulzem byly i pozdější cesty do Veracruzu a návštěvy Colonia Salón v Mexico City,“ uvedl skladatel.

Skladatel a trumpetista Oskar Böhme zkomponoval pro trubku většinu svého díla. Walter Hofbauer zahraje jeho Tarantellu „La Napolitaine“, inspirovanou energickým lidovým tancem původem z jihoitalského Taranta.

V pestrém novoročním výběru nebudou chybět ani skladby, které jsou doma i na divadelních prknech – lyrické, melodicky bohaté intermezzo z opery Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a předehra k Bernsteinově operetě Candide. Ta vznikla na libreto básníka Richarda Wilbura, jenž se inspiroval stejnojmenným osvícenským románem.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře