Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dionýsos – úspěch operní novinky v Salcburku
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Dionýsos – úspěch operní novinky v Salcburku

redakce
Publikováno 29/07/2010
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Už je to nějaký ten pátek, co salcburský festival naposledy otevřel svůj program původní premiérou nové opery. Až letos to znovu vyšlo, když novinku salcburského festivalu zakončil bouřlivý potlesk.


Německý kladatel Wolfgang Rihm (1953) byl při komponování své desáté opery Dionysos inspirován básněmi z cyklu Dionysos-Dithyramben Friedricha Nietszcheho. Režisér Pierre Audi, který má bohaté zkušenosti s vizualizací oper, ukazuje, jak Bůh, poznamenaný šílenstvím z alkoholu, najde cestu zpět. Popisuje jeho erotické, traumatické, platonické i patologické vztahy s nejdůležitějšími ženami v jeho životě, to vše prostřednictvím Rhimovy hudby, mimořádně barvité a expresivní, místy s nádechem pozdního romantizmu (hudební nastudování Ingo Metzmacher), ale také prostřednictvím výrazného pohybu a projekce.


Divadlo je to vysoce citlivé, plné emocí. Přesto režisér z této nové opery neudělal teatrálně rozjařenou událost. Audiho hluboký a citlivý vztah k Nitszcheho dílu je na režii znát. Skladatel rozvíjí děj v jakémsi kaleidoskopu obrazů – dionýsovské katarzi a režisér ji citlivě zobrazuje.


Obsazení pěveckých partů se podle prvních reakcí dostalo nejvyšší chvály. Baryton Johannes Martin Kränzle jako Dionýsos a tenor Matthias Klink jako Apollo byli skvělí. Sopranistka Mojca Erdmann nebyla v roli Ariadny o nic méně působivá, než její mužští kolegové. Ovace byly hlasité a dlouhé. Žádné bučení od náročného salcburského publika tentokrát slyšet nebylo. Opera Dionýsos najde určitě velmi brzy místo v repertoáru dobrých operních domů po celém světě.


Wolfgang Rihm:
Dionysos
Dirigent: Ingo Metzmacher
Režisér: Pierre Audi
Scéna: Jonathan Meese
Kostýmy: Jorge Jara
Sbormistr: Jörn H. Andresen
Deutsches Symphonie-Orchester Berlin
Wiener Staatsopernchor
Světová premiéra 27.července 2010 Haus für Mozart Salcburk
Salzburger Festpiele 2010
Koprodukce De Nederlandse Opera Amsterdam – Staatsoper Unter den Linden, Berlin

N. – Johannes Martin Kränzle
1. hoher Sopran – Mojca Erdmann
2. hoher Sopran – Elin Rombo
„Ein Gast“ / Apollon – Matthias Klink
Mezzosopran – Virpi Räisänen
Alt – Julia Faylenbogen
„Die Haut“ – Uli Kirsch

www.salzburgerfestspiele.at

 

 

 

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Elína Garanča v Praze už v pondělí. Co zazpívá?
Další článek Napodobit lidský hlas…
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up