Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Už jste slyšeli zpívat Jiřího Bělohlávka?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaLifestyle

Už jste slyšeli zpívat Jiřího Bělohlávka?

Svatava Barančicová
Publikováno 15/10/2012
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

A operetu? A dokonce ženskou roli? Pokud ne, pak jste koncem minulého týdne prošvihli mimořádnou příležitost. Jiří Bělohlávek si v Rudolfinu zazpíval Rosalindu ze Straussova Netopýra. Se vší vehemencí a citovým nábojem! Ne, to není apríl – to vše a ještě mnohem podivuhodnější kousky se děly v programu České filharmonie „Mohlo to znít také úplně jinak.“ Oba večery (11. a 12. října) moderované Markem Ebenem byly beznadějně vyprodány. Eben chodil s mikrofonem mezi hráče a v minirozhovorech jsme se dozvěděli leccos zajímavého z kuchyně orchestru. Například že Česká filharmonie ladila donedávna až o 5 Hz výše, než je komorní A, že dirigent může dostat svalový katar, když delší dobu netrénuje paže, jaké poznámky čtou hudebníci v partech po svých předchůdcích a mnoho dalšího.Jiří Bělohlávek se snažil přiblížit publiku hudbu Gustava Mahlera (2. větu ze 7. symfonie) a Johanna Strausse ml. (Předehru k Netopýrovi), s pomocí vlastních vizuálních představ a charakteristik ji posluchačům představoval motiv za motivem. Přitom se ale také výtečně bavil, když mu do výkladu neustále vstupoval Marek Eben se svými dotazy a s co nejpoťouchlejšími úkoly, které si na orchestr vymyslel. Například zda umějí zahrát zpaměti začátek Prodané nevěsty nebo zda poznají skladbu, kterou před nimi bude Jiří Bělohlávek dirigovat naprázdno. Jen z jeho gesta. Tak jsme mohli vidět státní hymnu oddirigovanou s „vypnutým zvukem“. Ale zvládli to a uhodli, tedy – pokud nás jen nenapínali a neměli vše již dávno ve scénáři režisérky Alice Nellis. Ta se po vydařeném večeru přišla také uklonit. Byl to koncert nápadů a kultivované zábavy, v němž orchestr i dirigent ukázali novou tvář – vlídnou, sdílnou a se smyslem pro humor. Posluchači to srdečně ocenili.

Foto Česká filharmonie

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Víkendový operní triptych na Slovensku
Další článek Hvorostovsky slaví padesátiny
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up