Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Tradice by se měly ctít aneb Letošní novoroční gala ze Zlatého sálu ve Vídni
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Tradice by se měly ctít aneb Letošní novoroční gala ze Zlatého sálu ve Vídni

Štěpán Hájek
Publikováno 04/01/2013
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Vídeňané je milují – tradice, oba své Strausse a jejich valčíky, odpolední kávu a zákusek, nedělní vycházky do Prátru. A tradice se mají ctít. Ctil je doposud (alespoň mi to tak vždy připadalo) i program tradičního Novoročního koncertu ze Zlatého sálu Spolku přátel hudby ve Vídni. Vždycky šlo o program sestavený hlavně ze skladeb dvou miláčků Vídeňanů Johanna Strausse a jeho syna Josefa. Valčíky a lehké taneční motivy Vídně konce 19. století. Dominoval mu valčík, skladebná forma, kterou právě oba zmínění Straussové zpopularizovali natolik, že to byla prakticky výhradní taneční hudba tehdejší smetánky i prostšího lidu. Vídeň tančila a radovala se a zažívala valčíkové opojení, které se i zásluhou samotného Strausse změnilo v šílenství operetní. Cikánský baron, Netopýr, Noc v Benátkách a Vídeňská krev tenkrát kralovaly kabaretům i veškerým hudebním divadelním sálům nejen ve Vídni. A na tuhle tradici navázal svými operetami Offenbach. Prostě líbivá, melodická hudba a veselý příběh lidi tehdy odváděly od starostí všedního dne.

Letos ale k valčíkům přibyla nejen sem tam nějaká Verdiho předehra (to bylo i dříve), ale třeba i předehra k Lohengrinu. Prostě z populárního na nic si nehrající valčíkového koncertu se stal pel-mel verdiovsko-straussovsko-wagnerovský. A to už nebyla ani stylová čistota, ani tradice. Možná by bylo lepší založit tradici programu novoročních koncertů novou – třeba wagnerovskou nebo verdiovskou, než se pokoušet mezi valčíky pasovat Lohengrína a míchat styly hlava nehlava. K valčíku Na krásném modrém Dunaji prostě důmyslná a citlivá kompozice předehry z Lohengrína určitě ale určitě nepatří! Byl to zkažený guláš, ze kterého pálila žáha.I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected] 

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Gheorghiu & Alagna: Další rozchod, tentokrát ale prý definitivní
Další článek Zemřel dlouholetý šéf Opery SND Pavol Bagin
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up