Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Cembalista Martin Hroch v Jihlavě
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Cembalista Martin Hroch v Jihlavě

Radana Velinská
Publikováno 11/04/2013
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Filharmonie Gustava Mahlera v Jihlavě patří k nejmladším hudebním institucím a tělesům u nás. V letošní jubilejní desáté koncertní sezóně představuje široké veřejnosti nejen klasické orchestrální abonmá, ale i řadu komorních koncertů. Za dekádu své existence se zde představila celá řada zajímavých uměleckých osobností.

V neděli 7. dubna proběhl v historických prostorách Domu filharmonie v Jihlavě druhý koncert komorního cyklu Filharmonie Gustava Mahlera. Jeho jediným interpretem byl výrazný představitel mladé cembalové generace, Martin Hroch. Ten po studiích na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži absolvoval  cembalovou třídu B. M. Willi na JAMU v Brně a své umění rozšířil o mistrovské kurzy u předních větových osobností tohoto královského nástroje.První polovina cembalového recitálu, nesoucího podtitul Hudba na dvorech královských, vnesla do vyprodaného sálu svěží italský temperament. Stylově velmi odlišné skladby postupně odhalovaly nejen množství rozmanitých výrazových a zvukových možností cembala, ale především roviny interpretovi mnohostranné umělecké osobnosti. Díla anonymního skladatele Variation on the Romanesca a Partite diversi di Folia B. Pasquiniho se nesla v duchu nápaditých variačních forem a virtuozity. Händelova Suita G dur HWV 441 pak odrážela italskou inspiraci v tanečních prvcích. Zde dokázal Martin Hroch vystihnout a přesvědčivě odlišit charakter jednotlivých tanců. V Italském koncertu J. S. Bacha BWV 971 bylo jasně patrné porozumění struktury skladby a tempová soudržnost celků. Je jen velká škoda, že zde interpret neměl k dispozici dvoumanuálový nástroj, kterému je skladba apriori určena. Kladně hodnotím nástrojovou techniku, která sloužila plně přesvědčivosti výrazu a zastínila tak i malou dekoncentraci na konci první věty. V druhé polovině koncertu převládala hudba francouzská a česká. Vingt-cinquieme Ordre (Suitu č. 25) F. Couperina a La Poule (Slepici) jeho současníka J.Ph. Rameaua přednesl Hroch se smyslem pro vtip, lehkost, šarm a eleganci. Večer pak uzavřel neskromně virtuózní a strhující Sonátou D dur českého klasika L. Koželuha. Je až s podivem, jak pestré jsou výrazové prostředky barokního klávesového nástroje, historické kopie vlámského cembala Ioannesa Ruckerse z první poloviny sedmnáctého století, kterým interpret disponuje. Kultivovaný slovní projev, kterým pak cembalista svůj koncert provázel, nenechal nikoho na pochybách, že se jedná o umělce s duší aristokrata a jistě o něm ještě mnohé uslyšíme.
I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected] 

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Rocc je jen třešničkou na dortu
Další článek Burza mladých zpěváků v Praze
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up