Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Horká aktualita: Labutí jezero dvakrát jinak
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Horká aktualita: Labutí jezero dvakrát jinak

redakce
Publikováno 20/03/2015
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Kouzlo nechtěného: hned dvě zásadně přepracované verze Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovského se právě dnes večer nově objeví v repertoáru našich baletních souborů. V brněnském Národním divadle novou inscenaci nastudoval choreograf Mário Radačovský. Světovou premiéru měla v roce 2012 ve Spojených státech. Představení nazvané Black and White je podle Radačovského Labutím jezerem pro 21. století. K přebroušení baletního klenotu se Radačovský, současný umělecký šéf brněnského baletu, rozhodl v době, kdy se v nemocnici před patnáci lety léčil s rakovinou. „Z pokoje jsem měl výhled přímo na malé jezírko v areálu nemocnice, kde plavaly labutě. Tehdy jsem si uvědomil, jak relativní je naše svoboda a jak je moje realita vedle volnosti svobodných a krásných labutí diametrálně odlišná,“ svěřil se Radačovský. Představení je podle něj zároveň holdem pacientům s rakovinou.

Dominantními postavami příběhu v Radačovského verzi nejsou Odetta a Odílie, ale princ Siegfried, který prochází těžkou životní situací a bojuje s nemocí. Jednoduchou scénu tvoří prakticky jen zrcadlová stěna, doplněná jemným neonovým osvětlením a projekcemi.

Druhým souborem, na jehož program se Labutí jezero dnes vrátí, je balet Jihočeského divadla; v létě pak inscenaci diváci uvidí před točnou v zahradě českokrumlovského zámku. Šéf souboru a autor libreta, režie a choreografie Attila Egerházi ho pojal jako příběh zraněné mužské duše. „Drama mého Labutího jezera je zcela založeno na hře představivosti,“ upřesnil Egerházi.

Egerháziho princ Siegfied je rozdvojená osobnost, která si vytvořila imaginární přízraky a démony – Odettu a Rothbart.„Odetta je vysněná idylická postava, po které Siegfried touží. Rothbart je autorativní osobnost trýznící jeho psýchu. Utíká před Rothbart a chce najít lásku v objetí Odetty,“ nastínil Egerházi děj. Nová inscenace je podle něj pro tanečníky náročná jak po stránce fyzické, tak psychické.
Foto archiv, Ctibor Bachratý, Michal Siroň

TémataAttila EgerháziBalet Jihočeského divadlaBalet Národního divadla BrnoJihočeské divadlo České BudějoviceLabutí jezeroMário RadačovskýNárodní divadlo Brno
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Stravinskij méně známý
Další článek Kde je to doma?
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up