Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Píseň písní u Panny Marie Sněžné
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Píseň písní u Panny Marie Sněžné

Jan Baťa
Publikováno 04/08/2015
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Dramaturgie předposledního koncertu letošních Letních slavností staré hudby vyrůstala z biblické Písně písní, klasického příkladu milostné poezie, jež je ovšem v křesťanské tradici chápána alegoricky. Opěvovanou krásnou ženou tak není nikdo jiný než Panna Maria, jejíž tužby – zbaveny fyzické smyslnosti – směřují k Bohu jako duchovnímu milenci. Český vokální ansámbl Cappella Mariana (umělecký vedoucí Vojtěch Semerád) se zahraničními posilami představil výběr z děl předních skladatelů duchovní hudby konce patnáctého a šestnáctého století, v jejichž tvorbě nechybí kompozice na texty výše zmíněné starozákonní knihy.

Osou večera se stala čtvrtá kniha motet Giovanniho Pierluigiho da Palestrina, jež je cele věnována Písni písní. Do ukázek z tohoto cyklu byly vetkány skladby Palestrinových předchůdců i současníků z řad frankoflámských autorů (Josquin, Isaac, Lhéritier, Gombert, Clemens non Papa). Jedinou výjimkou byl Angličan Robert Fayrfax, jehož Magnificat O bone Jesu koncert vyvrcholil.Cappella Mariana tentokrát vystoupila v ryze mužském složení, přičemž stálé členy (Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep a Tomáš Král) doplnili hosté z ansámblu Cinquecento – Terry Wey a Tim Scott Whiteley, který pohotově zaskočil za indisponovaného Jaromíra Noska. Whiteleyho znělý bas dodal souboru oporu, světlé střední hlasy pak překlenul a scelil sametový kontratenor Terryho Weye.Záměr sestavit program z kontrastních čísel mohl vyznít atraktivně nebýt jistých rezerv v projevu souboru, které dynamicky a výrazově zplošťovaly jednotlivé skladby. Výsledkem pak byl sice pěkný, leč jednotvárný tok hudby bez odpovídajícího frázování, jako by zpěváci chvílemi ani netušili, že zhudebněná slova – byť v duchovních souvislostech – jsou stále nositeli milostného podtextu. Ze zmiňovaného proudu se zcela vymykalo Isaacovo dvoudílné moteto Tota pulchra es, kterému nechyběl patřičný náboj a ono napětí mezi smyslnou a duchovní extází, což z něj vytvořilo skutečný vrchol koncertu. Naopak rozpačitě a nevýrazně působilo Josquinovo Ave Maria, jehož tempo navíc mělo spíše zkušební charakter.Zařazení čistě renesančního programu do festivalové dramaturgie, navíc v režii domácího souboru, je jistě dobrý počin. Pro příště by si však zasloužil promyšlenější interpretační přístup.

Hodnocení autora recenze: 80 %

Letní slavnosti staré hudby 2015
Maria
Cappella Mariana
– Vojtěch Semerád (tenor, umělecký vedoucí)
– Tomáš Lajtkep (tenor)
– Tomáš Král (baryton)
Tim Scott Whiteley (bas)
Terry Wey (kontratenor)
3. srpna 2015 kostel Panny Marie Sněžné Praha

program:
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Osculetur me; Trahe me post te
– Jean Lhéritier: Nigra sum sed formosa
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Pulchrae sunt genae tuae
– Jacob Clemens non Papa: Ego flos campi
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Sicut lilium inter spinas
– Nicolas Gombert: Quam pulchra es
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Surge, propera amica
– Heinrich Isaac: Tota pulchra es
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Veni, dilecte mi
– Josquin Desprez: Ave Maria/Virgo serena
– Robert Fayrfax: Magnificat „O bone Jesu“

www.letnislavnosti.cz

Foto Petr Dyrc

TémataCappella MarianaLetní slavnosti staré hudby
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Deborah Voigt: 55
Další článek Poslední rozloučení s Ivanem Moravcem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up