Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Závažný Martinů a detailní Mahler s Českou filharmonií
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Závažný Martinů a detailní Mahler s Českou filharmonií

Veronika Vejvodová
Publikováno 14/01/2016
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Třetím koncertem v novém roce se Česká filharmonie obrátila k zajímavé dramaturgii – do programu byly vybrány dvě první symfonie zcela odlišných autorů, které spojuje pouze přibližné místo narození – Vysočina. Zatímco Mahler stál svým dílem ve zrodu hudební moderny přelomu devatenáctého a dvacátého století, Martinů již zažil proudy hudební avantgardy počátku minulého století. I když hudební jazyk obou skladatelů je zcela odlišný, přece je přístupem v obecné rovině společným, na hranici klasického a zcela moderního, přístupem zcela nevšedním, hledajícím. Obsahově jsou obě díla společně závažná, kontemplativní a filozofická.

Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek - 13.1.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek – 13. 1. 2016 (foto © Petra Hajská)

Klasicky čtyřvětá Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů zazněla v první části programu. V symfonii skladatel užil svůj oblíbený klavír, a i když dílo nese typické znaky tvorby Bohuslava Martinů, obsahuje osobitě pojaté Scherzo, je zcela výjimečné z hlediska instrumentace i obsahové náplně. Skladba je založena na velkých gradačních plochách, které zahrnují obměňující se motivy, a hudba symfonie je vnímána v jakémsi stálém pohybu a jako nepřetržitý hudební tok. Provedení České filharmonie bylo zcela precizní se zdůrazněním dynamických ploch a gradací. Nástrojové skupiny hrály zcela jednotně a přesně.

Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek - 13.1.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek – 13. 1. 2016 (foto © Petra Hajská)

I když výborně zvládnutá První symfonie Bohuslava Martinů zaujala, nepochybným vrcholem večera byla velmi známá Mahlerova První symfonie D dur, která nese označení Titán (patrně podle románu Jeana Paula). Pódium Rudolfina ovládla zcela jiná estetika a obsahová stránka hudby, která oscilovala mezi satirou, tragikou a kontemplací.

Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek - 13.1.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek – 13. 1. 2016 (foto © Petra Hajská)

Podání České filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka bylo detailně propracované z hlediska jak dynamiky, tak hráčské techniky a celkové koncepce díla. Kromě kontrabasového úvodu ve třetí větě, který mohl být zahrán s větším sebevědomím, byly sólové i skupinové výkony hráčů ostatních skupin výborné. Za vynikající provedení Mahlerovy symfonie odměnilo publikum dirigenta Jiřího Bělohlávka a členy orchestru tzv. standing ovation.

Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek - 13.1.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek – 13. 1. 2016 (foto © Petra Hajská)

Poznámka na závěr: Orchestr je sice prvotřídní v provádění symfonií Antonína Dvořáka (které již mají hráči pod kůží) a českého romantického repertoáru, avšak oblast moderní hudby dvacátého století či symfonické tvorby jiných autorů nepatří ve světovém kontextu mezi nedostižné trumfy České filharmonie. To je ovšem zcela přirozená a správná profilace orchestru.

Hodnocení autorky glosy: 90 %

Česká filharmonie
Dirigent: Jiří Bělohlávek
13., 14. a 15. ledna 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 13. 1. 2016)

program:
Bohuslav Martinů: Symfonie č. 1 H289
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 D dur „Titán“

www.ceskafilharmonie.cz

TémataČeská filharmonieJiří Bělohlávek
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek In memoriam Pierre Boulez
Další článek Traviata v Deutsche Oper. Před 16 lety ji tam nastudoval Jiří Kout
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up