Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení S jevištěm se už rozloučil, teď se ale přece jen vrátil. Petr Zuska hledal vlastní srdce
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecZprávy

S jevištěm se už rozloučil, teď se ale přece jen vrátil. Petr Zuska hledal vlastní srdce

ČTK
Publikováno 28/04/2016
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Dva roky po ukončení aktivní kariéry tanečníka se dnes na pražskou scénu pro jediný večer vrátil umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska. Pro vznik autorské choreografie, uvedené v pražském Paláci Akropolis, se spojil s newyorskou jazzovou zpěvačkou, skladatelkou a tanečnicí,  Jen Shyu. Hlavním tématem inscenace je, jak Zuska po představení řekl, hledání vlastního srdce.

Zuska, jedna z nejvýraznějších postav tuzemského současného tance, v inscenaci nejen tančí, ale i recituje, zpívá a hraje na kytaru. Celou inscenací provází báseň Jana Skácela Pravidlo pánských jezdců ze sbírky Kdo pije potmě víno.

Prague-New York Effects - Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)
Prague-New York Effects – Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)

Zuska přichází na scénu jako unavený stařec, recituje úvod básně, postupně odkládá oblečení, a s ním jakoby i léta. Stává se nakonec malým dítětem a jakoby uspáván zpěvem a hudbou své partnerky se na scéně choulí do její ženské, možná mateřské náruče. Čas se poté zase obrací a spěje správným směrem, protagonista se opět stává starším a v jedné z posledních scén společně symbolicky oba protagonisté nesou rakev, představovanou jedním z exotických strunných nástrojů.

„Měl jsem jedno, dvě témata, Jen mě požádala, abych jí přeložil Skácelovu báseň, kterou mám hrozně rád. Ta báseň je o hledání svého srdce. On sám řekl, že to je o tom, o čem je celá poezie,“ řekl po představení Zuska. „Tím, že hledáme svoje srdce, hledáme i srdce těch druhých. Myslím, že o hledání srdce je celý náš život. O to jsme to opřeli a přidali jsme ještě druhou dějovou linku,“ dodal.

Prague-New York Effects - Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)
Prague-New York Effects – Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)

Skácelova báseň vypráví o tom, že „nejdříve to chce přehoditi přes překážku srdce“. Jezdci, kteří tak učiní a zvítězí, se pak vracejí na místo, kde srdce hodili napřed, ale nemusejí ho už najít.

Dnešní vystoupení bylo druhým pokračováním projektu Prague-New York Effects, který vznikl z iniciativy Českého centra New York. Cílem je setkání dvou umělců z odlišného kulturního kontextu, sociálních tříd i odlišných etnik. Důležitým aspektem je neopakovatelnost události. V případě Zusky a Shyu se v USA odehrálo jen po jednom představení v New Yorku a Washingtonu a dnešní česká premiéra byla zároveň derniérou. Celá příprava podle Zusky zabrala asi devět dní, z toho většinou po skypu, tedy prostřednictvím videohovorů po internetu.

Prague-New York Effects - Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)
Prague-New York Effects – Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)

Petr Zuska je od roku 2002 uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. Na scéně jako tanečníka jej diváci mohli spatřit naposledy 14. ledna 2014 v baletu Anna Karenina. Jen Shyu, dcera asijských imigrantů, je newyorská experimentální jazzová vokalistka, skladatelka a multiinstrumentalistka. Do Prahy si přivezla a dnes představila exotické strunné nástroje jako čínskou dvoustrunnou erhu podobnou houslím, korejský kajagum, který se řadí mezi citery, a tchajwanskou loutnu.

Prague-New York Effects - Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)
Prague-New York Effects – Petr Zuska a Jen Shyu (zdroj FB Palác Akropolis)
TémataJen ShyuPalác Akropolis PrahaPetr Zuska
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Smutním, že v Ostravě jsem už zazpívala své poslední představení
Další článek Brněnská Kantiléna slaví šedesátiny
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up