Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Uprchlická krize i válka na Ukrajině a v Sýrii. Petr Zuska zkouší v Brně Chvění
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecZprávy

Uprchlická krize i válka na Ukrajině a v Sýrii. Petr Zuska zkouší v Brně Chvění

ČTK
Publikováno 04/11/2016
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

První novinkou Baletu Národního divadla Brno v aktuální sezoně bude autorské představení Petra Zusky Chvění. Tématem je vztah jedince ke druhým lidem a ke světu, jeho řádu a těžko ovlivnitelnému osudu. Premiéru bude mít 10. listopadu v Janáčkově divadle.

Janáčkovo divadlo (foto archiv)
Janáčkovo divadlo (foto archiv)

Asi pětasedmdesátiminutové autorské taneční představení není příběhem, ale spíše symbolickým básnickým obrazem – básní beze slov. Režisér a choreograf Zuska v představení reaguje na globální chaos a nejistotu posledních let, mimo jiné na uprchlickou krizi, válku na Ukrajině a v Sýrii. Chvění vnímá jako pohyb ve společnosti, ať už v malém rozsahu, anebo chvění, při kterém se národy dávají do pohybu, pukají ledovce a skály. Představení podle divadelníků skrývá mnoho významů, symbolů a metafor.

„Chvění je pohyb a pohyb je život. Když se něco dá do pohybu, už to nikdy nebude jako dřív. Změna stavu může znamenat nový začátek, ale i konec. Mým cílem není dávat odpovědi, neřeším situaci, pouze se témat lehce dotýkám,“ řekl Zuska.

„Každý si v inscenaci může najít svůj děj. Každý si myslí, že hrajeme o něčem jiném. Jiný děj vnímám já, jiný moje alternace a jiný náš choreograf a režisér,“ řekla sólistka baletu Ivona Jeličová.

Větší část hudební plochy patří významnému polskému skladateli Henryku Góreckému. Zazní fragmenty z jeho Symfonie č. 3, někdy také nazývané Symfonie písní žalostných. Autor ji věnoval všem nevinným obětem války. Zuska na ní postavil první a závěrečnou část baletu. Střední pasáž tvoří hudba Jiřího Pavlici a Hradišťanu. Album Chvění – suita dialogů, které mimo jiné zhudebňuje básně Vladimíra Holana a Jana Skácela, natočil Hradišťan spolu s Filharmonií Brno v roce 2007 právě v Janáčkově divadle. Zazní například skladby Kamínek na dlani, Poslední list nebo Moje vina.

Jeden z nejvýraznějších současných českých choreografů Zuska je bývalým uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. V Brně už dříve uvedli tři jeho práce – Sonátu, Mariin sen a D.M.J. 1953-1977.

TémataBalet Národního divadla BrnoChvěníNárodní divadlo BrnoPetr Zuska
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Hamburk převzal po letech průtahů budovu Labské filharmonie
Další článek Po tři desetiletí patřila k oporám brněnské opery
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up